Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 31 grudnia 2015, 13:00

16. Pillars of Eternity. Ranking 100 najlepszych gier RPG w historii

Spis treści

16. Pillars of Eternity

Wprawdzie dopiero co pisaliśmy o przywróceniu świetności klasycznym rozwiązaniom z RPG-ów przy okazji wydania gry Dragon Age: Początek, ale prawda jest taka, że w pełnej krasie złotą erę „rolplejów” przypomniało nam na nowo – po kilkunastu latach przerwy – dopiero Pillars of Eternity. Dwuwymiarowy rzut izometryczny z ręcznie rysowanymi tlami, wymagający system walki w czasie rzeczywistym z aktywną pauzą, bogata mechanika oparta na testach z rzutami kością, no i wreszcie atmosfera wielkiej przygody w klasycznych realiach fantasy – Obsidian Entertainment wskrzesił to wszystko, pewnikiem doprowadzając do łez niejednego miłośnika gatunku RPG, który zdążył pogodzić się z tym, że czasy świetności gier takich jak Baldur’s Gate już nie wrócą. Jednak studio Feargusa Urquharta zamiast zwyczajnie spakować do jednego worka podstawowe elementy klasyki i zapewnić im porządne wiązania, poszło o krok dalej. Ze światem opartym na arcyciekawej koncepcji „cyrkulacji” dusz i reinkarnacji, intrygującą fabułą niestroniącą od metafizycznych pytań oraz świetnymi sekwencjami rodem z gier paragrafowych, Obsidian nie tylko doprowadził do odrodzenia klasycznych „rolplejów”, ale wręcz wyznaczył kamień milowy na drodze ich rozwoju. Kontynuatorzy tego trendu nie mają lekko – a nam pozostaje tylko cieszyć się z takiego stanu rzeczy i oczekiwać kolejnych podobnych RPG-ów, których twórcy dołożą starań, by nie znaleźć się w cieniu Pillars of Eternity.

Na każdym kroku czuć, że Obsidian za cel postawił sobie stworzenie gry, skierowanej do bardzo precyzyjnej grupy odbiorców. Ludzi takich jak ja, którzy z nostalgią powracają do epoki Baldur's Gate i Planescape: Torment, oczekujących wielkich szpalt tekstu do przetrawienia, taktycznych starć, głębokiej mechaniki i stylowej oprawy, łączącej elementy grafiki 2D i 3D. Na szczęście projektanci nie podchodzili na klęczkach do dokonań sprzed 15 lat – Pillars of Eternity to nie tylko hołd złożony grom Black Isle, to także pełnoprawne rozwinięcie i zaktualizowanie starych pomysłów. Na znanym wzorcu Obsidian opracował coś nowego, niepowtarzalnego i pod wieloma względami przewyższającego swoich legendarnych poprzedników. – Gambrinus, recenzja Pillars of Eternity

Krzysztof Mysiak

Krzysztof Mysiak

Z GRYOnline.pl związany od 2013 roku, najpierw jako współpracownik, a od 2017 roku – członek redakcji, znany także jako Draug. Obecnie szef Encyklopedii Gier. Zainteresowanie elektroniczną rozrywką rozpalił w nim starszy brat – kolekcjoner gier i gracz. Zdobył wykształcenie bibliotekarza/infobrokera – ale nie poszedł w ślady Deckarda Caina czy Handlarza Cieni. Zanim w 2020 roku przeniósł się z Krakowa do Poznania, zdążył zostać zapamiętany z bywania na tolkienowskich konwentach, posiadania Subaru Imprezy i wywijania mieczem na firmowym parkingu.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Która z tych gier RPG jest według Ciebie najlepsza?

Betrayal at Krondor
0,4%
Mass Effect 3
0,7%
Chrono Trigger
2,1%
Dragon Age: Początek
1,9%
Pillars of Eternity
0,9%
Fallout
0,5%
Wiedźmin
1,4%
Fallout: New Vegas
0,8%
Vampire: The Masquerade – Bloodlines
0,5%
Gothic II
5,9%
Star Wars: Knights of the Old Republic
2,3%
Baldur’s Gate
1%
Mass Effect 2
1,9%
Wiedźmin 2: Zabójcy królów
1%
Planescape: Torment
2,6%
Gothic
14,4%
Wiedźmin 3: Dziki Gon
42%
Fallout 2
3,8%
The Elder Scrolls V: Skyrim
10,2%
Baldur’s Gate II: Cienie Amn
5,6%
Zobacz inne ankiety
Ranking 100 najlepszych gier RPG wszech czasów – edycja 2016
Ranking 100 najlepszych gier RPG wszech czasów – edycja 2016

Po raz kolejny zaktualizowaliśmy naszą listę najlepszych gier RPG w historii. Czy Wiedźmin 3 nadal jest dopiero czwarty? Czy Gothic wspiął się jeszcze wyżej niż ostatnio? Która z czterech nowości wylądowała najwyżej? Przekonajcie się sami.