Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 23 listopada 2015, 13:40

Oprawa audiowizualna. Wiedźmin 3 kontra Fallout 4

Spis treści

Oprawa audiowizualna

Zarówno Fallout 4, jak Wiedźmin 3 to gry, które starają się oferować przepych w temacie oprawy audio i wideo, ale nie są na tym samym poziomie. No, przynajmniej w kwestii sfery wizualnej, bo przy udźwiękowieniu w jednym i drugim przypadku mamy do czynienia z majstersztykiem. Znajdujemy tu bogaty repertuar kompozycji, które znakomicie ilustrują klimat różnych miejsc i sytuacji w realiach – odpowiednio – postapo i fantasy. Tak Marcin Przybyłowicz, jak i Inon Zur (oraz współpracujący z nimi artyści) odwalili kawał doskonałej roboty. Również efekty dźwiękowe, odgłosy otoczenia itp. zasługują na pochwały.

Co innego w temacie grafiki. Jak zapewne pamiętacie, Wiedźmin 3 przez długi czas – wraz z publikowaniem kolejnych obrazków i zwiastunów – był na ustach wszystkich jako kandydat do tytułu najpiękniejszego RPG-a wszech czasów. Niestety, koniec końców przez popełniony na grze downgrade zachwyty przemieniły się w jęki zawodu i krzyki oburzenia, ale i tak otrzymaliśmy ostatecznie niezwykle ładny produkt. Internet jest pełen twórczości graczy, która stanowi świadectwo urzeczenia krajobrazami czy postaciami wiedźmińskiego świata – trudno o lepszy dowód na poparcie tej tezy.

W przypadku Fallouta 4 wyglądało to inaczej. Jedną z najczęściej wygłaszanych opinii pod adresem pierwszego zwiastuna tej gry był lament na brzydką grafikę – i już do premiery rzesze czekających z niecierpliwością fanów wiedziały, że co jak co, ale oprawa wizualna raczej nie wzbudzi zachwytu w wersji finalnej. Nie oznacza to jednak, że najnowsze dzieło Bethesdy to jakaś szkarada. Owszem, pod względem tekstur, animacji i efektów w wielu miejscach Fallout 4 niedomaga, ale jednocześnie postapokaliptyczne pustkowia kryją wiele urzekających miejscówek, a przy tym nie brakuje tu graficznych detali, które przynajmniej budują pierwszorzędny klimat. Tak więc czasy, gdy Bethesda wyznaczała grom standardy w sferze wizualnej (vide Oblivion), chyba już nie wrócą, ale ostatnia gra Amerykanów w gruncie rzeczy nie ma się czego bardzo wstydzić pod tym względem.

Krzysztof Mysiak

Krzysztof Mysiak

Z GRYOnline.pl związany od 2013 roku, najpierw jako współpracownik, a od 2017 roku – członek redakcji, znany także jako Draug. Obecnie szef Encyklopedii Gier. Zainteresowanie elektroniczną rozrywką rozpalił w nim starszy brat – kolekcjoner gier i gracz. Zdobył wykształcenie bibliotekarza/infobrokera – ale nie poszedł w ślady Deckarda Caina czy Handlarza Cieni. Zanim w 2020 roku przeniósł się z Krakowa do Poznania, zdążył zostać zapamiętany z bywania na tolkienowskich konwentach, posiadania Subaru Imprezy i wywijania mieczem na firmowym parkingu.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Który z elementów gry RPG akcji jest dla Ciebie najważniejszy:

Otwarty, duży świat, wypełniony ciekawymi lokacjami.
11,8%
Fabuła w wątku głównym i w zadaniach pobocznych.
70,1%
Ogólnie pojęty klimat.
8,4%
System walki.
1,8%
Aktywności dodatkowe.
0,4%
Dobrze napisane dialogi.
1,5%
Zróżnicowani i zapadający w pamięć bohaterowie niezależni.
1,1%
Przemyślany rozwój postaci, oferujący szerokie spektrum umiejętności.
2,8%
Zróżnicowany bestiariusz.
0,6%
Rozbudowane rzemiosło.
0,5%
Oprawa audiowizualna.
0,5%
Wsparcie dla modów.
0,4%
Zobacz inne ankiety