City 17 – swojskie wakacje na Wschodzie. 14 miast z gier, które trzeba zwiedzić w wakacje
Spis treści
City 17 – swojskie wakacje na Wschodzie
Wschód również ma swoje powody do dumy. Rozległe miasto w niedookreślonym kraju na wschodzie Europy jest tego przykładem. Utrzymane w typowej dla tej części globu stylistyce City 17 charakteryzuje się dobrze znaną Polakom architekturą; ciężką i siermiężną, ale jednocześnie swojską i na swój sposób klimatyczną. Turyści odnajdą tu wiele przenikających się wzajemnie stylów, od sowieckiego modernizmu na przedwojennym neoklasycyzmie kończąc. Władze miasta – szacowny, wielokulturowy Kombinat – doskonale wiedzą, czego potrzebują wymagający mieszkańcy, dlatego na ulicach umieścili ekrany holograficzne, na których emituje się programy rozrywkowe.
Historia
- Gra: Half-Life 2, Half-Lif 2: Episode One
- Ludność: kilkaset tysięcy
- Waluta: praca za darmo
- Zabytki i atrakcje: stacja kolejowa, postsowiecka architektura, Cytadela, budowle Kombinatu
- Sławne postacie: Gordon Freeman (raczej małomówny), Wallace Breen (raczej nieprzyjemny), Alyx Vance (raczej ładna)
- Lokalne przysmaki: stek z kosmicznego kraba
- Zagrożenia: wszelkiej maści kosmici, służby Kombinatu, systemy obronne
City 17 w formie takiej, jaką znamy dzisiaj, prawdopodobnie powstało po tzw. siedmiogodzinnej wojnie. W wyniku nierozważnych eksperymentów ludzkość otworzyła międzywymiarowe portale, a Ziemię zalały obce formy życia Xen. Szukający ratunku ludzie zgromadzili się w miastach, za murami pozostawiając ciągnące się po horyzont nieużytki, opuszczone i jałowe ziemie.
Wraz z Xen na Ziemię przybył Kombinat, międzygalaktyczna, inteligentna rasa, który złamała wszelki opór ziemskich wojsk i rządów w zaledwie 7 godzin. Kombinat za swą siedzibę obrał właśnie City 17, a wśród starych, sowieckich kamienic wyrosły strzeliste, stalowe drapacze chmur.
Cytadela – gmach Kombinatu – góruje nad niską zabudową rozległego miasta City 17. To w niej właśnie rezyduje administrator Ziemi, mianowany przez Kombinat przywódca ludzkości i reprezentant jej interesów. Wallace Breen był niegdyś administratorem kompleksu badawczego Black Mesa.
Atrakcje
City 17, choć pozornie szare i nijakie, ma w sobie ukrytą europejską duszę. Grubo ciosane gmachy domostw i ulice zastawione ładami stanowią nie lada atrakcję dla turystów z krajów zachodnich. Wielkie kamienice, jak to często bywa na przykład w Polsce, zostały wybudowane obok siebie, ściana w ścianę, wyznaczając linie ulic i chodników. Kable dostarczające prąd i telewizję prowizorycznie rozpięto między gmachami. Liczne kawiarenki i sklepy z żywnością dopełniają wrażenia.
Nad dachami z czerwonej dachówki górują potężne drapacze chmur Kombinatu. Stworzone z szczególnie trwałego metalu niewiadomego pochodzenia budowle tej frakcji zdecydowanie odróżniają się od tła: są spiczaste i „ostre”, a przy tym również ruchome. Architektura Kombinatu potrafi się rozrastać, przestawiać ściany i szybko tworzyć nowe budynki.
Najbardziej rzucającym się w oczy punktem City 17 jest oczywiście Cytadela – wysoka na dokładnie 3027 metrów wieża z metalu, w której rezyduje administrator Ziemi. Ten cud techniki zdecydowanie wyróżnia się na tle niskawych kamieniczek. Innym znaczącym miejscem jest stacja kolejowa utrzymana w duchu starych posowieckich kolei państwowych. To właśnie tutaj każdy turysta i nowo przybyły mieszkaniec witany jest komunikatem Wallace’a Breena: „Witaj. Witaj w City 17”.
Czy wiesz, że...
City 17 zaprojektował Viktor Antonov, bułgarski artysta i dyrektor artystyczny mający swój udział nie tylko w pracach nad Half-Life 2, ale również nad Dishonored. To on wymyślił wschodnie City 17, a także styl i technikę zaawansowanej frakcji Kombinatu. Uważa się, że artysta oparł City 17 na Sofii, stolicy Bułgarii i swoim rodzinnym mieście.
Jego dzieła rozpoznacie również w Dishonored. Trawiona przez plagę szczurów steampunkowa metropolia przywodząca na myśl Londyn lub Edynburg robi ogromne wrażenie. Antonov uczestniczył w projektowaniu Fallouta 4 i Dooma oraz charakterystycznego filmu Renesans z 2006 roku. Artysta po pracy dla Valve, a później Bethesdy rozstał się z dużymi firmami i powrócił na scenę indie. Obecnie pracuje w Darewise Entertainment nad projektem ROKH, będącym sandboksowym survivalem z akcją osadzoną na Marsie.