autor: Jacek Piekara
Mapy. Idealna cRPG część I
Spis treści
Mapy
Bardzo ciekawy zabieg zastosowano w Wizardry VII. W tej grze jakość narysowanych map zależy od odpowiedniej zdolności posiadanej przez członków drużyny. Z kolei w Magic Candle 2 mapa lochów lub labiryntów pojawia się tylko po użyciu specjalnego magicznego gadżetu i zostaje wyświetlona jedynie na chwilę. Szczególne trudności powstają, kiedy mamy do czynienia z automapowaniem lokacji wielopoziomowych. Pamiętam jak ciężko było mi pojąć działanie map w niezłej skądinąd gierce (a zapomnianej), zatytułowanej Thunderscape. Podobne problemy występowały w Daggerfall, gdzie orientacja w terenie przysparzała naprawdę sporo kłopotów, zwłaszcza kiedy podróżowało się przez wielopoziomowe lochy. Niezwykle pożyteczną i rzadko stosowaną opcją jest możliwość wyznaczenia na mapie punktu docelowego i obserwowanie ruchu drużyny właśnie na mapie, a nie na właściwym ekranie gry. Takie rozwiązanie zastosowano w Baldur's Gate 2 i bardzo ułatwia ono życie. Ideał mapy:1. Program automatycznie zaznacza każdy ważny punkt na mapie. 2. Gracz ma możliwość robienia własnych notatek. 3. Istnieje możliwość oglądania wybranego poziomu na mapach wielopoziomowych. 4. Mapa może być zmniejszana i powiększana. 5. Bohaterowi można wyznaczyć punkt docelowy na mapie. Gry bliskie ideału: Baldur's Gate II, Might&Magic VIII |