Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 18 kwietnia 2022, 11:30

MMO to nie to samo co MMORPG. Obalamy kilka popularnych mitów o grach

Spis treści

MMO to nie to samo co MMORPG

Kolejny przykład podobnych do siebie określeń, które lubią się mylić lub być używane zamiennie. Tymczasem MMO, czyli massively multiplayer online (game), to po prostu gra sieciowa z dużą liczbą graczy, zwykle operujących w tym samym świecie. Typowym, choć rzadko wymienianym, przykładam pozycji MMO może być chociażby sieć VATSIM, w której spotykają się miłośnicy lotnictwa cywilnego i dzielą swoje role na kontrolerów ruchu oraz pilotów wykonujących loty. Inne produkcje MMO to PlanetSide 2, War Thunder czy World of Tanks.

A MMORPG to po prostu najpopularniejszy podgatunek MMO, czyli gra sieciowa z dużą liczbą graczy oraz pierwiastkiem RPG, na który składa się wcielanie się w konkretną postać po stworzeniu jej w złożonym kreatorze, różne sposoby na wykonanie zadania, odczuwalne konsekwencje naszych decyzji, rozwój bohatera, zbieranie doświadczenia czy lepszego ekwipunku. MMORPG zwykle osadzone są w uniwersach fantasy lub science fiction, a te najbardziej oczywiste tytuły, jakie przychodzą na myśl, to World of Warcraft, Ultima Online, The Elder Scrolls Online, EVE Online, Star Wars: The Old Republic.

Podsumowując, każda gra MMORPG to MMO, ale nie każde MMO jest pozycją MMORPG! To jak z kwadratem i prostokątem.

Dariusz Matusiak

Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Sekiro: Shadows Die Twice jest najtrudniejszą grą FromSoftware?

Tak
38,5%
Nie
61,5%
Zobacz inne ankiety
Odradziłbym swojemu dziecku pracę w gamedevie - wywiad z Jasonem Schreierem
Odradziłbym swojemu dziecku pracę w gamedevie - wywiad z Jasonem Schreierem

Wciśnij reset to druga książka Jasona Schreiera wydana w Polsce, w której pokazuje, czym naprawdę jestem wymarzona praca dewelopera gier. To również świetna okazja do tego, aby zapytać go, czy dopisze do książki brakujący rozdział o Cyberpunku.

Obalamy 8 fałszywych mitów o graczach
Obalamy 8 fałszywych mitów o graczach

Chciałbyś choć raz przysiąść do komputera bez zbędnych komentarzy mamy, brata czy partnera? Ten artykuł może pomóc Ci w przekonaniu bliskich o nieprawdziwości panujących mitów o graczach.