Europa Universalis 4: Kultura Europa Universalis IV poradnik, porady
Ostatnia aktualizacja: 30 września 2021
Kultura
Kolejnym istotnym elementem decydującym o jedności kraju jest jego kultura. Każdy kraj na świecie ma swoją kulturę główną, na którą składają się ojcowie danego państwa. Część krajów dysponuje także kulturą akceptowaną, która to, choć niezałożycielska, cieszy się takimi samymi prawami i uprawnieniami, jak kultura główna. Niektóre kraje są prawdziwą mieszanką kulturową, z pięcioma i więcej akceptowanymi kulturami. Idealnym przykładem takiego kraju jest Francja, w której obok głównej kultury akceptowanych jest aż siedem innych.
Kultury całego świata podzielone są ponadto na grupy kulturowe. Wszystkie kultury z tej samej grupy, co główna kultura państwa będą miały obniżone negatywne efekty (oczywiście o ile nie są akceptowane, gdyż wówczas nie ma żadnych negatywnych efektów). I tak każda prowincja z tej samej grupy kulturowej będzie obniżać modyfikator manpower i podatków o 15%. Podczas gdy prowincja całkowicie obcej kultury będzie obniżać te wartości aż o 33%, a dodatkowo o 2% wzmocni ryzyko buntu i o 2% osłabi skuteczność misjonarzy.
Im więcej obcych kultur w granicach państwa tym więcej problemów. Jeśli planujesz mocną ekspansję swoich granic, to zasięg swojej grupy kulturowej jest bardzo dobrym miejscem, w którym możesz zacząć. Podział na grupy kulturowe znajdziesz w odpowiednim trybie mapy. Dodatkowo kulturę prowincji można zmieniać, trochę podobnie, jak tworzy się core. Proces ten trwa trzy lata, a kosztuje 25 punktów dyplomacji za każdy dukat z podatków.