Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 23 września 2012, 15:00

autor: Maciej Kozłowski

Głód – Graham Masterton. Najciekawsze książki postapo - wrześniowa Gra na słowa

Spis treści

Głód – Graham Masterton

Masterton to jeden z tych pisarzy, którzy nikogo nie pozostawiają obojętnym – jego twórczość można kochać albo nienawidzić. Czego by jednak o nim nie sądzić, to przyznać trzeba, że Głód stanowi jedną z jego najciekawszych książek. Pociągająca jest zwłaszcza unikalna i zupełnie oryginalna wizja apokalipsy, która objawia się nie w postaci wyniszczającej wojny czy ogólnoświatowej zarazy, ale najzwyklejszego głodu – najmniej wyeksploatowanego z czterech jeźdźców.

W wyniku tajemniczej choroby, która zainfekowała uprawy w całych Stanach Zjednoczonych, kraj staje na krawędzi zagłady. Ludzie nie mają czego jeść, przez co posuwają się do najgorszych i najbardziej karygodnych aktów przemocy. Zezwierzęcenie ludzkości i postępująca degrengolada objawia się nie tylko w masowych mordach i kanibalizmie, ale również w społecznej znieczulicy i całkowitym rozpadzie dotychczasowych więzi. Obraz wygłodniałego i zaszczutego kraju uzupełniają skorumpowani, populistyczni politycy, gotowi na wszystko, by zdobyć władzę. W USA panuje totalny chaos, wyniszczający bardziej niż jakakolwiek wojna.

W ostatecznym rozrachunku nie można uznać Głodu za książkę szczególnie udaną – potworne dłużyzny oraz niezbyt przekonujący bohaterowie to poważne bolączki tego tytułu. Miejsce w tym zestawieniu Masterton zawdzięcza głównie ciekawej koncepcji końca świata, a nie faktycznej jakości swego dzieła.

Absurdy postapokalipsy w grach – pierwszą ofiarą zagłady jest... logika
Absurdy postapokalipsy w grach – pierwszą ofiarą zagłady jest... logika

Zdarzyła Wam się kiedyś sytuacja, w której nie mogliście wciągnąć się w grę w realiach postapo, bo nie byliście w stanie „kupić” świata po zagładzie? Nam też. Dlatego dziś analizujemy kuriozalne patenty, które stosują twórcy atomowych Pustkowi.

Gra na słowa - Honor Harrington, Fałszywi bogowie i egipscy asasyni
Gra na słowa - Honor Harrington, Fałszywi bogowie i egipscy asasyni

W sierpniowym wydaniu "Gry na słowa" recenzujemy "Fałszywych bogów" - powieść ze świata Warhammera 40 000, "Lwa Kairu" czyli wariację na temat asasynów oraz przyglądamy się klasyce militarnego SF. Zapraszamy!

Gra na słowa - recenzja Diablo III: Zakon, Zborowski Jacka Komudy, Pan Lodowego Ogrodu Grzędowicza
Gra na słowa - recenzja Diablo III: Zakon, Zborowski Jacka Komudy, Pan Lodowego Ogrodu Grzędowicza

W lipcowym wydaniu Gry na słowa na tapetę bierzemy powieść Diablo III: Zakon autorstwa Nate'a Kenyona, nową książkę Jacka Komudy, skutego lodem Stalkera, a z klasyki - Pana Lodowego Ogrodu Jarosława Grzędowicza. Zapraszamy!