Gothic II: Kroniki Myrtany - Archolos PC
Gothic II: The Chronicles of Myrtana - Archolos
Darmowa modyfikacja do gry Gothic 2: Noc Kruka stworzona przez polski zespół The Chronicles of Myrtana Team. Do jej uruchomienia niezbędne jest posiadanie owej kultowej produkcji studia Piranha Bytes.
Gothic II: Kroniki Myrtany - Archolos Premiera PC
10grudnia2021
Steam
10grudnia2021
producent: The Chronicles of Myrtana Team wydawca: The Chronicles of Myrtana Team Strona oficjalna
Polskie napisy i dialogiAngielskie napisy
Kroniki Myrtany: Archolos to darmowa modyfikacja do gry Gothic 2: Noc Kruka stworzona w około sześć lat przez rodzimy zespół The Chronicles Of Myrtana Team. Mod ten wyróżnia się na tle innych tego typu tworów nie tylko przeznaczoną na około sześćdziesiąt godzin zabawy fabułą (w jej ramach wykonamy 170 zadań oraz 200 wydarzeń losowych, a także napotkamy 1400 postaci niezależnych) i nowymi mechanikami, ale przede wszystkim – kompletnym polskim dubbingiem nagranym przez profesjonalnych aktorów takich jak Mirosław Zbrojewicz, Cezary Żak, Artur Barciś, Kamil Pruban, Olga Borys czy odtwórca głównej roli – Michał Klawiter.
Fabuła
Protagonistą moda jest Marvin (osoby grające w Gothica z kodami powinny znać to imię). Chłopak ucieka z rodzinnej wyspy Londram wraz ze starszym bratem Jornem i próbuje dostać się na tytułową Archolos, gdzie mieszka ich wuj. Przyczynkiem do rozpoczęcia podróży staje się zarówno śmierć matki i ojca, jak też widmo wojny z orkami, które zawisło nad domem rodzeństwa. Bracia trafiają na statek i razem z grupką uchodźców wyruszają ku nowemu życiu.
Plan szybko bierze w łeb, gdyż kapitan owego okrętu postanawia oszukać pasażerów, przez co od początku muszą oni walczyć o życie. Sama wyspa Archolos również nie okazuje się tak sielankowa, jak mogło się wydawać, a czające się na traktach potwory to tylko jedno z zagrożeń. Duże wpływy w regionie ma Gildia Kupiecka Araxos, magowie wody oraz dziedzice Volfzacka, dla których niespokojne czasy, w jakich przyszło im żyć, okazują się nie lada szansą na zdobycie autonomii.
Marvin szybko zostaje wplątany w toczące się na Archolos intrygi i będzie musiał znaleźć sposób na przeżycie w świecie pełnym zdrady, oportunizmu i sprzecznych interesów. Jego – czy raczej gracza – decyzje wpłyną zarówno na otoczenie, jak i życie ludzi, których napotka na swojej drodze. Wybory podejmowane przez bohatera ukształtują też po części realia stanowiące początek pierwszego Gothica, czyli doprowadzą do powstania Magicznej Bariery wokół Górniczej Doliny na wyspie Khorinis. Co ciekawe, rozgrywająca się dziesięć lat przed tym wydarzeniem fabuła moda jest w stu procentach zgodna z lore’em gier studia Piranha Bytes.
Mechanika
Rozgrywka w Kronikach Myrtany: Archolos nie różni się znacząco od tego, co znamy z dwóch pierwszych odsłon serii Gothic. Postać obserwujemy z perspektywy trzeciej osoby, a trzon zabawy stanowią dialogi, eksploracja oraz walka. Wszystkie trzy aktywności mogą być wynagradzane punktami doświadczenia, które pozwalają protagoniście awansować na wyższe poziomy. Wzrost umiejętności głównego bohatera nie następuje jednak automatycznie i trzeba go wyszkolić u napotykanych w świecie gry nauczycieli.
Marvin może nabrać biegłości w posługiwaniu się różnymi typami broni do walki w zwarciu (miecze, sztylety, topory itd.) oraz dystansowej (łuki, kusze) – modyfikacja oferuje ponad sto nowych zbroi i sztuk oręża z unikalnym wyglądem. Droga magii również stoi przed herosem otworem, podobnie jak trening siły czy zręczności. Protagonista może też nauczyć się przydatnych zdolności, takich jak otwieranie zamków, kradzież kieszonkowa czy wytwarzanie przedmiotów. System stojący za tą ostatnią został znacząco dopracowany i rozwinięty względem tego, co oferowały pierwsze odsłony serii Gothic, dzięki czemu możemy nie tylko wykuwać miecze czy warzyć mikstury, ale także gotować, pisać magiczne zwoje czy produkować amunicję.
Wyspa Archolos
Umiejętności te przyjdzie nam wykorzystać na pełnej winnic, farm i wiosek wyspie Archolos. Wzmianki o niej pojawiły się w pierwszym Gothicu, lecz do tej pory nie mogliśmy zobaczyć tego zakątku świata na własne oczy. Perłą w koronie regionu jest niewątpliwie miasto Archolos – największa siedziba ludzka, jaką przedstawiono w trylogii Gothic. Oprócz niego na wyspie znajdziemy m.in. głębokie kopalnie oraz klasztor Adanosa.
Odbiór moda
Kroniki Myrtany: Archolos okazały się nie lada sukcesem. W ciągu pięciu dni od premiery mod został ściągnięty ponad 100 tysięcy razy; niespełna dwa tygodnie od debiutu aż 98% jego recenzji na Steamie było pozytywnych. Najwięcej, bo około 70-75% pobrań, wykonali gracze z Polski. Niemniej modyfikacja zyskała także popularność za granicą, a zwłaszcza w Rosji i w Niemczech. Twórcy byli miło zaskoczeni tak ciepłym przyjęciem Kronik Myrtany: Archolos, za które przemawiający w ich imieniu Mateusz Pawłowski podziękował fanom. Autorzy stwierdzili jednak, że raczej nie zdecydują się na drugi tego typu projekt.
Ścieżka dźwiękowa
Na uwagę zasługuje również skomponowana na potrzeby modyfikacji ścieżka dźwiękowa. Jej część stanowią nowe aranżacje klasycznych utworów z trylogii Gothic, jednak obok nich nie zabrakło zupełnie nowych kawałków. W sumie soundtrack składa się z 34 utworów skomponowanych przez Kamila Jędrzejewskiego, który wykonał je wraz z Szymonem Nawrockim i orkiestrą Andante's Inferno. Całość jest dostępna za darmo np. na Steamie.
Ostatnia modyfikacja 25 września 2024
Tryb gry: single player
Ocena użytkowników: 9,3 / 10 na podstawie 1620 głosów czytelników.
Klasyfikacja PEGI Gothic II: Kroniki Myrtany - Archolos
Gothic II: Kroniki Myrtany - Archolos Wymagania sprzętowe
PC Windows
- Minimalne:
- Dual Core 2.0 GHz
- 2 GB RAM
- karta grafiki 256 MB GeForce 8600 lub lepsza
- 6 GB HDD
- Windows 7
- Zalecane:
- Intel Core i5-750 2.66 GHz / AMD Phenom II
- 4 GB RAM
- karta grafiki 2 GB GeForce GTX 680 / 3 GB Radeon R9 280X lub lepsza
- 6 GB HDD
- Windows 10