Mutant Year Zero - poradnik do gry
Dux i Bormin szukają Edenu. Poradnik do Mutant Year Zero Road to Eden to praktyczne porady dla początkujących oraz rozbudowana solucja, która przeprowadzi cię przez wszystkie misje i pozwoli odnaleźć artefakty. Dowiesz się tu, jak gromadzić złom, części broni oraz mutacje i notatki.
Ostatnia aktualizacja: 30 lipca 2019
Nieoficjalny poradnik do Mutant Year Zero: Road to Eden pomaga w zapoznaniu się z podstawami tej dość trudnej gry taktycznej oraz w ukończeniu jej wszystkich misji. Mutant Year Zero jest wymagającą produkcją, która nie wybacza popełnianych błędów. Na początkowych stronach poradnika zamieściliśmy liczne porady na start, w których zwróciliśmy uwagę na najważniejsze lub nietypowe mechaniki rozgrywki, a także kompleksowy opis walk rozgrywanych w systemie turowym. Potyczki w Mutant Year Zero wykazują sporo wspólnych cech chociażby do serii XCOM, ale różnią się też od niej w wielu ważnych aspektach, o których warto wiedzieć.
Dnia 30.07.2019 poradnik został rozbudowany o opis zawartość dodatku Seed of Evil.
Dużą część poradnika zajmuje rozbudowany opis przejścia wszystkich zadań. Mowa tu o głównych misjach oraz okazjonalnie odblokowywanych opcjonalnych zleceniach, dzięki którym można zdobyć dodatkowe doświadczenie czy unikalne skarby. W naszym poradniku nie zabrakło też atlasu świata, w którym szczegółowo opisane zostały wszystkie lokacje możliwe do odwiedzenia z poziomu mapy świata. W omówieniach poszczególnych obszarów zwróciliśmy przede wszystkim uwagę na to jakich przeciwników się napotyka i na jakich poziomach doświadczenia się oni znajdują. Oprócz tego atlas świata informuje o sekretach w Mutant Year Zero, którymi są artefakty oraz notatki. Nasz poradnik uzupełniają strony o możliwych do zdobycia osiągnięciach / trofeach oraz o minimalnych i rekomendowanych wymaganiach sprzętowych gry.
Mutant Year Zero: Road to Eden to strategiczna gra taktyczna ze starciami rozgrywanymi w systemie turowym. Produkcja ta mocno przypomina popularną serię XCOM, przy czym tym razem przenosimy się do postapokaliptycznego świata, w którym niemal cała ludzkość wyginęła. W trakcie gry sterujemy drużyną tytułowych mutantów, którzy badają zróżnicowane lokacje w poszukiwaniu wartościowych skarbów. Na każdej mapie bohaterów czekają walki, przy czym jeszcze przed przystąpieniem do każdej z nich możemy wykonać rekonesans celem lepszego przygotowania się.
- Jaki wybrać poziom trudności?
- Najważniejsze zmiany w stosunku do serii XCOM
- Nie mogę poradzić sobie z przejściem gry
- Mam problem i szukam rozwiązania
- Często występujące błędy w Mutant Year Zero
- Czy można bez ograniczeń zapisywać stan gry?
- Czy do zagrania w Seed of Evil wymagana jest podstawowa gra?
- Czy muszę skończyć Road to Eden przed zagraniem w Seed of Evil?
- Najważniejsze informacje o sterowaniu w Mutant Year Zero
- Czy Mutant Year Zero ma wysokie wymagania sprzętowe?
Jaki wybrać poziom trudności?
W grze Mutant Year Zero: Road to Eden do wyboru są trzy główne poziomy trudności - Normalny, Trudny i Ekspert. Normalnego poziomu trudności nie należy traktować jako niskiego, gdyż nawet na nim wygranie wielu potyczek może stanowić wyzwanie. Jest on najlepszym wyborem jeśli nie posiadasz dużego doświadczenia z podobnymi strategiami taktycznymi.
