Black Box Games. Historia studiów, które firma EA zamknęła
Spis treści
Black Box Games
- Rok założenia: 1998
- Rok wykupienia przez EA: 2002
- Rok zamknięcia: 2013
Studio Black Box Games zostało założone w 1998 roku przez kilku byłych pracowników firmy Radical Entertainment – późniejszych twórców m.in. serii Prototype. Ich doświadczenie z poprzedniego miejsca pracy w dużej mierze dotyczyło produkcji sportowych symulatorów gier zespołowych na konsole i komputery PC, co zamierzali skrupulatnie wykorzystać, przygotowując dwie hokejowe i zapomniane już dziś pozycje, wydane przez Midway Games na PlayStation 2, Nintendo GameCube’a i Xboksa, a także Gameboya Advance. Deweloper ten miał na koncie także pracę dla Segi, dzięki której powstała zabawna symulacja piłki nożnej zatytułowana Sega Soccer Slam. W 2002 roku, w trakcie przygotowywania Need for Speed: Hot Pursuit 2, został w całości wykupiony przez Electronic Arts i zmienił nazwę na EA Black Box.
Nascar 2001 było pierwszą grą młodego zespołu, która powstawała w kooperacji z Electronic Arts. Black Box Games pracowało nad edycją przeznaczoną na pierwszą konsolę PlayStation, podczas gdy zespół „Elektroników” rozwijał wersję na PlayStation 2. Wyścigi odniosły spory sukces i dostały dobre recenzje – zarówno od krytyków, jak i graczy.
Po przygotowaniu gry Nascar 2001 i wywiązaniu się z umowy z Midway Games Black Box Games rozpoczęło prace nad Need for Speed: Hot Pursuit 2, podczas trwania których, jak już wspomniano, doszło do transakcji sprzedaży mniejszej firmy koncernowi Larry’ego Probsta.
Jako EA Black Box przez następne lata studio stało się etatowym dostarczycielem kolejnych gier z serii Need for Speed, włącznie z niewypałem, jakim swego czasu okazało się MMO Need for Speed: World. Poza wyścigami pracowało także nad cyklem Skate, który wraz z odsłoną zatytułowaną Skate It doczekał się aż czterech części, spotykając się z mieszanym odbiorem fanów wirtualnych deskorolek.
Ostatnim tytułem, który wyszedł spod klawiatur programistów studia, było Need for Speed: The Run. Gra ukazała się na rynku w listopadzie 2011 roku. Nieco ponad dwa lata później szefostwo amerykańskiego koncernu zadecydowało o likwidacji dewelopera, kończąc w ten sposób jego dziewiętnastoletnią przygodę z branżą.