futurebeat.pl News Tech Mobile Gaming Nauka Moto Rozrywka Promocje
Wiadomość sprzęt i soft 13 sierpnia 2020, 13:40

Pierwsze topowe GPU dla graczy od Intela już w 2021 roku

Pierwsze karty graficzne Intela oparte na układach Xe-HP/HPG pojawią się w 2021 roku. Ich celem jest wymagający rynek gamingowy. W przestrzeni zdominowanej przez AMD i Nvidię pojawi się nowy konkurent.

Pierwsze topowe GPU dla graczy od Intela już w 2021 roku - ilustracja #1
Taki Intel Xe-HPG to na razie tylko wizja artysty Cristiano Siqueira
W SKRÓCIE:
  • karty graficzne Xe-HPG mają zapewnić firmie Intel miejsce w segmencie graczy;
  • prawdopodobna wydajność układów Intel Xe-HP w wersji 4-kafelkowej (Tiles) to 42,3 TFlopa;
  • premiera nowych układów graficznych Intela planowana jest na 2021 rok.

Intel zamierza włączyć się do walki o wymagających graczy. Producenci kart graficznych AMD i Nvidii mogą niedługo zyskać nowego rywala. Wszystko dzięki układom graficznym o wysokiej wydajności z linii Xe-HP i Xe-HPG. Pierwsze wysokiej wydajności karty graficzne Intela będą obsługiwać sprzętowo ray tracing i pojawią się w 2021 roku (źródło: serwis VideoCardz).

Nvidia przygotowuje się do premiery kart z generacji Ampere, AMD z kolei pracuje nad RDNA 2. Czy układy Intela Xe-HPG będą w stanie powalczyć z nimi o wpływy na rynku? Wygląda na to, że firma z Santa Clara chce przynajmniej spróbować. Pierwsze informacje o wydajności wyglądają całkiem obiecująco.

Układy Intel Xe-HP/HPG/HPC mają mieć budowę kafelkową. Pojedynczy chip taktowany 1,3 Ghz ma zawierać 512 jednostek obliczeniowych, a jego moc arytmetyczna wyniesie nieco ponad 10 TFlopów. W zależności od wersji cały układ graficzny będzie składał się z 1, 2 lub 4 takich chipów (kafelków). Choć niektóre przecieki podają, że Xe-HPC może mieć nawet 16 kafelków.

Pierwsze topowe GPU dla graczy od Intela już w 2021 roku - ilustracja #2
Obecny stan wiedzy o nowych układach graficznych Intela. Źródło: VideoCardz

W przypadku układu Intel Xe-HP, przeznaczonego dla segmentu Data Center, w wersji 4-kafelkowej (2048 jednostek obliczeniowych) moc obliczeniowa wynieść może nawet ponad 42 TFlopy (przy precyzji FP32, RTX 3080 Ti ma osiągać 19,7 TFlopa). GPU ma być wytworzone w architekturze Intel 10 nm SuperFin i współpracować z pamięcią HBM2.

Karty graficzne Xe-HPG celują w segment gamingowy. Mają obsługiwać pamięć GDDR6, lecz o architekturze nie wiadomo zbyt wiele (aczkolwiek można oczekiwać 10 nm litografii). Nie jest jasne też, jakie wersje „kafelkowe” mogą powstać. Mówi się o podstawowej zawierającej jeden chip, ale mamy nadzieję, że będzie można wybierać także spośród mocniejszych odmian, które mogłyby faktycznie stanowić alternatywę dla kart RTX 3080 lub RTX 3080 Ti. Karty graficzne mają oferować sprzętowy ray tracing, podobnie jak Nvidia od generacji Turing i AMD RDNA 2.

Jeśli chodzi o pobór mocy, układy podstawowe (1 chip) mają pobierać 150 W. Mocniejsze 2 i 4 kafelkowe (Xe-HP) odpowiednio 300 W i 400/500 W (nie wiadomo w jakim systemie jest to podane). Jeśli powstanie 2-chipowa wersja Xe-HPG, to pod względem apetytu na energię nie będzie odstawała zanadto od konkurencji (RTX 3080 Ti ma mieć TDP na poziomie 320 W). Wszystko to, włącznie z wydajnością, zostanie zweryfikowane po premierze. Mam nadzieję, że za jakiś czas kupując kartę graficzną oprócz „czerwonych” i „zielonych” sensownym wyborem będą także „niebiescy”.

Arkadiusz Strzała

Arkadiusz Strzała

Swoją przygodę z pisaniem zaczynał od własnego bloga i jednego z wczesnych forum (stworzonego jeszcze w technologii WAP). Z wykształcenia jest elektrotechnikiem, posiada zamiłowanie do technologii, konstruowania różnych rzeczy i rzecz jasna – grania w gry komputerowe. Obecnie na GOL-u jest newsmanem i autorem publicystyki, a współpracę z serwisem rozpoczął w kwietniu 2020 roku. Specjalizuje się w tekstach o energetyce i kosmosie. Nie stroni jednak od tematów luźniejszych lub z innych dziedzin. Uwielbia oglądać filmy science fiction i motoryzacyjne vlogi na YouTube. Gry uruchamia głównie na komputerze PC, aczkolwiek posiada krótki staż konsolowy. Preferuje strategie czasu rzeczywistego, FPS-y i wszelkie symulatory.

więcej