Poziom Trudny cechuje się kilkoma ważnymi zmianami - przeciwnicy zadają większe obrażenia, bohaterowie po walce powracają jedynie do 50% zdrowia, a czas odnowienia aktywnych zdolności nie jest po wygranej bitwie zerowany. To rekomendowany poziom trudności, jeśli posiadasz doświadczenie np. z obcowania z serią XCOM. Opisy zadań i walk w naszym poradniku odwołują się najczęściej właśnie do tego poziomu trudności.
Wybranie poziomu trudności Ekspert czyni przeciwników jeszcze silniejszymi, a także całkowicie wyłącza możliwość regeneracji zdrowia bohaterów po walce. Najlepiej zostawić sobie ten poziom trudności na potrzeby kolejnych przejść gry.
W Mutant Year Zero możesz też ustawić modyfikator Żelazny Mutant (Iron Mutant), który funkcjonuje na bardzo zbliżonych zasadach do Ironmana z XCOM. Blokuje on ręczne zapisy. Gra zamiast tego wykonuje je automatycznie po każdej ukończonej turze. Dodatkowo każda śmierć jest permanentna i możesz zostać zmuszony do rozpoczęcia całej gry od nowa. Nie wybieraj tego modyfikatora, jeśli co najmniej raz nie ukończyłeś gry. Zanim zdecydujesz się na rozpoczęcie zabawy na ekstremalnych zasadach powinieneś najpierw doskonale poznać zasady systemu walki oraz dowiedzieć się jakie zagrożenia czekają na bohaterów na poszczególnych mapach i jak najlepiej przygotowywać się do kolejnych bitew.
Cenną informacją jest to, że poziom trudności możesz zmienić z poziomu menu pauzy już w trakcie przechodzenia gry. Nie bój się skorzystać z tej opcji, jeśli pomimo wielu prób nie potrafisz odnieść zwycięstwa w jakiejś bitwie. Gra nie pozwala w ten sposób uaktywnić modyfikatora Żelazny Mutant. Wybranie go jest możliwe tylko podczas rozpoczynania nowej kampanii.
Najważniejsze zmiany w stosunku do serii XCOM
Mutant Year Zero: Road to Eden wykazuje mnóstwo podobieństw do gier z serii XCOM, aczkolwiek w pewnych kwestiach znacząco się też od nich różni. Główne zmiany zestawiliśmy poniżej i polecamy zainteresować się nimi nawet weteranom wojny z ufoludkami. Wybrane tematy spośród wymienionych szerzej opisane zostały na osobnych stronach naszego poradnika.
1. Aktywna drużyna to maksymalnie trzy postacie. W momencie rozpoczęcia gry jedyne dostępne postacie to zmutowany kaczor Dux i dzik Bormin, ale kolejnych członków drużyny odnajduje się w ramach zaliczania głównej fabuły. Do każdej walki może przystąpić tylko trzech bohaterów i musisz przez to lepiej się przygotować. Warto zadbać o to żeby członkowie zespołu używali zróżnicowanego uzbrojenia i zdolności. Aktywnych członków drużyny możesz na szczęście podmienić w dowolnym momencie pomiędzy walkami. Jest to wskazane jeśli np. wpadniesz na wrogów, w eliminowaniu których przydatna może być konkretna osoba z drużyny.
2. Możesz swodobnie regulować moment rozpoczęcia turowej potyczki. Podróżowanie po świecie w Mutant Year Zero odbywa się w czasie rzeczywistym, aczkolwiek gra nie załącza automatycznie systemu walki turowej w momencie odkrycia przeciwników. Gra zachęca do tego żeby przygotować się do zasadzki na wrogów poprzez rozstawienie każdego członka drużyny z osobna. Podczas przygotowań pamiętaj jednak o wyłączeniu latarki oraz o unikaniu znalezienia się w odsłoniętej pozycji w czerwonych okręgach wokół wrogów (co ciekawe ukrycie się za zasłoną nie zostanie odnotowane - więcej o tym w rozdziale o walce). Jeśli bohaterowie zostaną przedwcześnie wykryci to bitwa zostanie od razu rozpoczęta i to wrogowie przejmą inicjatywę, tzn. wykonają swoje akcje w pierwszej turze.
