rynek PC - sprzęt i technologie (3)
Za brak RTX 3000 mogą odpowiadać kryptowaluty
Jakub Błażewicz, 27 listopada 2020, 12:30
Karty graficzne z rodziny RTX 3000 pozostają niedostępne w sklepach nie tylko z powodu problemów z produkcją. Tak twierdzi analityk Mitch Steves, według którego Nvidia sprzedała kopaczom kryptowalut układy o łącznej wartości 175 milionów dolarów.
25% rynku procesorów w rękach AMD; kończy się dominacja Intela
Bartosz Świątek, 5 października 2020, 10:47
Na platformie Steam pojawiła się kolejna edycja ankiety sprzętowej. Wynika z niej, że koncern AMD kontroluje już ponad 25% rynku procesorów. Dane wskazują też na stagnację w sektorze powiązanym z hełmami VR.
Fall Guys i Risk of Rain 2 zdominowały Steam w sierpniu
Adrian Werner, 25 września 2020, 12:39
Sierpień na Steamie upłynął pod znakiem premiery Fall Guys. Ponadto przebojowe Risk of Rain 2 oraz Factorio opuściły wczesny dostęp.
Nie tylko GeForce - Nvidia może zacząć robić procesory
Paweł Musiolik, 16 września 2020, 11:00
Firma Nvidia po zakupie brytyjskiego producenta chipów AMR myśli o wejściu na rynek procesorów przeznaczonych do centrów danych.
Ile kosztują wszystkie pozycje na Steamie? Poznaj kwotę
Miłosz Szubert, 14 września 2020, 11:50
Istnieje strona, która pozwala sprawdzić, ile trzeba wydać, by kupić wszystkie gry dostępne na Steamie. Obecnie kwota ta wynosi nieco ponad 537 tysięcy dolarów (blisko 522 tysiące, jeśli uwzględnimy przeceny).
Flight Simulator będzie kurą znoszącą złote jaja firmom hardware'owym
Agnieszka Adamus, 21 sierpnia 2020, 17:33
Microsoft Flight Simulator może okazać się kurą znoszącą złote jaja, nie tylko dla jego twórców, ale także dla producentów sprzętu komputerowego. Według analityków z Jon Peddie Research w najbliższych trzech latach gra przyniesie 2,6 miliarda zysków ze sprzedaży hardware’u.
Ceny dysków SSD i pamięci RAM mogą niebawem spaść
Bartosz Świątek, 18 sierpnia 2020, 09:06
Portal DRAMeXchange donosi, że niedługo możemy doczekać się wyraźnego spadku cen pamięci RAM i dysków SSD. Przyczyną są zapasy zalegające w magazynach wielu firm i wydajniejsza niż zakładano produkcja nowych czipów.
Ponad 3 miliardy ludzi na świecie to gracze
Bartosz Krawcewicz, 15 sierpnia 2020, 13:32
Jak wynika z najnowszego raportu firmy analitycznej DFC Intelligence, gracze stanowią już około 40% ludności świata.
Pierwsze topowe GPU dla graczy od Intela już w 2021 roku
Arkadiusz Strzała, 13 sierpnia 2020, 13:40
Pierwsze karty graficzne Intela oparte na układach Xe-HP/HPG pojawią się w 2021 roku. Ich celem jest wymagający rynek gamingowy. W przestrzeni zdominowanej przez AMD i Nvidię pojawi się nowy konkurent.
Diablo stworzone w tydzień – tak łatwo robi się dziś klony gier
Bartosz Świątek, 11 sierpnia 2020, 08:17
Pewien youtuber postanowił udowodnić, że tydzień pracy wystarczy, by stworzyć w pełni funkcjonalną grę „diablopodobną”. Okazuje się, że jest to możliwe pod warunkiem, że korzystamy z Unreal Engine oraz gotowych narzędzi, modeli i map.
Steam i tanie zakupy przez VPN - będą utrudnienia
Arkadiusz Strzała, 30 lipca 2020, 13:21
Steam dokonał zmian w systemie transakcji. Od teraz zakupy muszą być finalizowane lokalną metodą płatności. To może być element walki z procederem zakupów tańszych gier z innych regionów poprzez VPN.
