Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 23 października 2017, 15:48

Visceral Games. Historia studiów, które firma EA zamknęła

Spis treści

Visceral Games

W SKRÓCIE:
  1. Rok założenia: 1998
  2. Rok wykupienia przez EA: –
  3. Rok zamknięcia: 2017

Choć zamknięcie Visceral Games w październiku 2017 roku było bezpośrednim przyczynkiem do powstania niniejszego artykułu, to jednak sama historia studia nie wpisuje się w schemat większości wspomnianych tu przypadków z jednego powodu. Electronic Arts nigdy nie musiało wykupywać tego dewelopera, ponieważ samo go stworzyło. Visceral powstał w 1998 roku w stanie Kalifornia w miejscowości Redwood Shores. Nowa dywizja otrzymała więc właściwą miejscu założenia nazwę, EA Redwood Shores, która utrzymywała się aż do roku 2009, kiedy to na fali sukcesu Dead Space kierownictwo EA zadecydowało o zmianie na Visceral Games.

Zanim jednak do tego doszło, pod pierwotnym szyldem ukazało się co najmniej kilka interesujących dzieł. Wspomnieć przede wszystkim należy dość udanie wykorzystane trzy licencje. Pierwsza z nich dotyczyła filmowego uniwersum Władcy Pierścieni. W 2003 roku Visceral całkiem nieźle na konsole szóstej generacji przeniósł „rąbankowe” przygody Aragorna, Legolasa i consortes w The Lord of the Rings: The Return of the King, a następnie rok później turowe RPG zatytułowane The Lord of the Rings: The Third Age. Druga ważna licencja dotyczyła przygód agenta Jej Królewskiej Mości, Jamesa Bonda. Dzięki niej twórcy wprowadzili aż trzy tytuły na rynek – Agent Under Fire, Everything or Nothing i From Russia With Love – w ciągu niespełna czterech lat. Ostatnia licencja została wykupiona na markę Ojciec chrzestny. Gry The Godfather i The Godfather II pojawiły się w sklepach odpowiednio w 2007 i 2009 roku.

Po zmianie nazwy firma rozpoczęła zjazd po równi pochyłej. Może jeszcze nie przy okazji Dante’s Inferno, gry wybitnie wzorującej się na dokonaniach Sony Santa Monica i przygodach Kratosa, czy Dead Space 2, ale już kolejne pozycje, w tym odchodzące od konwencji horroru Dead Space 3, zupełnie nieudane Army of Two: The Devil’s Cartel i słabo odebrany przez graczy Battlefield Hardline, podważyły nieco status dewelopera.

Deską ratunku dla studia miała być licencja na Gwiezdne wojny. Do napisania scenariusza została zaproszona Amy Hennig, autorka skryptów do trylogii przygód Nathana Drake’a. Jak się jednak okazało, według Electronic Arts prace nad grą zmierzały w nieodpowiednią stronę, a zatrudnione do testowania osoby narzekały na zbyt liniową fabułę. W związku z tym podjęto decyzję o zamknięciu Visceral Games, a sam projekt ma trafić w ręce kogoś innego i zostać znacznie zmodyfikowany.

Przemysław Zamęcki

Przemysław Zamęcki

Grał we wszystko na wszystkim. Fan retro gratów i gier w pudełkach, które namiętnie kolekcjonował. Spoczywaj w pokoju przyjacielu - 1978-2021

więcej

Studia, które zginęły na zawsze w Silent Hill
Studia, które zginęły na zawsze w Silent Hill

Ambitny plan ożywienia marki Silent Hill przez Konami za pomocą trzech głośnych premier w jednym miesiącu kończy się kompletną katastrofą i kosztuje „życie” dwóch z trzech studiów zaangażowanych w projekty.

Czy Star Wars Jedi: Fallen Order przeciągnie EA na jasną stronę Mocy?
Czy Star Wars Jedi: Fallen Order przeciągnie EA na jasną stronę Mocy?

Żeby nie trzymać Was w niepewności: nie, nie przeciągnie. Ale jeśli gracze pozostaną konsekwentni wobec produkcji „Elektroników”, nie ma powodu, by dzieło Respawn Entertainment nie miało choć w pewnym stopniu zmienić dotychczasowej filozofii tego wydawcy.

Przepraszamy, już zamknięte – legendarne studia, które zakończyły działalność
Przepraszamy, już zamknięte – legendarne studia, które zakończyły działalność

Geniusz w tworzeniu gier nie zawsze przekłada się na talent do marketingu czy zarządzania firmą. Oto lista legendarnych zespołów, które zmieniły na zawsze oblicze interaktywnej rozrywki, ale ostatecznie z najróżniejszych powodów przestały działać.