Dodatkowa uwaga - Gra umożliwia również przerwanie turowej walki jeśli nie doszło do wykrycia drużyny. Warto korzystać z tej pomocy jeśli po załączeniu systemu turowego okazało się, że drużyna znalazła się jednak w niekorzystnym położeniu.
3. Zdolności odnawia się poprzez zabijanie przeciwników. Mutant Year Zero wyróżnia się nietypowym sposobem regeneracji aktywnych umiejętności (mutacji) bohaterów. Nie odnawiają się one poprzez konieczność odczekania określonej liczby tur. Zamiast tego wymuszają one zabicie określonej liczby przeciwników (zazwyczaj dwóch lub trzech) zanim będzie możliwe ich ponowne użycie (także jeśli poprzednia aktywacja zakończyła się niepowodzeniem). Pamiętaj o tym i staraj się wyszukiwać łatwe cele. Warto dodać, że jeśli wybrałeś normalny poziom trudności to czas odnowienia umiejętności jest zerowany po zakończeniu walk. W kolejnej bitwie możesz je wtedy od razu ponownie użyć.
4. Możesz bez żadnych kłopotów podróżować po mapie świata. W Mutant Year Zero nie ma żadnego mechanizmu upływu czasu podczas przeglądania mapy świata czy podróżowania po niej. Nie musisz się też obawiać żadnych negatywnych wydarzeń (np. losowych spotkań z potworami) w trakcie przemieszczania się pomiędzy odkrytymi już lokacjami. Wykorzystuj to przede wszystkim do tego żeby jak najczęściej powracać do Arki, która jest bazą wypadową. Pozwoli ci to na bieżąco uzupełniać zapasy i ulepszać posiadane bronie.
5. Mapy lokacji w grze nie są losowo generowane. Każda lokacja w Mutant Year Zero została odręcznie przygotowana i przy każdym kolejnym podejściu wygląda tak samo. Może ci to ułatwić planowanie działań przy powtórnych przejściach kampanii. Gra dodatkowo dość wyraźnie narzuca też postępy w awansowaniu postaci na wyższe poziomy doświadczenia. Niektórych wrogów można teoretycznie ominąć w drodze do celu misji, ale nie powinieneś nigdy tak się zachowywać. W kolejnych lokacjach możesz wtedy natrafić na przeciwników przewyższających poziomem doświadczenia członków drużyny i trudno będzie ich pokonać. Staraj się "oczyścić" każdą odwiedzaną lokację. Dodatkowo zapamiętuj sobie opcjonalne obszary oznaczane na mapie ikoną czaszki i rekomendowanym poziomem doświadczenia. Powracaj do nich po tym jak dostatecznie rozwiniesz drużynę.
Nie mogę poradzić sobie z przejściem gry
Niektóre lokacje w Mutant Year Zero są bardziej wymagające i możesz mieć problemy z uporaniem się z przebywającymi w nich przeciwnikami. Odpowiedzią na te problemy jest nasz atlas świata, w którym dokładnie opisaliśmy wszystkie dostępne miejscówki oraz rozgrywane w nich bitwy. Trudniejsze lokacje z gry to:
- Hammon's Cabin - W lokacji tej po raz pierwszy spotyka się szamana, którego najlepiej zabić już w pierwszej turze.
- The High Road - Nie śpiesz się z zaatakowaniem wrogów z górnej części tej lokacji. Warto najpierw odwiedzić sąsiedni obszar The Fallen Angel po to żeby zdobyć więcej xp.
- House of Bones - Wskazane jest pozbycie się jak najwięcej liczby pojedynczych mutantów zanim zaatakujesz Skooga (mini-bossa) i jego obstawę.
- Izza and Fala - Po raz pierwszy spotkasz się tu z Czołgiem (Tank). Warto używać umiejętności kontroli umysłu, którą dysponuje świeżo zrekrutowany Magnus.
- The Iron Serpent - Najbardziej problematyczne są psy dowodzone przez silniejszego mutanta. Warto atakować je z dachu wraku pociągu.