Szef Epic Games - własność cyfrowa powinna być pojęciem uniwersalnym
Damian Stróżek, 22 lipca 2020, 12:11
Tim Sweeney, właściciel firmy Epic Games, podzielił się na Twitterze przemyśleniami dotyczącymi własności dóbr cyfrowych. Według niego powinny być one uniwersalne oraz dostępne dla wszystkich platform i sklepów.
Pandemia napędza rynek; PC Master Race rośnie w siłę
Bartosz Świątek, 9 lipca 2020, 14:40
Według analityków firmy Jon Peddie Research pandemia koronawirusa SARS-CoV-2 doprowadziła do dużego wzrostu zainteresowania sprzętem komputerowym. Dynamicznie rośnie sprzedaż wszelkiego rodzaju podzespołów, a także liczba graczy pecetowych. Do końca roku rynek podzespołów PC może być warty blisko 40 mld dolarów.
Rośnie udział Epic Games Store w rynku gier pecetowych
Bartosz Świątek, 2 czerwca 2020, 09:41
Epic Games Store – cyfrowa platforma dystrybucji uruchomiona przez twórców Fortnite – radzi sobie coraz lepiej. Według Tima Sweeneya, EGS kontroluje już około 15% pecetowego rynku gier. Szef firmy przekonuje też, że rozdawanie darmowych gier przynosi wymierne korzyści nie tylko graczom, ale i producentom.
AMD deklasuje Intela w wielu największych sklepach
Adrian Werner, 2 maja 2020, 11:32
Prezes AMD pochwaliła się, że w wielu najważniejszych sklepach już ponad 50% procesorów premium stanowią produkty jej firmy. Według danych The European Hardware Association komputerowi entuzjaści również preferują producenta Ryzenów.
Nowe procesory Tiger Lake w połowie roku - Intel raportuje
Arkadiusz Strzała, 24 kwietnia 2020, 12:04
Intel mimo kryzysu odnosi sukcesy finansowe. Przychody wzrosły o 23% względem analogicznego okresu w roku poprzednim.
Nowe dane pokazują, jak bardzo Intel dominuje w Chinach
Bartosz Świątek, 17 kwietnia 2020, 10:28
Dane pochodzące z chińskiego benchmarku Master Lu przedstawiają obraz rynku komputerów w Państwie Środka. Chińczycy najchętniej sięgają po procesory stworzone przez firmę Intel oraz karty graficzne od Nvidii.
Huawei może zostać nowym graczem na rynku kart graficznych
Oliwer Stanisławski, 14 kwietnia 2020, 10:30
Huawei rekrutuje pracowników do nowego działu firmy, którego zadaniem będzie budowa serwerowych kart graficznych. Mogą być one jednym z ostatnich elementów potrzebnych do uzyskania przez Chiny niezależności technologicznej.
Valve: deweloperzy zarabiają coraz więcej na Steamie
Jakub Błażewicz, 8 kwietnia 2020, 18:55
Firma Valve podzieliła się wynikami analizy nowych gier na Steamie. Z danych spółki wynika, że w 2019 roku o wiele więcej gier zarobiło ponad 10 tysięcy dolarów. Jednak serwis Ars Technica wskazuje, że jest też druga strona medalu.
Gabe Newell komentuje konkurencję z Epic Games Store
Jakub Błażewicz, 21 marca 2020, 10:15
Gabe „Gaben” Newell skomentował kwestię rywalizacji Steama z Epic Games Store. Stwierdził, że konkurencja na rynku platform cyfrowych jest potrzebna i korzystna dla wszystkich, ale skrytykował podejście w stylu firmy Apple i jej „bezimiennych biurokratów” zarządzających App Store.
AMD zwiększa udziały w rynku procesorów. Ryzen dominuje na Amazonie
Bartosz Świątek, 6 lutego 2020, 14:10
Zgodnie z raportem firmy analitycznej Mercury Research, w 2019 roku koncern AMD zwiększył swój udział w rynku procesorów. „Czerwoni” radzą sobie świetnie w niemal wszystkich sektorach, głównie dzięki doskonałej sprzedaży CPU z serii Ryzen 3000. Jedynym powodem do narzekania jest malejące zainteresowanie konsolami do gier.
