Walka w Mutant Year Zero Mutant Year Zero poradnik, solucja
Ostatnia aktualizacja: 11 grudnia 2018
Rozgrywanie walk to najbardziej rozbudowany i najważniejszy element gry Mutant Year Zero: Road to Eden. Na tej stronie poradnika zestawiliśmy najważniejsze porady i podpowiedzi na ich temat. Dowiesz się jak atakować przeciwników z zaskoczenia, jak optymalnie wykorzystywać punkty akcji i jak wygrywać bitwy.
Szczegółowe opisy konkretnych walk znajdują się w opisie przejścia gry w naszym atlasie świata. W grze nie ma losowych potyczek. Każdą lokację pilnują zawsze odgórnie narzuceni wrogowie.
- Rekonesans
- Dodatkowe przygotowania do walki
- Ukrywanie się i wychodzenie z ukrycia
- Rozegranie pierwszej tury
- Wykorzystywanie punktów akcji
- Jak skutecznie atakować przeciwników?
- Jak skutecznie bronić się?
- Leczenie i przywracanie do życia bohaterów
Rekonesans
Przeprowadzenie zwiadu powinno być obowiązkowym krokiem przed rozpoczęciem każdej bitwy i to nawet jeśli grasz na najniższym poziomie trudności. Rekonesans ma kilka ważnych zastosowań:
- Możesz ustalić jacy przeciwnicy przebywają w danej lokacji i jaki mają poziom doświadczenia. Jeżeli oznaczeni są ikoną czaszki to oznacza to, że są zdecydowanie zbyt silni dla drużyny - powróć do tej lokacji po tym jak awansujesz dzięki bitwom z innych lokacji.
- Możesz wytypować pojedynczych wrogów lub dwuosobowe patrole, które będzie można zaatakować oddzielnie i stoczyć dzięki temu o wiele prostsze bitwy.
- Możesz znaleźć dobre miejsca do przeprowadzenia zasadzki (np. zabudowania, duże przeszkody oferujące pełną zasłonę, punkty widokowe).
Zanim rozpoczniesz zwiad wyłącz latarkę (lewy przycisk myszy w wersji PC, Kółko w wersji PS4, B w wersji XONE). Drużyna przejdzie wtedy w tryb skradania się i wrogom trudniej będzie dostrzec bohaterów. Dodatkowo zwiad dobrze jest przeprowadzać w pojedynkę (wciśnij klawisz rozdzielenia drużyny). Zmniejsza to ryzyko, że pozostali bohaterowie kontrolowani przez grę popełnią jakiś błąd.
Podczas skradania się unikaj wchodzenia do czerwonych okręgów symbolizujących pola widzenia napotykanych przeciwników. W przeciwnym wypadku drużyna zostanie przedwcześnie wykryta. Nie tylko nie będziesz mógł na spokojnie rozstawić swoich ludzi za zasłonami, ale dodatkowo to przeciwnicy jako pierwsi wykonają swoje ruchy.
Warto wiedzieć o pewnym ułatwieniu - możesz podczas planowania zasadzki schować się za przeszkodą i zaczekać na nadejście patrolującego przeciwnika. Nie dojdzie wtedy do wykrycia nawet jeśli członek drużyny jest wewnątrz czerwonego okręgu. To dobry sposób żeby maksymalnie zbliżyć się do wrogów przed walką.
Dodatkowe przygotowania do walki
Oprócz przeprowadzenia zwiadu powinieneś wykonać także kilka innych czynności zanim przystąpisz do walk:
- Zapisz stan gry. Jest to możliwe o ile nie masz ustawionego modyfikatora Żelazny Mutant, który blokuje manualne sejwy. Wykonanie zapisu zabezpieczy Cię w sytuacji gdy np. okaże się, że w okolicy jest znacznie więcej wrogów, których początkowo nie zauważyłeś.