- The Castle of Light - Może tu dojść do trudnej bitwy jeśli nie oddasz Luksowi klucza. Atakuj Luksa starając się mu nie pozwalać na odpalanie kontroli umysłu.
- Lair of the Horned Devil - Drużyna stacza tu bitwę z Szarą (mini-bossem) i mechem Mimir Z600. Mecha możesz przeprogramować przed rozpoczęciem bitwy.
- The Grogg Den - W lokacji tej przebywa bardzo liczna grupa piroghuli. Warto przed dotarciem do niej wyposażyć bohaterów w granaty dymne do gaszenia płomieni.
- The Spear of Heaven - Po raz pierwszy spotkasz tu roboty Mimir Z200 atakujące z powietrza. Staraj się je niszczyć po kolei i chować za niezniszczalnymi zasłonami.
- Grave of the Ancients - Musisz tu stoczyć trudną bitwę z różnymi odmianami robotów. Warto część z nich sabotować zdolnością Circuit Breaker i granatami EMP.
- The Sealed Gate - Przebywa tu m.in. finałowy boss gry - kapłanka Plutonia. Zużyj wszystkie zapasy, zanim wyruszysz w to miejsce, bo później nie będą ci już potrzebne.
Mam problem i szukam rozwiązania
Niektóre mechanizmy rozgrywki w Mutant Year Zero: Road to Eden wymagają jej lepszego poznania lub po prostu nie są dobrze omówione. Z pomocą przychodzi na szczęście rozdział FAQ naszego poradnika, który opisuje takie tematy i podaje rozwiązania tego typu problemów. Omówiliśmy w nim m.in. następujące kwestie:
- Jak leczyć członków drużyny? - Możesz pomagać sobie apteczkami, zdolnością pożerania zwłok pokonanych przeciwników lub po prostu wyczekiwać aż rozgrywana bitwa dobiegnie końca (na niższych poziomach trudności dochodzi to autoregeneracji paska zdrowia).
- Dlaczego zdolności nie odnawiają się? - Gra znacząco różni się pod tym względem od wielu innych podobnych produkcji. Musisz zabić określoną liczbę wrogów żeby wykorzystywane umiejętności mogły się zregenerować.
- Czy wszystkie zdolności są zawsze aktywne? - W Mutant Year Zero tylko trzy umiejętności mogą być aktywne w danym momencie i ustawia się je z poziomu inwentarza. Zaletą jest natomiast to, że możesz je dowolnie zmieniać przed rozpoczęciem walk żeby lepiej się przygotować.
- Jak zdobywać ciche bronie? - Cicho działające bronie są bardzo pomocne wtedy gdy zależy ci na zabiciu (pojedynczego) przeciwnika bez alarmowania reszty wrogów. Bohaterowie mogą używać m.in. kuszy i pistoletów. Bronie automatycznie zdobywa się, kupuje lub odnajduje w świecie gry.
- Jak ugasić ogień? - Do podpalenia kogoś z drużyny dochodzi zadziwiająco często i winowajcami są piroghule dysponujące koktajlami Mołotowa. Najlepsze rozwiązanie problemu to skorzystanie z granatu dymnego.
- Jak radzić sobie z wrogimi robotami? - Z robotami walczy się w grze trochę inaczej niż z mutantami. Warto korzystać z innych zdolności (np. Circuit Breaker), a także z granatów EMP, które mogą sabotować roboty na kilka tur.
Często występujące błędy w Mutant Year Zero
Gra Mutant Year Zero: Road to Eden posiada błędy, które w mniejszym bądź większym stopniu mogą przeszkadzać w rozgrywce. Poniżej zestawiliśmy kilka najważniejszych bugów. Radzimy upewnić się przed rozpoczęciem rozgrywki, że zainstalowana została najnowsza dostępna wersja gry. Daje to nadzieję, że część z wymienionych problemów, mogła już zostać rozwiązana.
- Gra zawiesza się podczas podróżowania pomiędzy lokacjami (Fast Travel) - Jest to problem dotyczący przede wszystkim osób grających na konsoli Xbox One. Radzimy często wykonywać manualne zapisy na wypadek gdyby uszkodzony został autosave.