Ceny pamięci RAM i dysków SSD mogą drastycznie wzrosnąć
Oliwer Stanisławski, 4 lutego 2020, 13:54
Wielu analityków cen podzespołów komputerowych wyraziło swoje obawy dotyczące wybuchu epidemii koronawirusa w Chinach. W końcu w tamtym rejonie świata wiele dużych firm ma swoje oddziały, a wirus może osłabić produkcję i popyt konsumencki.
Epic Games Store obwiniane za spadek wydatków na gry PC
Adrian Werner, 27 stycznia 2020, 09:51
W zeszłym roku Amerykanie wydali mniej na gry pecetowe niż w 2018 r. Według analityków, jednym z powodów tego była zwiększona konkurencja na rynku serwisów dystrybucji cyfrowej spowodowana przez agresywną ekspansję Epic Games Store.
Rekordowe przychody i solidny zysk Intela w Q4 2019
Konrad Hazi, 24 stycznia 2020, 13:33
Pomimo perturbacji na przestrzeni całego roku oraz silnych nacisków ze strony konkurencji, 2019 rok okazał się dla Intela naprawdę udany. Odzwierciedlają to zarówno wyniki finansowe za czwarty kwartał, jak i dochód netto wypracowany na przestrzeni całego roku.
Epic Games Store przedłuża rozdawnictwo darmowych gier na 2020 rok
Jakub Błażewicz, 14 stycznia 2020, 19:42
Firma Epic Games pochwaliła się wynikami swojej platformy dystrybucji cyfrowej. Epic Games Store ma za sobą udany rok, m.in. dzięki tytułom ekskluzywnym oraz grom za darmo. Ta druga akcja będzie kontynuowana w obecnym roku.
Sprzedaż komputerów wreszcie w górę - po 7 latach spadków
Bartosz Świątek, 14 stycznia 2020, 13:12
Rok 2019 był pierwszym od siedmiu lat, w którym wzrosła sprzedaż komputerów PC. Liderami rynku są firmy Lenovo, HP i Dell. Jedną z przyczyn wzmożonego popytu jest zakończenie wsparcia dla systemu operacyjnego Windows 7, które wymusza na wielu firmach przesiadkę na nowsze urządzenia.
AMD goni Intela. Niemal 40% udziałów w rynku procesorów
Piotr Doroń, 3 stycznia 2020, 11:30
Dzięki ostatnim ruchom AMD szybko zbliża się do Intela. Według firmy PassMark, producent Ryzenów ma już niemal 40% udziałów w rynku procesorów. Wiele wskazuje na to, że w najbliższych miesiącach różnica będzie maleć, a wielu sądzi, że AMD w końcu wyprzedzi konkurencję.
Karty graficzne mogą podrożeć przez PlayStation 5 i Xbox Series X
Adrian Werner, 29 grudnia 2019, 10:38
Według analityków karty graficzne mogą w przyszłym roku podrożeć. Jednym z powodów tego będzie zwiększone zapotrzebowanie na pamięć GDDR6 spowodowane premierami konsol Xboks Series X i PlayStation 5.
60% badanych Europejczyków woli procesory AMD
Paweł Woźniak, 1 grudnia 2019, 13:39
W najnowszych niezależnych badaniach przeprowadzonych przez European Hardware Association niewiele ponad 60% ankietowanych Europejczyków przyznało, że przy następnym zakupie procesora zdecydowałoby się na ten od AMD. Natomiast wśród kart graficznych nadal królują urządzenia Nvidii.
Radeony RX 5700 nie pomogły. AMD straciło 5% rynku na rzecz Nvidii
Bartosz Świątek, 27 listopada 2019, 14:04
W trzecim kwartale bieżącego roku karty graficzne firmy Nvidia cieszyły się większą popularnością od produktów konkurencyjnego koncernu AMD. „Zieloni” mogą się pochwalić udziałem w rynku na poziomie 72,95% - to o równo 5% więcej niż w poprzednich trzech miesiącach.
Około 1000 gier zniknęło z platformy Steam
Miłosz Szubert, 26 listopada 2019, 11:50
W nocy z platformy Steam zniknęło mnóstwo gier i dodatków. Jak podała firma Valve, zostało to podyktowane faktem, że część wydawców, w tym rosyjskie Dagestan Technology, dopuściła się nadużyć narzędzi Steamworks.