- Przygotuj bronie, granaty oraz przede wszystkim zdolności pod kątem rodzaju występujących wrogów. Więcej o problematycznych przeciwnikach dowiesz się z rozdziału Jak radzić sobie z trudnymi przeciwnikami? w naszym poradniku.
- Rozstaw swoich ludzi w możliwie jak najlepszych miejscach. Członkowie drużyny powinni chować się za pełnymi zasłonami (pełna ikona tarczy) lub okupować wyższe punkty widokowe (np. piętro czy dach budynku).
- Zaczekaj aż patrolujący przeciwnicy znajdą się w najbardziej wrażliwym położeniu. Jeśli chcesz zaatakować np. pojedynczego wroga to warto zaczekać aż oddali się od głównej grupy. Jest szansa, że uda ci się go zabić bez alarmowania wrogów. Jeśli dla odmiany chcesz np. skorzystać z granatów do zaatakowania kilku przeciwników to dobrze jest zaczekać aż rozstawią się blisko siebie. Eksplozja będzie wtedy mogła ich wszystkich zranić (lub zabić).
Dopiero po zadbaniu o wszystkie rzeczy z powyższej listy wciśnij przycisk zaatakowania przeciwników z zaskoczenia (SPACJA na PC, Kwadrat na PS4, X na XONE).
Jeśli zainicjowałes walkę turową, ale zmieniłeś w ostatniej chwili zdanie, to możesz ją zakończyć i powrócić do przemierzania lokacji w trybie czasu rzeczywistego. Jest to jednak możliwe tylko jeśli nikogo jeszcze nie zaatakowałeś i jeśli bohaterowie nie zostali jeszcze zauważeni.
Ukrywanie się i wychodzenie z ukrycia
W Mutant Year Zero dostępny jest dodatkowy mechanizm pozwalający na ukrywanie członków drużyny. Ma to przede wszystkim na celu wyprowadzenie ich z ukrycia dopiero wtedy gdy najbardziej przydadzą się.
- Bohaterowie domyślnie są ukryci jeśli udało ci się zaaranżować zasadzkę, tzn. rozpocząć bitwę zanim drużyna została zauważona.
- Gra na początku tury każdego z członków drużyny zapyta się, czy chcesz wyprowadzić ich z ukrycia (przykładowy komunikat na powyższym obrazku). Potwierdzenie wyjścia z ukrycia jest wymagane jeśli chcesz żeby dana osoba mogła zaatakować wrogów, ale jeśli bohater jest w niewygodnej pozycji to możesz z tym wstrzymać się do jednej z kolejnych tur. Warto się tak zachowywać w tych bitwach, które nie dają dużych możliwości do rozstawienia drużyny. Postać pozostająca w ukryciu nie jest atakowana przez wrogów.
- Ukrywanie się za zasłoną nie jest równoznaczne z niewidzialnością. Ukrywający się członek drużyny może zostać wykryty przez wrogów i automatycznie wyjdzie wtedy z ukrycia. Stanie się tak jeśli jakiś przeciwnik znajdzie się w niewielkiej odległości od niego. Ukrywanie się nie jest więc dobrą metodą podczas rozgrywania bitew w niewielkich lokacjach.
- Gra pozwala na ponowne ukrywanie członków drużyny już po rozpoczęciu bitwy. Jest to jednak możliwe tylko jeśli akcja ta nie zostanie odnotowana przez wrogów. Jest to przydatna funkcja gdy np. rozprawisz się z pierwszą grupą mutantów, a druga grupa dopiero zmierza w stronę drużyny.
Rozegranie pierwszej tury
Poprawne rozegranie pierwszej tury jest bardzo istotne, zwłaszcza jeśli udało ci się przeprowadzić atak z zaskoczenia. Oto kilka pomysłów i ważnych informacji na ten temat:
- Jeśli masz do czynienia z pojedynczym przeciwnikiem lub z parą słabych przeciwników to możesz przeprowadzić cichy atak. Użyj cichych broni takich jak kusza czy pistolet z tłumikiem po to żeby wyeliminować zagrożenie bez alarmowania innych wrogów.