- Po wczytaniu gry postać oddała już strzał - To jeden z kilku błędów dotyczących staczania walk. Zapisuj grę na oddzielnych slotach na początku bitwy oraz po każdej turze przeciwnika. Możesz spróbować powrócić do jednego z wcześniejszych sejwów.
- Po wczytaniu gry straciłem kontrolę nad opętanym przeciwnikiem - To jeden z kilku błędów dotyczących staczania walk. Dodatkowym utrudnieniem jest to, że zdolność opętania (Puppeteer) musi się mimo wszystko odnowić. Staraj się nie wykonywać dodatkowych sejwów od momentu opętania wrogiego ghula do utracenia kontroli nad nim (po tym jak zostanie zabity lub upłynie określona liczba tur).
Czy można bez ograniczeń zapisywać stan gry?
Dużym ułatwieniem w Mutant Year Zero: Road to Eden jest to, że możesz zapisać stan gry w dowolnym momencie rozgrywki. Wyjątkiem jest sytuacja gdy w momencie rozpoczynania kampanii ustawiłeś Żelaznego Mutanta jako aktywny modyfikator, albowiem blokuje on możliwość swobodnego sejwowania.
Na tworzenie nowych zapisów decyduj się nie tylko przed rozpoczęciem każdej bitwy, ale również na początku każdej tury dla drużyny. Warto też polegać na osobnych slotach (w wersji na PC dostępnych jest ich aż 99), dzięki czemu jeśli znajdziesz się w bardzo złej sytuacji to możesz powrócić do wybranego wcześniej stanu bitwy i np. inaczej się zachować.
W wersji na komputery osobiste zapisane stany gry domyślnie przechowywane są w następującym ukrytym katalogu:
C:\Users\nazwa_użytkownika\AppData\Local\ZoneUE4\Saved
Czy do zagrania w Seed of Evil wymagana jest podstawowa gra?
Tak, rozszerzenie Seed of Evil nie jest samodzielnym produktem. Do poprawnego działania wymaga ono posiadania kopii gry Mutant Year Zero: Road to Eden. Dodatek Seed of Evil możesz nabyć oddzielnie lub zdecydować się na zakupienie pakietu Mutant Year Zero Deluxe Edition, w skład którego wchodzą podstawowa gra oraz dodatek.
Czy muszę skończyć Road to Eden przed zagraniem w Seed of Evil?
Teoretycznie nie, ale jest to mimo wszystko bardzo wskazane. Jeśli jak najszybciej chcesz zapoznać się z zawartością rozszerzenia Seed of Evil, to możesz wybrać nową grę z poziomu menu głównego (powyższy obrazek). Gra przydzieli ci jednak wtedy odgórnie przygotowaną drużynę, która niekoniecznie będzie ci pasowała i nie będzie aż tak silna jak w przypadku osobistego ukończenia głównej kampanii w 100 procentach.
Rekomendowany przez nas sposób to ukończenie głównej przygody przed odwiedzeniem nowych map dodatku Seed of Evil. Po tym jak zaliczysz podstawową kampanię i obejrzysz napisy końcowe utomatycznie załadowana zostanie wtedy pierwsza mapa dodatku. Więcej informacji możesz znaleźć na stronie Jak rozpocząć kampanię dodatku Seed of Evil? w naszym poradniku.
Najważniejsze informacje o sterowaniu w Mutant Year Zero
Sterowanie w grze Mutant Year Zero: Road to Eden nie jest bardzo skomplikowane. W przypadku wersji na PC można z powodzeniem sterować drużyną i wydawać polecenia z użyciem klawiszy kierunkowych oraz myszy. Możesz też jednak dodatkowo polegać na licznych skrótach klawiaturowych. Podobnie jak w przypadku gier z serii XCOM są to m.in. klawisze numeryczne do wydawania poleceń podczas walk. Powyższy obrazek prezentuje przykładową listę akcji w trakcie bitwy (np. 1 to ruch, 2 to oddanie strzału, a 5 to tryb czuwania).
