Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 23 października 2017, 15:48

Bullfrog Productions. Historia studiów, które firma EA zamknęła

Spis treści

Bullfrog Productions

W SKRÓCIE:
  1. Rok założenia: 1987
  2. Rok wykupienia przez EA: 1995
  3. Rok zamknięcia: 2001

W połowie lat osiemdziesiątych dwudziestego wieku Peter Molyneux mógł jedynie marzyć o ogromnej popularności i roli boga wirtualnej przestrzeni, jaką potem lubił sobie chyba trochę przypisywać, bajając o swoich przyszłych dokonaniach projektanta gier. Jako dwudziestoośmiolatek – wraz z Lesem Edgarem, który po latach porzucił przemysł gier wideo i przeniósł się do branży motoryzacyjnej – założył w 1987 roku firmę Bullfrog Interactive.

Pierwszy duży sukces przyszedł już po dwóch latach w postaci Populusa – strategii czasu rzeczywistego, w której gracz z pozycji wielkiego kreatora rozwijał cywilizację małych ludzików. Następne gry tylko utwierdzały Petera Molyneux w tym, że jest kimś wyjątkowym. Powermonger, Populus II, iście cyberpunkowy Syndicate, rozgrywający się w całkowicie trójwymiarowej przestrzeni Magic Carpet i symulujący park rozrywki Theme Park podkreślały dobre pomysły twórcy i umiejętność przekształcania ich w gry odnoszące niesamowite sukcesy.

Choć wydawcą wszystkich wymienionych wyżej pozycji było Electronic Arts, amerykańska firma dopiero na początku 1995 roku zdecydowała się na wykupienie brytyjskiego dewelopera. Tak jak w podobnych przypadkach bywało, wcześniej niezależni twórcy i ich obecni pracodawcy szybko popadli w konflikt interesów. EA bez żenady naciskało coraz bardziej na Petera Molyneux, który tuż po zakończeniu prac nad Dungeon Keeperem podjął w końcu decyzję o odejściu z Bullfroga i założeniu po raz drugi własnej firmy.

Bullfrogowi po opuszczeniu studia przez jego twórcę pozostał już tylko łabędzi śpiew w postaci odcinania kuponów od wcześniejszych dokonań. Tak powstały gry Theme Hospital, kolejne części Populusa i Dungeon Keepera, a także Theme Parku, które trafiły również na konsole szóstej generacji. Electronic Arts, niczym jakiś bagienny wampir, do cna wyssało krew z „Ropuchy”, a kiedy przejęte marki straciły na znaczeniu, zdecydowało o zamknięciu firmy. Miało to miejsce w 2001 roku.

Przemysław Zamęcki

Przemysław Zamęcki

Grał we wszystko na wszystkim. Fan retro gratów i gier w pudełkach, które namiętnie kolekcjonował. Spoczywaj w pokoju przyjacielu - 1978-2021

więcej

Studia, które zginęły na zawsze w Silent Hill
Studia, które zginęły na zawsze w Silent Hill

Ambitny plan ożywienia marki Silent Hill przez Konami za pomocą trzech głośnych premier w jednym miesiącu kończy się kompletną katastrofą i kosztuje „życie” dwóch z trzech studiów zaangażowanych w projekty.

Czy Star Wars Jedi: Fallen Order przeciągnie EA na jasną stronę Mocy?
Czy Star Wars Jedi: Fallen Order przeciągnie EA na jasną stronę Mocy?

Żeby nie trzymać Was w niepewności: nie, nie przeciągnie. Ale jeśli gracze pozostaną konsekwentni wobec produkcji „Elektroników”, nie ma powodu, by dzieło Respawn Entertainment nie miało choć w pewnym stopniu zmienić dotychczasowej filozofii tego wydawcy.

Przepraszamy, już zamknięte – legendarne studia, które zakończyły działalność
Przepraszamy, już zamknięte – legendarne studia, które zakończyły działalność

Geniusz w tworzeniu gier nie zawsze przekłada się na talent do marketingu czy zarządzania firmą. Oto lista legendarnych zespołów, które zmieniły na zawsze oblicze interaktywnej rozrywki, ale ostatecznie z najróżniejszych powodów przestały działać.