Maxis Software. Historia studiów, które firma EA zamknęła
Spis treści
Maxis Software
- Rok założenia: 1987
- Rok wykupienia przez EA: 1997
- Rok zamknięcia: 2015
Studio Maxis jest dowodem na to, że pod skrzydłami Electronic Arts nie dzieją się tylko rzeczy złe, takie jak zamykanie wykupionych deweloperów. Firma powstała w 1987 roku z inicjatywy Jeffa Brauna i Willa Wrighta – podobno w odpowiedzi na brak wydawcy dla ówczesnego magnum opus Wrighta, czyli gry SimCity. W rzeczywistości jednak od założenia firmy do wydania gry minęły aż dwa lata.
Symulacja miasta znalazła ogromną rzeszę fanów, a samo Maxis, trochę wbrew Wrightowi, kuło żelazo póki gorące, wypuszczając kolejne wariacje tytułu, takie jak SimEarth i SimAnt. Już wtedy jednak w głowie projektanta rodził się pomysł na produkcję, w której gracz zajmowałby się czymś w rodzaju żyjącego domku dla lalek. Projekt Dollhouse nie spodobał się jednak i na ujrzenie światła dziennego musiał poczekać kilka lat. Do czasu, aż firmę w 1997 roku przejęło Electronic Arts.
W nowym miejscu Wright też nie miał łatwego życia i chociaż pozwolono mu na realizację jego pomysłu, mało kto w niego wierzył. Tymczasem wydane w 2000 roku The Sims okazało się niebywałym sukcesem, autor został niekwestionowanym autorytetem designu, a EA zarobiło mnóstwo pieniędzy.
Maxis zaprzężone do produkcji jednej serii, fakt, że kolejny projekt Willa Wrighta, zatytułowany Spore (istniał pomysł, by grę nazwać SimEverything), zaliczył widowiskową klapę i okazał się ciężarem dla wydawcy, oraz chyba brak wizji rozwoju posiadanych marek (SimCity z 2013 roku hitem nie było) – wszystko to przyniosło w 2015 roku smutną informację o zamknięciu studia.