Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 23 października 2017, 15:48

Westwood Studios. Historia studiów, które firma EA zamknęła

Spis treści

Westwood Studios

W SKRÓCIE:
  1. Rok założenia: 1985
  2. Rok wykupienia przez EA: 1998
  3. Rok zamknięcia: 2003

Historia Westwood Studios to chyba najsmutniejszy przykład niszczącego działania Electronic Arts. Powstałe w 1985 roku studio przez ponad dziesięć lat dostarczało graczom niemalże hit za hitem, nie bojąc się jednocześnie tworzenia dzieł z najróżniejszych gatunków. Wykupiona licencja od znanej z produkcji systemu RPG Dungeons and Dragons, a później Advanced Dungeons & Dragons firmy TSR zaowocowała takimi hitami jak Hillsfar, a następnie seria Eye of the Beholder.

To Westwood w pewnym momencie przejęło pałeczkę od Cryo i przygotowało zupełnie odmienne od pierwowzoru Dune II – grę uznawaną za pierwszego klasycznego RTS-a, choć nie do końca jest to prawdą, a początków gatunku można doszukiwać się już wśród tytułów na ZX Spectrum. Niemniej to właśnie za sprawą sukcesu Dune II i późniejszego największego komercyjnego hitu dewelopera, czyli Command & Conquer, mające swoją siedzibę w Las Vegas Westwood dla wielu graczy stało się ulubionym dostarczycielem elektronicznej rozrywki.

Firma w okresie świetności przygodówek point-and-click próbowała działać także w tym gatunku, wydając na świat trylogię Fables & Fiends, lepiej chyba kojarzoną w naszym kraju jako The Legend of Kyrandia. Notabene koniecznie trzeba w tym miejscu nadmienić, że druga część cyklu (a nie trzecia, jak błędnie podaje Marcin Kosman w książce Nie tylko Wiedźmin. Historia polskich gier komputerowych), zatytułowana The Hand of Fate, była pierwszą grą w historii, dla której przygotowano polski dubbing (tylko w intrze, ale zawsze to coś).

Na Kyrandii zainteresowanie przygodówkami w Westwood się nie skończyło. Najważniejszym tytułem z tego gatunku, który opuścił kuźnie firmy, był bowiem Blade Runner. W grze nie wcielaliśmy się w Ricka Deckarda, a detektywa Raya McCoya, mającego wytropić replikantów. Nowością i wielką zaletą rozgrywki był fakt, że za każdym razem program losowo przydzielał role androidom i nigdy nie było wiadomo, na kogo wskażą zebrane dowody. Niestety, tytuł ten obecnie nie jest dostępny na żadnej platformie cyfrowej, gdyż przed laty zgubiono jego kod źródłowy.

Westwood zostało przejęte przez Electronic Arts w 1998 roku. Wśród bardziej znaczących tytułów, które zdołano przygotować przed zamknięciem firmy w 2003 roku, znajdują się jeszcze dwie kontynuacje serii Dune oraz również dwa sequele cyklu Command & ConquerTiberian Sun i Red Alert 2.

Przemysław Zamęcki

Przemysław Zamęcki

Grał we wszystko na wszystkim. Fan retro gratów i gier w pudełkach, które namiętnie kolekcjonował. Spoczywaj w pokoju przyjacielu - 1978-2021

więcej

Studia, które zginęły na zawsze w Silent Hill
Studia, które zginęły na zawsze w Silent Hill

Ambitny plan ożywienia marki Silent Hill przez Konami za pomocą trzech głośnych premier w jednym miesiącu kończy się kompletną katastrofą i kosztuje „życie” dwóch z trzech studiów zaangażowanych w projekty.

Czy Star Wars Jedi: Fallen Order przeciągnie EA na jasną stronę Mocy?
Czy Star Wars Jedi: Fallen Order przeciągnie EA na jasną stronę Mocy?

Żeby nie trzymać Was w niepewności: nie, nie przeciągnie. Ale jeśli gracze pozostaną konsekwentni wobec produkcji „Elektroników”, nie ma powodu, by dzieło Respawn Entertainment nie miało choć w pewnym stopniu zmienić dotychczasowej filozofii tego wydawcy.

Przepraszamy, już zamknięte – legendarne studia, które zakończyły działalność
Przepraszamy, już zamknięte – legendarne studia, które zakończyły działalność

Geniusz w tworzeniu gier nie zawsze przekłada się na talent do marketingu czy zarządzania firmą. Oto lista legendarnych zespołów, które zmieniły na zawsze oblicze interaktywnej rozrywki, ale ostatecznie z najróżniejszych powodów przestały działać.