- W przypadku użycia standardowych broni czy granatów inni przeciwnicy z mapy usłyszą odgłosy walk, ale tylko gdy stoją wystarczająco blisko. Jeśli są oni na drugim końcu mapy to nie musisz ograniczać się do cichych broni i możesz skorzystać z całego posiadanego arsenału. Gra nie sygnalizuje niestety odległości w jakiej odgłosy bitwy zostaną usłyszane. Możesz to przetestować metodą prób i błędów po wcześniejszym utworzeniu manualnego zapisu stanu gry.
- W pierwszej turze warto skupić się na tym przeciwniku lub przeciwnikach, którzy stanowią dla drużyny największe zagrożenie. Może osłabić ich standardowymi atakami lub skorzystać z jakiejś zdolności po to żeby np. zatrzymać ich w miejscu czy wręcz sparaliżować na kilka tur.
- Niektórzy członkowie drużyny mogą skorzystać z premii za atak z ukrycia. Mowa tu np. o pasywnej zdolności Silent Assassin, która podwaja szanse trafienia krytycznego podczas oddawania strzału z ukrycia. Warto rozważyć wykorzystanie jej po to żeby zwiększyć swoje szanse na odebranie przeciwnikowi jak największej liczby punktów zdrowia.
Wykorzystywanie punktów akcji
Zużywanie punktów akcji funkcjonuje w Mutant Year Zero na bardzo zbliżonych zasadach np. do serii XCOM. Każdy bohaterów ma 2 punkty akcji na turę, ale niektóre czynności ją przedwcześnie kończą, tzn. nie pozwalają na wykonanie drugiej czynności w turze.
- W większości przypadków powinieneś dążyć do wykonania dwóch różnych akcji w jednej turze. Drugiej akcji nie blokują takie czynności jak przemieszczenie się na krótki dystans (pola oznaczone białym koloem - przykład na powyższym obrazku), przeładowanie broni czy skorzystanie z apteczki.
- Tura może przedwcześnie zakończyć się jeśli przemieścisz się na pełny dystans (wyjście poza biały obszar), użyjesz broni, rzucisz przedmiotem, przejdziesz w tryb warty (overwatch), ukryjesz się czy skorzystasz z aktywnej zdolności. Żadna czynność w grze nie wymaga zużycia 2 punktów akcji. Możesz je po prostu odpalać jako drugie w kolejności, dzięki czemu nie stracisz żadnego punktu akcji.
- Z wykonania dwóch akcji warto zrezygnować tylko w wyjątkowych przypadkach, np. gdy chcesz schować się bohaterem bez alarmowania przeciwników, gdy chcesz przemieścisz się na maksymalny dozwolony dystans żeby zbliżyć się do oddalonych wrogów, albo gdy wyjście zza zasłony oznacza ostrzelanie bohatera przez przeciwników z ustawioną wartą.
Podmiana broni lub granatu na inny z inwentarza nie zużywa żadnych punktów akcji. Możesz śmiało korzystać z tych opcji po to żeby np. ustalić czy przeciwnik jest w zasięgu rzutu granatem albo jakie są procentowe szanse trafienia go z drugiej z posiadanych broni.
Jak skutecznie atakować przeciwników?
Oto szereg podpowiedzi, które powinny ci pomóc w eliminowaniu wrogich ghuli i robotów:
- Sprawdź procentowe szanse trafienia przed oddaniem strzału. Gra pozwala na podejrzenie szans trafienia podczas celowania ORAZ przy podświetleniu obszaru do przemieszczania się (informacja dotyczy wtedy aktualnie używanej broni), dzięki czemu możesz dowiedzieć się czy warto udać się bohaterem w upatrzone miejsce. Dąż do tego żeby w większości sytuacji wynosiły one 70% lub więcej. Jeśli dla aktualnej broni są one niskie to sprawdź też drugą z inwentarza (dobrze jest mieć co najmniej jedną do walk na większym dystansie).
