Westwood Studios. Historia studiów, które firma EA zamknęła
Spis treści
Westwood Studios
- Rok założenia: 1985
- Rok wykupienia przez EA: 1998
- Rok zamknięcia: 2003
Historia Westwood Studios to chyba najsmutniejszy przykład niszczącego działania Electronic Arts. Powstałe w 1985 roku studio przez ponad dziesięć lat dostarczało graczom niemalże hit za hitem, nie bojąc się jednocześnie tworzenia dzieł z najróżniejszych gatunków. Wykupiona licencja od znanej z produkcji systemu RPG Dungeons and Dragons, a później Advanced Dungeons & Dragons firmy TSR zaowocowała takimi hitami jak Hillsfar, a następnie seria Eye of the Beholder.
To Westwood w pewnym momencie przejęło pałeczkę od Cryo i przygotowało zupełnie odmienne od pierwowzoru Dune II – grę uznawaną za pierwszego klasycznego RTS-a, choć nie do końca jest to prawdą, a początków gatunku można doszukiwać się już wśród tytułów na ZX Spectrum. Niemniej to właśnie za sprawą sukcesu Dune II i późniejszego największego komercyjnego hitu dewelopera, czyli Command & Conquer, mające swoją siedzibę w Las Vegas Westwood dla wielu graczy stało się ulubionym dostarczycielem elektronicznej rozrywki.
Firma w okresie świetności przygodówek point-and-click próbowała działać także w tym gatunku, wydając na świat trylogię Fables & Fiends, lepiej chyba kojarzoną w naszym kraju jako The Legend of Kyrandia. Notabene koniecznie trzeba w tym miejscu nadmienić, że druga część cyklu (a nie trzecia, jak błędnie podaje Marcin Kosman w książce Nie tylko Wiedźmin. Historia polskich gier komputerowych), zatytułowana The Hand of Fate, była pierwszą grą w historii, dla której przygotowano polski dubbing (tylko w intrze, ale zawsze to coś).
Na Kyrandii zainteresowanie przygodówkami w Westwood się nie skończyło. Najważniejszym tytułem z tego gatunku, który opuścił kuźnie firmy, był bowiem Blade Runner. W grze nie wcielaliśmy się w Ricka Deckarda, a detektywa Raya McCoya, mającego wytropić replikantów. Nowością i wielką zaletą rozgrywki był fakt, że za każdym razem program losowo przydzielał role androidom i nigdy nie było wiadomo, na kogo wskażą zebrane dowody. Niestety, tytuł ten obecnie nie jest dostępny na żadnej platformie cyfrowej, gdyż przed laty zgubiono jego kod źródłowy.
Westwood zostało przejęte przez Electronic Arts w 1998 roku. Wśród bardziej znaczących tytułów, które zdołano przygotować przed zamknięciem firmy w 2003 roku, znajdują się jeszcze dwie kontynuacje serii Dune oraz również dwa sequele cyklu Command & Conquer – Tiberian Sun i Red Alert 2.