System rekomendacji gier na Steamie działa coraz lepiej
Paweł Woźniak, 13 listopada 2019, 12:49
Według jednego z twórców ze studia No More Robots aż 40% odwiedzin na karcie Steam ich najnowszej produkcji pochodzi z rekomendacji gier, która we wrześniu doczekała się aktualizacji. Deweloper twierdzi, że taki wzrost popularności to zasługa poprawnego działania tej funkcji.
Listy życzeń Steam - top 10. Debiut gry Star Wars Jedi Upadły zakon
Bartosz Świątek, 12 listopada 2019, 15:22
Przedstawiamy kolejną edycję zestawienia najpopularniejszych gier na listach życzeń Steam. Nowością w top 10 jest produkcja studia Respawn Entertainment - Star Wars Jedi: Fallen Order - która zadebiutowała na siódmym miejscu. W drugiej piątce doszło także do kilku innych przetasowań.
CEO Take-Two: rynek PC stanowi nawet 50% przychodów z gier multiplatformowych
Konrad Serafiński, 2 listopada 2019, 15:25
Strauss Zelnick, prezes Take-Two Interactive, powiedział w jednym z wywiadów, że jego zdaniem rynek PC może stanowić nawet 50% przychodów z gier wieloplatformowych.
Gry EA wracają na Steam. Będzie też subskrypcja EA Access
Bartosz Świątek, 29 października 2019, 17:07
[Aktualizacja] Koncern Electronic Arts zawarł umowę z firmą Valve. Na mocy porozumienia nowe gry EA będą wydawane także na Steamie, począwszy od Star Wars Jedi: Fallen Order. Wraz z nimi na platformę trafi również kilka wydanych już tytułów oraz subskrypcja EA Access.
AMD pokazuje pazur - skuteczna walka z Intelem na kolejnych rynkach
Jakub Błażewicz, 29 października 2019, 14:40
AMD radzi sobie coraz lepiej na rynku procesorów. Dowodem doniesienia z Korei, gdzie firma po raz pierwszy przebiła Intela w segmencie gotowych komputerów. Natomiast w Europie CPU „czerwonych” sprzedają się prawie dwukrotnie lepiej niż rok temu.
Listy życzeń Steam - top 10. Debiut Mr. Prepper w zestawieniu polskich gier
Bartosz Świątek, 21 października 2019, 12:51
Przedstawiamy kolejną edycję zestawienia najpopularniejszych gier na listach życzeń Steam. Na ostatni stopień podium wróciła gra RPG Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2, spychając Planet Zoo na czwarte miejsce. Duże zmiany zaszły na liście najbardziej wyczekiwanych polskich gier, na której pojawił się zupełnie nowy tytuł - Mr. Prepper.
Listy życzeń Steam - top 10. Coraz lepsze wyniki polskich gier
Bartosz Świątek, 14 października 2019, 12:02
Oto kolejna edycja zestawienia najpopularniejszych gier na listach życzeń Steam. Tym razem doszło do zmiany na podium - trzecie miejsce zajęła strategia Planet Zoo od studia Frontier Developments. Powody do zadowolenia ma też kilka polskich firm - The Farm 51, Ragged Games oraz Rebelia Games.
Epic walczy nie tylko ze Steamem - marża 30% to standard w całej branży
Bartosz Świątek, 8 października 2019, 12:20
Serwis IGN przeprowadził analizę, która wskazuje, że 30-procentowa marża platformy Steam nie odbiega od standardów branży. Odmienne zasady stosuje tylko kilku innych dystrybutorów - w tym oczywiście Epic Games Store, który często oskarża Valve o stosowanie szemranych praktyk.
Listy życzeń Steam - top 10. Dying Light 2 idzie w górę
Bartosz Świątek, 7 października 2019, 11:46
Zachęcamy do zapoznania się z kolejną edycją listy najpopularniejszych gier na listach życzeń Steam. Tym razem uwagę przykuwa przede wszystkim świetna, siódma pozycja Dying Light 2 od polskiego studia Techland. Doskonałe wyniki zanotowały także produkcje innych rodzimych deweloperów.
Blizzard Entertainment ponownie zapewnia, że uwielbia pecety
Bartosz Świątek, 3 października 2019, 11:57
J. Allen Brack - prezes studia Blizzard Entertainment - zapewnił po raz kolejny, że jego firma nie zamierza porzucać rynku PC. Komputery pozostają kluczową platformą dla tego dewelopera.
