Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 28 czerwca 2020, 11:31

Wolna wola - BioShock. 11 gier z przekazem, którego nie zauważyliście

Spis treści

Wolna wola - BioShock

Gracze to dziwne istoty. Z jednej strony lubią, gdy rozgrywka ma jakiś cel, oczekują otrzymania konkretnych zadań do wykonania, ale z drugiej nie znoszą, gdy gra „prowadzi ich za rączkę”, nie zostawia im nic do własnej interpretacji i odkrycia. Dobrze wiedzieli o tym twórcy pierwszej części BioShocka, którzy połączyli obie kwestie w postaci podchwytliwego tekstu: „Czy byłbyś łaskaw…” (Would you kindly).

Przez całą rozgrywkę mamy wrażenie, że po prostu popychamy naprzód fabułę, tak jak w każdej innej podobnej grze. Na końcu okazuje się jednak, że cały czas ze ślepym posłuszeństwem wypełnialiśmy czyjeś rozkazy, zupełnie jak niewolnik. Gdyby głos Atlasa rzucał nam suche, surowe rozkazy, pewnie wielu graczy starałoby się z przekory próbować robić coś na odwrót, szukać luk. Wystarczyło jednak sprytnie dodawane, niezwykle uprzejme „czy byłbyś łaskaw…”, żeby zupełnie zamaskować prawdziwe intencje naszego przewodnika.

Zostało jeszcze 50% zawartości tej strony, której nie widzisz w tej chwili ...

... pozostała treść tej strony oraz tysiące innych ciekawych materiałów dostępne są w całości dla posiadaczy Abonamentu Premium

Abonament dla Ciebie

Dariusz Matusiak

Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

więcej

Gry wojenne, w których nie chodzi o zabijanie
Gry wojenne, w których nie chodzi o zabijanie

Wojna nigdy się nie zmienia, ale jej postrzeganie przez gry wideo owszem. Oto dziewięć produkcji, które z tematyką konfliktów zbrojnych rozprawiają się nieszablonowo - nie zawsze zachęcając gracza do bezrefleksyjnej przemocy.

Gry wojenne – różne oblicza wojny w grach komputerowych
Gry wojenne – różne oblicza wojny w grach komputerowych

Gry komputerowe to w dużej części gry wojenne. Jak więc ukazać w rozrywkowym medium tak ponury i tragiczny temat? Świat gier całkiem dobrze sobie z tym radzi, naśladując po części świat filmu.