autor: Bartosz Świątek
Nowe dane pokazują, jak bardzo Intel dominuje w Chinach
Dane pochodzące z chińskiego benchmarku Master Lu przedstawiają obraz rynku komputerów w Państwie Środka. Chińczycy najchętniej sięgają po procesory stworzone przez firmę Intel oraz karty graficzne od Nvidii.
W SKRÓCIE:
- Intel dominuje na chińskim rynku procesorów, z udziałem na poziomie 78,8%;
- 7 najpopularniejszych procesorów desktopowych to konstrukcje „niebieskich”;
- w przypadku laptopów w top 10 są dwa CPU od AMD;
- na rynku GPU „czerwoni” przegrywają z Nvidią.
Portal Wccftech opublikował ciekawą kompilację danych pochodzących z popularnego chińskiego benchmarku Master Lu. Wynika z niej, że w Państwie Środka dominują procesory Intela – udział amerykańskiej firmy w rynku tego kraju sięga 78,80% (77,08% w przypadku komputerów desktopowych i 81,03%, gdy mowa o laptopach). Warto odnotować, że Chiny są największym rynkiem sprzętu komputerowego na świecie.
Zarówno w przypadku komputerów stacjonarnych, jak i laptopów, pierwsze trzy najpopularniejsze procesory w Chinach są konstrukcjami „niebieskich”. Listy top 10 są zresztą całkowicie zdominowane przez produkty Intela – pojawiają się na nich tylko 3 (desktop) lub 2 (laptopy) produkty AMD.
Nieco pocieszające dla „czerwonych” mogą być dane zawarte na ostatnim wykresie, przedstawiającym najwydajniejsze procesory używane w omawianym kraju. Na tej liście dominują rozwiązania AMD – aż sześć pierwszych pozycji zajmują jednostki obliczeniowe koncernu dr Lisy Su.
AMD nie ma też wielkich powodów do zadowolenia, jeśli chodzi o chiński rynek GPU. Choć najpopularniejszą kartą graficzną w Kraju Środka jest Radeon RX 580, to jest to równocześnie jedyna konstrukcja „czerwonych” na liście top 10. Pozostałe dziewięć miejsc zajmują produkty Nvidii, z GeForce’em GTX 1660 i GeForce’em GTX 1650 na czele. „Zieloni” odpowiadają za 67,18% układów graficznych w chińskich komputerach (udział AMD to 32,73%).
Na koniec warto odnotować, że specyfika chińskiego rynku powoduje, że zmiany często zachodzą w nim powoli – Chińczycy są mocno przywiązani do marek, a do tego najczęściej stawiają na produkty oferujące najlepszy stosunek wydajności do ceny (niekoniecznie jest to najnowszy sprzęt). Z czasem konsumenci prawdopodobnie przekonają się do urządzeń AMD, szczególnie że oferta koncernu w ostatnich latach prezentuje się bardzo dobrze.