Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 29 sierpnia 2017, 15:00

3. Assassin’s Creed IV: Black Flag. Najlepsze gry z serii Assassin's Creed – ranking

Spis treści

3. Assassin’s Creed IV: Black Flag

Black Flag to zdecydowanie najbardziej rozbudowana i najbardziej malownicza z dotychczasowych części serii. Assassin’s Creed Origins ma jej dorównać przynajmniej pod względem rozmiarów świata – a jak będzie z resztą? To się dopiero okaże. - 2017-08-29
Black Flag to zdecydowanie najbardziej rozbudowana i najbardziej malownicza z dotychczasowych części serii. Assassin’s Creed Origins ma jej dorównać przynajmniej pod względem rozmiarów świata – a jak będzie z resztą? To się dopiero okaże.
W SKRÓCIE:
  1. Data premiery: 29.10.2013 (PS3, X360, WiiU), 12.11. 2013 (PS4), 19.11.2013 (PC), 22.11.2013 (XONE)
  2. Czas potrzebny do ukończenia fabuły: 22,5 godziny
  3. Liczba miast: 3

W ten oto sposób dotarliśmy do podium – na trzecim miejscu w naszym zestawieniu uplasowała się najbardziej rozbudowana z dotychczasowych odsłon serii, czyli Assassin’s Creed IV: Black Flag. Autorzy wzbogacili znany schemat rozgrywki szeregiem nowych rozwiązań, które w pewnym sensie podzieliły fanów – podczas gdy jedni ucieszyli się na wieść o metamorfozie, jaką przeszedł lubiany przez nich cykl, inni stwierdzili, że „to już nie jest Assassin’s Creed”. Trzeba bowiem przyznać, że na tle poprzednich części to właśnie „czwórka” wyróżniała się najbardziej.

Warto zacząć od tego, że akcja każdej kolejnej z dotychczasowych gier z serii toczyła się po wydarzeniach opowiedzianych poprzednio. Assassin’s Creed IV szło tymczasem pod prąd, pozwalając wcielić się w Edwarda Kenwaya, czyli dziadka Connora z Assassin’s Creed III. Poza tym do naszej dyspozycji oddano ogromny otwarty świat, który przemierzaliśmy na pokładzie Kawki – statku, jaki później trafił pod dowództwo wspomnianego wyżej Metysa. Rozmiary tej „piaskownicy” oraz szereg aktywności pobocznych (pokroju polowania na wieloryby, przejmowania fortów, walki na morzu, kierowania flotą czy wreszcie gromadzenia coraz większej fortuny, co przekładało się na możliwość zakupu coraz potężniejszego uzbrojenia dla naszej łodzi), sprawiły, że na długie godziny można było zapomnieć o „asasyńskiej robocie”, w całości poświęcając się pirackiemu życiu przy akompaniamencie szant śpiewanych przez mniej lub bardziej pijanych żeglarzy.

Na szczęście autorzy nie zapomnieli o korzeniach – Edward Kenway (będący piratem z krwi i kości) niejako przypadkowo wpakował się w sam środek konfliktu pomiędzy asasynami a templariuszami, stawiane przed nim zadania wymagały działania po cichu i eliminacji wrogów z zaskoczenia (oczywiście głównie przy użyciu legendarnego ukrytego ostrza, choć do naszej dyspozycji oddano też między innymi dmuchawkę), eksplorację uatrakcyjniał wciąż przyjemny system parkouru, a dopełnieniem całości były postacie historyczne; po takich osobistościach, jak Jerzy Waszyngton z Assassin’s Creed III czy Leonardo da Vinci z trylogii Ezia Euditore przyszedł czas na Charlesa Vane’a, Anne Bonny, Czarnobrodego czy wreszcie Calico Jacka Rackhama.

Koniec końców, otrzymaliśmy Assassin’s Creed jak się patrzy. A że doprawione nutką pirackiej przygody – cóż, takie to były czasy...

CZY WIESZ, ŻE...

W trakcie jednego z etapów, których akcja rozgrywa się w czasach współczesnych, gracz słyszy o tym, że jeden z szefów firmy Abstergo Industries, czyli Olivier Garneau, jeszcze nie wrócił ze spotkania w Chicago. Tymczasem w pierwszej części serii Watch Dogs Garneau pada ofiarą zabójstwa dokonanego przez... Aidena Pierce’a, czyli głównego bohatera owej gry. Tym samym otrzymaliśmy potwierdzenie, że akcja Assassin’s Creed i Watch Dogs toczy się we wspólnym uniwersum.

Krystian Pieniążek

Krystian Pieniążek

Współpracę z GRYOnline.pl rozpoczął w sierpniu 2016 roku. Pomimo że Encyklopedia Gier od początku jest jego oczkiem w głowie, pojawia się również w Newsroomie, a także w dziale Publicystyki. Doświadczenie zawodowe zdobywał na łamach nieistniejącego już serwisu, w którym przepracował niemal trzy lata. Ukończył Kulturoznawstwo na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Prowadzi własną firmę, biega, uprawia kolarstwo, kocha górskie wędrówki, jest fanem nu metalu, interesuje się kosmosem, a także oczywiście gra. Najlepiej czuje się w grach akcji z otwartym światem i RPG-ach, choć nie pogardzi dobrymi wyścigami czy strzelankami.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Która gra z serii Assassin's Creed jest najlepsza?

Assassin's Creed
4,4%
Assassin's Creed II
35,7%
Assassin's Creed: Brotherhood
9,8%
Assassin's Creed: Revelations
2,7%
Assassin's Creed III
6,2%
Assassin's Creed IV: Black Flag
33%
Assassin's Creed: Unity
2,9%
Assassin's Creed: Syndicate
2,5%
Assassin's Creed: Rogue
2,6%
Zobacz inne ankiety
Asasyńskie miejscówki - najciekawsze lokacje z serii Assassin's Creed
Asasyńskie miejscówki - najciekawsze lokacje z serii Assassin's Creed

Jedna z najważniejszych gier akcji obchodzi właśnie swoje dziesiąte urodziny. A że wspaniałe widoczki zawsze były znakiem markowym cyklu, wybraliśmy dla Was 10 najlepszych lokacji z serii Assassin's Creed.

Quo vadis asasynie? Czy seria Assassin's Creed potrzebuje gruntownych zmian?
Quo vadis asasynie? Czy seria Assassin's Creed potrzebuje gruntownych zmian?

Regularnie wydawane odcinki serii Assassin's Creed nawet jej najbardziej zagorzałych zwolenników potrafią znużyć powtarzalnymi i często nieświeżymi już pomysłami. Czy niezwykle popularny cykl domaga się zmian? Zapytaliśmy o to reżysera Syndicate.

Historia to ich plac zabaw - jak mocno seria Assassin's Creed opiera się na faktach - część I
Historia to ich plac zabaw - jak mocno seria Assassin's Creed opiera się na faktach - część I

Nadchodzące Unity ma zachwycać nie tylko rozgrywką, ale i niespotykaną dotąd dbałością o historyczne detale. Nie osiągnięto tego z dnia na dzień – seria od samego początku stara się uchodzić za jak najbardziej wiarygodną.