Inne przydatne skróty klawiszowe to:
- E - Wykonywanie wszelakiego rodzaju interakcji
- F - Rozdzielenie drużyny - jest to pomocne przy planowaniu zasadzki
- SPACJA - Rozpoczęcie walki turowej (jeśli drużynie udało się zaplanować zasadzkę)
- X - Podmiana aktywnej broni na drugą z inwentarza
- SHIFT lub TAB - Przeskok na kolejnego członka drużyny
- M - Wyświetlenie mapy świata - możesz z niej wybierać inne sektory i aktywować szybką podróż
- C - Wyświetlenie okna bohaterów - możesz kupować nowe mutacje
- I - Wyświetlenie inwentarza - możesz wybierać nowe bronie, zbroje, granaty czy aktywne mutacje
Pełne sterowanie, uwzględniające także prowadzenie rozgrywki z użyciem kontrolera, znajdziesz na oddzielnej stronie naszego poradnika.
Czy Mutant Year Zero ma wysokie wymagania sprzętowe?
Nie, gra Mutant Year Zero: Road to Eden nie posiada wygorówanych wymagań sprzętowych. Do jej uruchomienia wystarczy komputer z procesorem Intel i5-760, kartą graficzną klasy GeForce GTX 580 i 6 gigabajtami pamięci RAM.
Na naszym komputerze wyposażonym w procesor Intel i5-4690, 8GB pamięci oraz kartę graficzną GeForce GTX 970 gra działała w rozdzielczości 1080p w 40-50 klatkach na sekundę przy wybranych najwyższych ustawieniach graficznych. Jest to efektem bardzo dobrej optymalizacji gry. Pochwalić należy także szybkie czasy ładowań misji (jest to szczególnie pomocne w trakcie powtarzania fragmentów walk) oraz wysoką stabilność gry. Podczas przygotowywania poradnika gra zawiesiła się tylko jeden raz.
Autor Poradnika
Jacek Hałas
Z GRYOnline.pl współpracuje od czasów „prehistorycznych”, skupiając się na opracowywaniu poradników do gier dużych i gigantycznych, choć okazjonalnie zdarzają się i te mniejsze. Oprócz ponad 200 poradników, w swoim dorobku autorskim ma między innymi recenzje, zapowiedzi oraz teksty publicystyczne. Prywatnie jest graczem niemal wyłącznie konsolowym, najchętniej grywającym w przygodowe gry akcji (najlepiej z dużym naciskiem na ciekawą fabułę), wyścigi i horrory. Ceni również skradanki i taktyczne turówki w stylu XCOM. Gra dużo, nie tylko w pracy, ale także poza nią, polując – w granicach rozsądku i wolnego czasu – na trofea i platyny. Poza grami lubi wycieczki rowerowe, a także dobrą książkę (szczególnie autorstwa Stephena Kinga) oraz seriale (z klasyki najbardziej Gwiezdne Wrota, Rodzinę Soprano i Supernatural).
więcej
Informacje o Mutant Year Zero - poradnik do gry
Poradnik zawiera : strony: 70, ilustracje: 434 .
Seed of Evil DLC
Ostatnia aktualizacja : 31 lipca 2019, odwiedź Seed of Evil DLC
Przewodnik po grze
Ostatnia aktualizacja : 4 grudnia 2018, odwiedź Przewodnik po grze
Skorzystaj z funkcji komentarzy do wskazania błędów lub uzupełnienia poradnika.
Popularne strony w Mutant Year Zero - poradnik do gry
- Drużyna, lista członków drużyny w Mutant Year Zero Mutant Year Zero poradnik, solucja.
- Rozwój postaci i dobór wyposażenia w Mutant Year Zero Mutant Year Zero poradnik, solucja.
- Porady na start w Mutany Year Zero Road to Eden Mutant Year Zero poradnik, solucja.
- Opcjonalne powroty do starych lokacji | Solucja Mutant Year Zero Seed of Evil Mutant Year Zero poradnik, solucja.
- Metal Fields - Atlas świata Mutant Year Zero Mutant Year Zero poradnik, solucja.