- Sprawdź wysokość obrażeń przed oddaniem strzału. Analogicznie do szansy pomyślnego strzału możesz sprawdzić prognozowaną wielkość obrażeń (uwaga - nie uwzględnia ona ewentualnych dodatkowych obrażeń krytycznych!). Nie warto atakować przeciwnika jeśli po trafieniu zostaną mu 1-2 punkty zdrowia, bo nadal będzie w pełni aktywny po nastaniu jego tury. Pamiętaj też, że obrażenia może częściowo pochłaniać pancerz. Zawsze obejrzyj pasek zdrowia przeciwnika, a dowiesz się czy może od razu zginąć lub ile dokładnie punktów zdrowia mu pozostanie.
- Staraj się atakować przeciwników od flanki lub z wysokości. Tego typu ataki cechują się zwiększonymi procentowymi szansami powodzenia. Rozglądaj się w każdej lokacji za miejscami, które pozwalają zaskoczyć wrogów od flanki lub ostrzelać ich z dachu, pierwszego piętra budynku lub dowolnego innego wyższego poziomu.
- Korzystaj z granatów gdy przeciwnicy stoją blisko siebie. Każdy granat w grze ma określone pole działania. Tak samo jak w przypadku szans trafienia możesz to sprawdzić jeszcze przed wykonaniem rzutu. Zadbaj o to żeby jak najwięcej przeciwników zostało podświetlonych przy planowaniu rzutu - tylko oni znajdą się w jego zasięgu.
- Pozbawiaj przeciwników zasłon. Ostrzeliwanie przeciwników, którzy ukrywają się za zasłonami (szczególnie pełnymi), cechuje się o wiele mniejszymi szansami powodzenia. Zasłony można jednak niszczyć. W początkowej fazie gry używa się do tego granatów, ale w dalszej części kampanii zdobędziesz też bronie mogące przebijać się przez zasłony.
- Modyfikuj posiadane bronie. W miarę przechodzenia gry przeciwnicy stają się coraz silniejsi. Powracaj po zbadaniu każdej lokacji na Arkę. Możesz tam rozwijać bronie dzięki wydawaniu zebranych części oraz modyfikować je dzięki instalowaniu ulepszeń. W pierwszej kolejności ulepszaj te bronie, z których najczęściej korzystasz.
- Polegaj na aktywnych zdolnościach. Korzystanie z broni i granatów nie jest jedynym sposobem na osłabianie przeciwników. Nie zapominaj też o umiejętnościach bohaterów. Zdolności warto zużyć na początku walki, dzięki czemu zabicie kolejnych przeciwników pozwoli ci je odnowić. W przypadku potyczek z większą liczbą przeciwników będziesz mógł użyć tej samej zdolności nawet 2x w trakcie samej bitwy.
- Obserwuj zachowania przeciwników w trakcie ich tur. Jeśli przeciwnik przeszedł w tryb warty to nie wychodź w kolejnej turze swoimi ludźmi na otwartą przestrzeń. Jeśli przeciwnik rozpoczął wykonywanie jakiejś ważniejszej czynności (np. leczenie towarzysza przez bota medycznego albo przygotowania do oddania strzału przez mecha) to postaraj się go powstrzymać gdy nadejdzie tura drużyny.
Jak skutecznie bronić się?
Punkty akcji możesz wydawać nie tylko na czynności o charakterze ofensywnym, ale także obronnym. Oto kilka podpowiedzi i wskazówek na ten temat:
- Polegaj na pełnych zasłonach gdy tylko jest to możliwe. Pełna zasłona oferuje 75-procentową ochronę. Dla porównania dla częściowej zasłony jest to zaledwie 25%. Jest to ogromna różnica i zawsze warto bardziej postarać się o znalezienie lepszego schronienia. Wyjątkiem są sytuacje gdy zamierzasz atakować wrogów z wyższej półki. Wtedy trudno jest o pełną zasłonę i musisz pogodzić się ze słabszą ochroną w zamian za lepsze pole widzenia i wyższe szanse celnych strzałów.
