autor: Kacper Kieja
RPG 2001 - Szczęśliwa Trzynastka
Być może pamiętacie jeszcze "chude" lata role-play? Czasy, kiedy rocznie ukazywała się jedna, góra dwie gry w tym gatunku. Wszystko jednak zmieniło się jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki i w tej chwili wiele firm pracuje nad grami role-play.
Spis treści
Być może pamiętacie jeszcze "chude" lata role-play? Czasy, kiedy rocznie ukazywała się jedna, góra dwie gry w tym gatunku, a wielkie firmy nie kwapiły się, by przystępować do prac nad programami po pierwsze niezwykle skomplikowanymi, a po drugie uważanymi za niszowe. Wszystko jednak zmieniło się jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki. Konsekwentnie przygotowujące RPG firmy Black Isle i BioWare pokazały, że na tym gatunku można zarabiać i to zarabiać dobrze. Baldur's Gate razem ze swymi rozwinięciami i klonami, seria Fallout - wszystko to były wielkie światowe hity. W tej chwili wiele firm, małych i wielkich, pracuje nad grami role-play. Niektóre tytuły zapowiadane są już od dawna, ale cały czas można zastanawiać się nad tym, kiedy się ukażą. Niestety RPG wymagają ogromnego wkładu pracy i wiele, wiele czasu na realizację. Co zobaczymy w tym roku na rynku? Spis przygotowywanych programów wygląda imponująco. A co może być hitem?
1. Arcanum: Of Steamworks & Magick Obscura
Tę grę przygotowuje swojsko nazywająca się firma Troika i jest to pierwszy sygnowany w ten sposób produkt. Ale pracownicy Troiki to ekipa, która pracowała niegdyś nad Falloutem, a więc ludzie więcej niż doświadczeni. Arcanum przeniesie nas do dziwnego świata, gdzie rządzą zarówno technika (jeszcze dość prymitywna) , jak i magia, a od gracza zależeć będzie czy stworzy bohatera "nowoczesnego", czy też "staroświeckiego". Elfy, krasnoludy, czarnoksiężnicy i wojownicy w świecie XIX-to wiecznej rewolucji technologicznej? Tego jeszcze nie było!
Znając serię Fallout wiadomo, że również Arcanum zachwyci nas wielowarstwową, skomplikowaną i nieliniową fabułą. Po screenach z gry bardzo wyraźnie widać, że autorzy zdecydowali się na utrzymanie pewnej "falloutowej" konwencji graficznej (widok z góry), pozbawionej bajerów 3D, ale przejrzystej i prostej.
Autorzy: Troika
[encyklopedia Gry-OnLine: Arcanum: Of Steamworks & Magick Obscura]
2. Divine Divinity (Divinity: The Sword of Lies)
Kilka lat temu belgijska firma Larian Studios pracowała nad programem The Lady, The Mage and The Knight. Niestety z powodu konfliktów z producentem prace nad tym projektem zostały wstrzymane. Ale autorzy przystąpili do przygotowywania nowego programu, również role-play. Divinity będzie grą, gdzie bohaterów obserwujemy w rzucie izometrycznym (a więc kamera ustawiona jest u góry). Gracz będzie sterować tylko jednym herosem - adeptem sztuk magicznych - ale drużyna może się składać z czterech podróżników. Tyle, że nad pozostałymi trzema kontrolę będzie sprawować komputer. Autorzy z Larian Studios twierdzą, że gra po pierwsze będzie olbrzymia (20 tysięcy ekranów), a po drugie skupili się na stworzeniu zajmującej fabuły oraz wyeksponowaniu elementów role-play (mnóstwo cech, zdolności, czarów). Szczególnie pieczołowicie ma zostać przygotowana SI komputerowych wrogów, których zdolności pozwolą na przykład wciągać bohaterów w zasadzki, czy alarmować obozujących niedaleko przyjaciół i ściągać posiłki.
Autorzy: Larian Studios