autor: Jacek Piekara
Idealna cRPG część I
Trudno jest znaleźć ideał. Ale poszukiwanie rzeczy i osób doskonałych nie zawsze jest skazane na klęskę. Człowiek ze swej natury jest istotą krytycznie nastawioną do świata i skłonną raczej wybrzydzać i marudzić niż rozkoszować się pięknem ...
Spis treści
Trudno jest znaleźć ideał. Ale poszukiwanie rzeczy i osób doskonałych nie zawsze jest skazane na klęskę. Człowiek ze swej natury jest istotą krytycznie nastawioną do świata i skłonną raczej wybrzydzać i marudzić niż rozkoszować się pięknem. Bezkrytyczne podejście do ludzi i świata świadczy bądź o małej inteligencji bądź o niewygórowanych wymaganiach. Nie znoszę słuchać ludzi, którzy zachwycają się filmem, grą lub książką, nieomalże bijąc przed nimi czołem i wołając „Allah Akbar!”. A gdzie element refleksji? Gdzie odrobina własnych przemyśleń? Gdzie chwila zastanowienia nad tym co MOGŁOBY się stać, GDYBY autor... ? Tekst, który poniżej przeczytacie jest wynikiem podobnych właśnie rozważań autora oraz jego niezgody na pogodzenie się ze skrzeczącą rzeczywistością. Jednak zanim zaczniecie go czytać pozwolę sobie przekazać trzy ostrzeżenia: 1. Tekst jest bardzo długi. Zaczynając go pisać nie przypuszczałem, że nawet przy tak pobieżnym potraktowaniu tematu, zajmie on aż tyle miejsca. 2. Na dobrą sprawę każdy z poniżej omówionych rozdziałów mógłby być tematem na osobny artykuł. Dlatego konieczne było wprowadzenie pewnych uproszczeń. 3. Gry, który podaję jako przykłady zastosowania pewnych rozwiązań są często tylko jednymi z wielu programów spełniających wymienione kryteria. Ale przygotowywanie za każdym razem „wyliczanki” mijałoby się z celem. Prawie zawsze, kiedy grałem w gry z gatunku role-play zastanawiałem się: dlaczego nie wprowadzono opcji, które wydawały mi się całkowicie oczywiste, dlaczego nie rozbudowano lub zmieniono pewnych elementów? Dlaczego autorzy nie zdecydowali się wprowadzić rozwiązań, które graczom ułatwiłyby życie, bądź też zabawę uczyniły atrakcyjniejszą? Wszelkiego rodzaju dyskusyjne fora często są miejscem, gdzie gracze mogą się wyżalić i poskarżyć na lenistwo oraz głupotę autorów, a co ważne być wysłuchani i dobrze zrozumiani przez podobnych malkontentów. W tekście, który przeczytacie poniżej postaram się dać odpowiedź na pytanie, jaki powinien być, moim zdaniem, idealny role-play. I to poczynając od spraw najważniejszych i podstawowych aż po drobiazgi. Co to jest RPG?Wyjaśnienie samego skrótu nie przysparza trudności. RPG to role playing game, a więc gra, gdzie gracz przyjmuje pewną rolę oraz decyduje się wcielić w określoną postać. Charakterystycznym dla role-play elementem jest obecność współczynników i parametrów określających mniej lub bardziej dokładnie bohatera. Współczynniki te mówią o jego sile, zręczności, mądrości, umiejętności posługiwania się orężem i korzystania ze zdolności specjalnych, znajomości świata, umiejętności interakcji z otoczeniem. Ale najważniejszy jest fakt, że bohater gry role-play zmienia się pod wpływem okoliczności, a jego cechy i zdolności ewoluują w sposób dynamiczny. Nie będzie więc role-play gra, w której cechy i zdolności bohatera nie ulegają żadnym zmianom. Czy jednak ten element zmiany jest warunkiem wystarczającym, abyśmy mówili, że mamy do czynienia z programem role-play? Otóż puryści gatunku twierdzą, że nie. Że, abyśmy mogli mówić o RPG potrzebny jest jeszcze element przygodowo-fabularny. Dlatego też na przykład wiele osób odmawia takim grom jak Diablo II przynależności do role-play, dlatego na zachodzie powstał nowy, bardzo zręcznie zresztą ukuty termin: action RPG, który obejmuje gry, w których ważny jest element zręcznościowy, a fabuła schodzi na plan dalszy. |