- Często uaktywniaj wartę (overwatch). W Mutant Year Zero nie jesteś poganiany do agresywnej gry. Warta sprzyja bezpiecznej defensywnej rozgrywce. Aktywuj ją jeśli nie masz dobrej okazji do oddania celnych strzałów lub gdy wyjście z ukrycia wystawi członków drużyny na niebezpieczeństwo.
- Nie rozstawiaj członków drużyny zbyt blisko siebie. Jest to istotne w trakcie walk z tymi przeciwnikami, którzy mogą wykonywać ataki obszarowe (są to przede wszystkim piroghule). Oddalenie od siebie bohaterów sprawi, że w razie tego ataku tylko jeden z nich otrzyma obrażenia. Wyjątkiem od tej reguły są sytuacje gdy bardzo wskazane jest bronienie się wewnątrz pojedynczego pomieszczenia lub małego budynku. Członkowie drużyny mogą wtedy wzajemnie ubezpieczać się i pilnować wszystkich wejść.
- Zatrzymuj lub ogłuszaj trudnych przeciwników. Pozbywanie się problematycznych wrogów zawsze powinno być dla Ciebie sprawą priorytetową. Niestety są oni często silni i pokonanie ich już w pierwszej czy drugiej turze może być niemożliwe. Próbuj ich wtedy chwilowo zatrzymywać. Bardzo przydają się tu zdolności Tree Hugger oraz Circuit Breaker (w trakcie walk z robotami), aczkolwiek możesz też wspomagać się np. ulepszeniami broni dającymi wysoką szansę na sparaliżowanie przeciwnika.
- Szybko pozbywaj się wrogów mogących wzywać posiłki. Są to przede wszystkim szamani. Z tego typu postaciami staraj się rozprawiać już w pierwszej turze, nawet jeśli wiąże się to z koniecznością opuszczenia dobrej zasłony. Po przyzwaniu posiłków bohaterom o wiele trudniej może być przetrwać bez poważnych uszczerbków na zdrowiu.
Leczenie i przywracanie do życia bohaterów
Temat ten kompleksowo opisaliśmy na stronie Jak leczyć członków drużyny? w naszym poradniku. Poniżej przypominamy jedynie kilka najważniejszych kwestii.
- Domyślna metoda uleczenia członka drużyny to skorzystanie z apteczki, przy czym nie odnajduje się ich w dużych ilościach i są one dość drogie w sklepie na Arce. Korzystaj z nich tylko jeśli bohater jest bezpośrednio zagrożony utratą życia. Jeśli jest to możliwe to członka drużyny warto wyleczyć dopiero po bitwie, bo zawsze odzyskuje się wtedy wszystkie punkty zdrowia.
- Alternatywna metoda uleczenia członka drużyny to użycie umiejętności Corpse Eater, którą można zakupić dla Bormina i Farrow. Zdolność ta pozwala na pożeranie zwłok przeciwników i odnawia dużo punktów zdrowia. Niestety ma też ona trochę wad - musisz dotrzeć do jakiegoś zabitego przeciwnika (nie robota!) jeszcze w trakcie walki (po bitwie będzie to niemożliwe) oraz musisz odnowić zdolność po tym jak zostanie odpalona.
Jeśli bohater straci wszystkie punkty zdrowia to zacznie się wykrwawiać. Unikaj takiego stanu rzeczy, bo jeśli chcesz ocalić tę postać to musisz do niej dotrzeć innym członkiem drużyny i skorzystać z apteczki. Bardzo często jest to ryzykowne i pomagający bohater sam może znaleźć się pod ciężkim ostrzałem. Warto tu zwrócić uwagę na możliwość zakupienia zdolności Tough Guy na Arce (w zamian za poświęcenie jednego z artefaktów). Wydłuża ona czas wykrwawiania się i daje więcej czasu (tur) na dotarcie do umierającego towarzysza. Możesz dzięki temu jeszcze przed wyleczeniem go oczyścić okolicę z wrogów.