Valve vs francuski sąd - szykuje się apelacja
Bartosz Faryna, 23 września 2019, 15:40
Valve nie zgadza się z decyzją Sądu pierwszej instancji w Paryżu, w myśl której użytkownicy Steama zamieszkujący terytorium Unii Europejskiej mają pełne prawo do odsprzedaż tytułów zakupionych za pośrednictwem platformy. Będzie apelacja.
Francuski sąd: odsprzedaż gier ze Steama jest legalna w świetle prawa UE
Paweł Woźniak, 19 września 2019, 19:00
Według wyroku francuskiego sądu, który powołuje się na dyrektywy Unii Europejskiej, odsprzedaż gier ze Steama jest całkowicie legalna. Valve ma miesiąc, aby zmienić zasady i poinformować o tym użytkowników.
Borderlands 3 pokazuje, że pudełkowe wersje gier to przeszłość
Agnieszka Adamus, 16 września 2019, 20:24
Borderlands 3 zaliczyło bardzo dobry start. Pudełkowe wydanie produkcji zostało największym sprzedażowym hitem roku w Wielkiej Brytanii. Mimo sukcesu, wynik osiągnięty przez najnowszą odsłonę popularnej serii loot-shooterów jest o połowę gorszy niż w przypadku jej poprzedniczki. Podobnie sytuacja ma się w przypadku Gears 5.
Szef No More Robots: Gry indie na PC tanieją, a ich sprzedaż spada
Krystian Pieniążek, 10 września 2019, 21:06
Produkcje niezależne sprzedają się coraz gorzej na komputerach osobistych i są coraz tańsze, przez co zarabiają coraz mniej. Tak wynika z analizy Mike’a Rose’a, czyli szefa firmy No More Robots, który szansy na poprawę tej sytuacji upatruje się między innymi w „odpowiednim” wycenianiu gier.
Valve uderza w nielojalnych deweloperów stawiających na Epic Games Store [aktualizacja]
Michał Kułakowski, 10 września 2019, 20:20
Valve zmienił warunki umowy z deweloperami publikującymi swoje gry na Steamie. Korekta wymierzona jest w producentów, którzy po krótkiej obecności na Steamie (pre-ordery) decydują się na podpisanie umowy na wyłączność z Epic Games Store.
Dzisiaj rusza Uplay Plus, czyli odpowiedź Ubisoftu na Xbox Game Pass
Adrian Werner, 3 września 2019, 13:43
Na rynku zadebiutowała usługa Uplay Plus, przypominająca konkurencyjne Origin Access Premier czy Xbox Game Pass. W jej ramach w cenie abonamentu uzyskujemy dostęp do pełnej oferty gier firmy Ubisoft.
AMD po raz pierwszy od 5 lat z lepszą sprzedażą GPU niż Nvidia
Konrad Hazi, 30 sierpnia 2019, 13:45
Stało się to, czego w zasadzie wszyscy się spodziewali - AMD wyprzedziło Nvidię pod względem sprzedaży układów graficznych w drugim kwartale 2019 roku. Dane przedstawione przez analityków z Jon Peddie Research obejmują wszystkie typy GPU przeznaczone dla komputerów typu PC.
Ubisoft o ekskluzywności dla Epic Games Store: „nierealistyczny” Steam
Jakub Błażewicz, 28 sierpnia 2019, 18:35
Chris Early z firmy Ubisoft wypowiedział się w sprawie pomijania Steama przez pecetowe wydania swoich produkcji na rzecz Epic Games Store. Jest to decyzja samego wydawcy, który ma dość „nierealistycznego” modelu biznesowego stosowanego przez Valve.
„Wisicie mi 300 000 dolarów” - twórca gry Subnautica o G2A (aktualizacja)
Konrad Hazi, 14 sierpnia 2019, 16:40
Spór pomiędzy deweloperami a G2A trwa w najlepsze i nie zanosi się na to, by coś się miało w najbliższej przyszłości zmienić. Zaproponowane przez platformę narzędzie do blokowania kluczy nieprzeznaczonych do sprzedaży nie wzbudziło wielkiego zainteresowania u twórców i wywołało kolejne kontrowersje.