Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 23 listopada 2015, 13:40

Wsparcie dla modów. Wiedźmin 3 kontra Fallout 4

Spis treści

Wsparcie dla modów

To jeszcze jedna – ostatnia spośród omawianych w niniejszym artykule – cecha, która jest wspólna i Wiedźminowi 3, i Falloutowi 4. Deweloperzy przygotowali obie produkcje z myślą o fanach mających moderskie zacięcie... a przynajmniej takie były założenia, bo Dziki Gon koniec końców nie zapewnił graczom tego, czego od niego oczekiwano.

Mając w pamięci narzędzia D’jinni i REDKit, w które CD Projekt Red zaopatrzył – odpowiednio – Wiedźmina i Wiedźmina 2, fani zacierali ręce na myśl o tym, jakie pole do popisu da im edytor do trzeciej odsłony serii. Pewnie pamiętacie jeszcze zawód, jaki wszyscy poczuli, gdy przygotowywanym oprogramowaniem koniec końców okazał się MODkit – stosunkowo proste w obsłudze narzędzie, które pozwala wprowadzać ledwie kosmetyczne zmiany (np. podmieniać wygląd elementów ekwipunku i ich właściwości). Jednocześnie deweloper oznajmił, że na tym jego wsparcie dla modów w Dzikim Gonie zasadniczo się kończy. Rzecz jasna, ambitnych moderów nie powstrzymuje to przed przerabianiem gry na własną rękę, ale na powstanie w ten sposób kompleksowych modyfikacji – np. nowych kampanii – raczej nie ma co liczyć.

Pod tym względem Fallout 4 góruje zatem nad rywalem znad Wisły. Jak każda produkcja Amerykanów, również ich najnowsze dzieło zostało zaprojektowane jako podatne na wszechstronne przerabianie – i jest mu poddawane intensywnie już od momentu premiery. Ogrom możliwości, jakie płyną z takiego rozwiązania, jest wręcz trudny do opisania – od niedostępnych wcześniej przedmiotów, przez nowe obszary i przygody, po przeróbki podstawowych mechanizmów rozgrywki (jak chociażby ten niefortunny system dialogowy). W ten sposób wiele uchybień popełnionych przez producenta mogą dość łatwo naprawić sami gracze – i jest to wspaniała cecha gier Bethesdy. Co więcej, Fallout 4 niejako ustanawia precedens, oferując kompatybilność modów opracowanych na PC z konsolowymi wersjami gry.

Krzysztof Mysiak

Krzysztof Mysiak

Z GRYOnline.pl związany od 2013 roku, najpierw jako współpracownik, a od 2017 roku – członek redakcji, znany także jako Draug. Obecnie szef Encyklopedii Gier. Zainteresowanie elektroniczną rozrywką rozpalił w nim starszy brat – kolekcjoner gier i gracz. Zdobył wykształcenie bibliotekarza/infobrokera – ale nie poszedł w ślady Deckarda Caina czy Handlarza Cieni. Zanim w 2020 roku przeniósł się z Krakowa do Poznania, zdążył zostać zapamiętany z bywania na tolkienowskich konwentach, posiadania Subaru Imprezy i wywijania mieczem na firmowym parkingu.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Który z elementów gry RPG akcji jest dla Ciebie najważniejszy:

Otwarty, duży świat, wypełniony ciekawymi lokacjami.
11,8%
Fabuła w wątku głównym i w zadaniach pobocznych.
70,1%
Ogólnie pojęty klimat.
8,4%
System walki.
1,8%
Aktywności dodatkowe.
0,4%
Dobrze napisane dialogi.
1,5%
Zróżnicowani i zapadający w pamięć bohaterowie niezależni.
1,1%
Przemyślany rozwój postaci, oferujący szerokie spektrum umiejętności.
2,8%
Zróżnicowany bestiariusz.
0,6%
Rozbudowane rzemiosło.
0,5%
Oprawa audiowizualna.
0,5%
Wsparcie dla modów.
0,4%
Zobacz inne ankiety