Europa Universalis 4: Jak zacząć? Europa Universalis IV poradnik, porady
Ostatnia aktualizacja: 30 września 2021
Europa Universalis IV to gra typu sandbox, która nie nakłada na graczy żadnych konkretnych celów, pozostawiając im całkowitą swobodę w swoich poczynaniach, które ograniczane są tylko przez ich wyobraźnię i granicę kuli ziemskiej. Z tej racji poniższy poradnik nie opisuje szczegółowo gry konkretnymi państwami krok po kroku, a stara się zapoznać czytelnika z oferowanymi opcjami i optymalnym ich wykorzystaniem. Ponadto, jeśli nie miałeś wcześniej do czynienia z poprzednimi częściami serii, lub innymi podobnymi tytułami Paradoksu (Crusader Kings, Hearts of Iron, Victoria), to przed rozpoczęciem rozgrywki powinieneś zapoznać się z tutorialem. Poradnik nie opisuje podstawowych zasad gry, np. jak załadować żołnierzy na statki. Skupia się na bardziej skomplikowanych opcjach, których gra bezpośrednio nie tłumaczy.
Przed rozpoczęciem rozgrywki należy wybrać rok startu i oczywiście kraj do gry. Czas startu nie ma znaczenia i zależy tylko od tego, jak długo planujesz grać i czy chcesz rozpocząć rozgrywkę w jakimś konkretnym układzie politycznym. Wybór kraju natomiast determinuje cele, jakie będziesz mógł sobie założyć. Jego możliwości zależą od jego rozmiaru, ale także położenia. Świat podzielony jest na regiony technologiczne, które określają tempo rozwoju. Początkujący gracz powinien wybrać jakąś nację z łacińskiej grupy technologicznej (zachodnia i środkowa Europa), by dysponować najtańszą technologią. Im dalej na wschód i na południe, tym gorsza grupa technologiczna, a co za tym idzie, droższy oraz wolniejszy rozwój. O ile w przypadku krajów Europy wschodniej, czy Turcji różnice nie są jeszcze zbyt duże i relatywnie łatwo dotrzymać kroku potentatom, to już z kolei kraje prymitywne, jak Aztekowie czy Kongo, nigdy nie będą stanowić równorzędnego przeciwnika dla kraju europejskiego.
Nie bez znaczenia jest również rozmiar wybieranego kraju. Początkujący gracz nie powinien wybierać największych dostępnych molochów, by nie zagubić się w zarządzaniu dużym krajem, z drugiej strony jednak wybór malutkiego kraju z jedną czy dwiema prowincjami również jest niezwykle niebezpieczny, gdyż będziesz stanowił łatwy kąsek dla dużych sąsiadów. Wybór kraju powinien również pokładać się z planami, według których zamierzasz grać. Dobrym wyborem na start będzie np. Portugalia lub Kastylia. Oba kraje są dość silne i bezpieczne z racji braku większej ilości sąsiadów, a dodatkowo łatwo będziesz mógł rozwijać się kolonizując Nowy Świat. Jeśli nie jesteś zainteresowany kolonizacją i chcesz się skupić na ofensywnej grze lądowej interesującym wyborem będzie np. Szwecja lub Imperium Osmańskie. Jeśli z kolei chcesz wybudować gospodarczą potęgę handlową a operacje wojskowe ograniczyć do niezbędnego minimum dobrym wyborem będzie Wenecja.
Po rozpoczęciu gra będzie zatrzymana. To jest moment, w którym powinieneś dokładnie zapoznać się ze swoim państwem. EU IV wymaga planowania na wiele lat do przodu. Dobrze będzie od razu określić swoje posunięcia i cele na następne lata. Zanim wznowisz grę dobrze zapoznaj się z interfejsem i zrozum poszczególne opcje. Warto także przejrzeć porady serwowane przez grę przy każdym uruchomieniu. Gdy już będziesz wiedział, co masz przed sobą nadejdzie czas zapoznania się ze swoim nowym imperium. Zapoznaj się z mapą i z relacjami wśród sąsiadów. Kto jest rywalem? Kto może być potencjalnym sprzymierzeńcem? Sprawdź, czy posiadasz jakieś rdzenne prowincje na ziemiach wroga. Jeśli tak, mogą okazać się dobrym celem początkowym. Sprawdź czy w obrębie swojego państwa nie masz rdzennych prowincji któregoś z sąsiadów. Jeśli masz, możesz być pewny, że prędzej czy później będzie chciał je odzyskać i od razu warto się tam zabezpieczyć. Zapoznaj się ze swoim stanem ekonomicznym. Jak bogaty jest kraj? Co produkujesz? Czy masz w swoich granicach centrum handlu? Jeśli masz duże rezerwy możesz od razu rozpocząć produkcję budynków lub dodatkowych żołnierzy. Z drugiej strony, jeśli ledwo przędziesz koniec z końcem, to może warto rozwiązać część wojsk, by zaoszczędzić? Zapoznaj się także ze swoim monarchą i jego mocnymi i słabymi stronami. Sprawdź dokładnie religię w swoich granicach oraz dostępne misje i decyzje. Te wszystkie czynniki powinny określić początkowy plan działania. Wykorzystuj mocne strony swojego królestwa i staraj się jak najszybciej wzmacniać słabe strony. Gdy zaplanujesz pierwsze ruchy i podejmiesz pierwsze decyzje, czas rozpocząć zabawę i pozwolić latom płynąć.