autor: Sebastian Purtak
1. Stellaris. Najlepsze gry strategiczne ostatnich lat
Spis treści
1. Stellaris
Tagi: 4X, space opera, czas rzeczywisty, sandbox, dużo DLC, kapitalna muzyka, Star Trek, generator kosmitów
- Gatunek: kosmiczne 4X, space opera
- Twórcy: Paradox Development Studio
- Platforma: PC
- Data premiery: 9 maja 2016 roku
Panie i panowie, czas na fanfary – pierwsze miejsce w naszym zestawieniu oznacza, że tytuł najlepszej gry strategicznej ostatnich lat wędruje do... Stellaris! Tym samym po raz ostatni wracamy do twórczości studia Paradox Development.
Nie ma chyba sensu szczegółowo opisywać mechanik rozgrywki i wyjaśniać, dlaczego to właśnie Stellaris jest aktualnie najlepszym (przynajmniej według naszej redakcji) przedstawicielem powracającego gatunku 4X. Należy jednak wyjaśnić dlaczego to właśnie ta gra jest naszym zadaniem najlepszą strategią ostatnich lat.
Stellaris to naprawdę udany sandbox, realizujący niemal perfekcyjnie wszystko to, czego oczekujemy od gry strategicznej. Rozpoczynając podbój kosmosu, wybieramy jedną z kilku unikatowych ras lub od podstaw tworzymy własną, a jej charakter i właściwości ogranicza tylko nasza wyobraźnia. Dalej jest jeszcze lepiej, gdyż gra rzuca nas na mapę galaktyki, która stanowi zamknięty i spójny system, a ten niemal żyje i dynamicznie reaguje na nasze poczynania.
Mniejsze frakcje zawiązują więc sojusze obronne, potentaci od rzadkich surowców robią fortuny na gwiezdnym handlu, a rasy, których ideologie są od siebie bardzo odległe, toczą niekończące się wojny.
Stellaris posiada nieograniczony potencjał serwowania niesamowitych opowieści, w których dowódcy naszych okrętów robią kariery na kampaniach wojennych, zostają przywódcami narodów i giną w spiskach tylko po to, by ich następcy mieli dobry powód do zemsty. Co ważne, wydaje się, że Stellaris ma odrobinę niższy próg wejścia od swoich historycznych kuzynów. Co prawda, aby dobrze bawić się przy tym tytule, trzeba poświęcić mu nieco czasu, by zrozumieć systemy gry, jest to jednak o wiele łatwiejsze niż w przypadku takiego Hearts of Iron IV czy nawet Crusader Kings II. Warto także dodać, że pełnię doświadczenia otrzymamy dopiero wtedy, gdy zakupimy również dodatki do gry.
Szwedzkim deweloperom udało się w tym przypadku to, o czym od zawsze śnili twórcy elektronicznych strategii. Dostarczyli oni kompletny silnik do wspierania naszej wyobraźni. W ich dziele każda postać ma swoją historię, każda rasa własne cele, a każde wydarzenie powoduje unikatowe konsekwencje. Dostajemy do dyspozycji żyjącą galaktykę, którą możemy podbijać, zwiedzać lub ratować przed zagładą, wszystko wedle naszego uznania.