Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 27 grudnia 2019, 14:40

Wielka pecetowa wojna – decydujące starcie. Co wydarzy się w branży w 2020 roku?

Spis treści

Wielka pecetowa wojna – decydujące starcie

Wielkie kinowe starcie drużyny Iron Mana z ekipą Kapitana Ameryki to nic przy wojnie domowej, jaka w 2019 roku wybuchła na pecetach. Jej „epickość” była tak duża, że wpisywała się wręcz w nazwę jednej ze stron konfliktu. Oto Epic Games, uznany deweloper gier komputerowych, mający na swoim koncie serię Unreal czy Gears of War, postanowił przekuć gigantyczny sukces finansowy Fortnite’a: Battle Royale w konkurencję dla od lat niepodzielnie rządzącego pecetowym rynkiem Valve.

Przez dwanaście miesięcy byliśmy świadkami kolejnych ciosów wymierzonych w Steama. Epic Games atakowało dwutorowo, z jednej strony intratnymi umowami przekonując największych deweloperów do czasowego olania Steama na rzecz wyłączności dla Epic Games Store, z drugiej zaś przyciągając do siebie graczy regularnymi dawkami naprawdę dobrych darmowych gier. O ile deweloperzy szybko przekonali się, że złamanie dominacji Steama może wyjść im na dobre, tak gracze podzielili się na dwa zaciekle zwalczające się w sieci obozy.

Główną bronią Epica w walce o graczy były w tym roku darmowe gry. Kiedy te się skończą, przekonamy się, ile warta była taka strategia. - Co czeka branżę gier w 2020 roku? - dokument - 2019-12-27
Główną bronią Epica w walce o graczy były w tym roku darmowe gry. Kiedy te się skończą, przekonamy się, ile warta była taka strategia.

Podczas gdy Valve obrywało za bierność i ignorowanie potrzeb deweloperów, Epicowi zarzucano brak podstawowych funkcji w launcherze, opieranie się na chińskim kapitale czy kontrowersyjne wypowiedzi stojącego na czele korporacji Tima Sweeneya. I o ile początkowo to frakcja steamowa zdawała się mieć przewagę liczebną, a przynajmniej być głośniejsza w sieci, tak z kolejnymi miesiącami darmówek i uzupełniania Epic Games Store o nowe funkcje szale zaczęły się równoważyć.

Co ciekawe, po jednej i drugiej stronie konfliktu zaczęli się też opowiadać inni więksi producenci, dotąd sprzedający gry tylko w swoich własnych sklepach. Do Epica szybko dołączył Ubisoft, a kilka tygodni temu wieloletnią rozłąkę ze Steamem postanowiło zakończyć Electronic Arts, przywracając do oferty sklepu Valve wiele ze swoich tytułów.

Valve jak dotąd niespecjalnie przejmowało się konkurencją – lifting biblioteki ciężko nazwać odpowiedzią na działania Epic Games. - Co czeka branżę gier w 2020 roku? - dokument - 2019-12-27
Valve jak dotąd niespecjalnie przejmowało się konkurencją – lifting biblioteki ciężko nazwać odpowiedzią na działania Epic Games.

W przyszłym roku nastąpi moment krytyczny całego starcia. Rozdawnictwo darmowych gier na Epic Games Store ma trwać tylko do końca 2019 roku. Gdy gracze do odwiedzania platformy twórców Fortnite’a przestaną być zachęcani cotygodniowymi cukierkami, nastąpi wielkie „sprawdzam” – przekonamy się, ilu użytkowników wciąż pozostanie przy EGS, nie tylko grając w otrzymane produkcje, ale też od czasu do czasu kupując nowe. Może się okazać, że pozycja tej platformy jest mocno przeszacowana i momentalnie stanie się ona na tle Steama większą niszą niż GOG Galaxy czy Uplay. Ale może być też tak, że polityka Epica poskutkuje i osłabienie Steama będzie faktem. Nie zdziwimy się również, jeśli obie strony zagrają kolejnymi asami, niespodziewanie wyciągniętymi z rękawa. Cokolwiek się zdarzy, za dwanaście miesięcy powinniśmy już być w stanie stwierdzić, kto wygrał to starcie.

Michał Grygorcewicz

Michał Grygorcewicz

W GRYOnline.pl najpierw był współpracownikiem, w 2023 roku został szefem działu Produktów Płatnych, a od 2024 roku zarządza działem sprzedaży. Tworzy artykuły o grach od ponad dwudziestu lat. Zaczynał od amatorskich serwisów internetowych, które sam sobie kodował w HTML-u, potem trafiał do coraz większych portali. Z wykształcenia inżynier informatyk, ale zawsze bardziej go ciągnęło do pisania niż programowania i to z tym pierwszym postanowił związać swoją przyszłość. W grach przede wszystkim szuka opowieści, emocji i immersji, jakich nie jest w stanie dać inne medium – stąd wśród jego ulubionych tytułów dominują produkcje stawiające na narrację. Uważa, że NieR: Automata to najlepsza gra, jaka kiedykolwiek powstała.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Jak sądzisz, rok 2020 będzie dla graczy lepszy niż 2019?

Tak
90,3%
Nie
9,7%
Zobacz inne ankiety
Gry 2020 roku, na które najbardziej czekamy – wybór redakcji
Gry 2020 roku, na które najbardziej czekamy – wybór redakcji

2020 rok zapowiada się lepiej od obecnego. W najbliższych miesiącach czekają nas premiery takich hitów jak Cyberpunk 2077, Final Fantasy VII Remake czy The Last of Us 2.

Najciekawsze polskie gry, w które zagramy w 2020 roku – wybór redakcji
Najciekawsze polskie gry, w które zagramy w 2020 roku – wybór redakcji

W 2020 roku bez wątpienia będzie głośno o Cyberpunku 2077 i Dying Light 2. Polska branża gier to jednak dużo więcej niż tylko te dwa pewniaki. Oto najciekawsze rodzime produkcje, na które również warto czekać!