The Thaumaturge: Cienie starych grzechów The Thaumaturge poradnik, solucja
Cienie starych grzechów to główny quest prologu gry The Thaumaturge. Z solucji z naszego poradnika dowiecie się gdzie są przedmioty Rasputina, gdzie znaleźć osobę ze Skazą w wiosce, jak zmanipulować woźnicę i jak dotrzeć na leśną polanę.
Ostatnia aktualizacja: 15 lutego 2024
W grze The Thaumaturge musicie ukończyć długi prolog i jest to główne zadanie Cienie starych grzechów. W naszym poradniku znajdziecie kompletny opis przejścia tej misji, który objaśnia m.in. jak dotrzeć do cudotwórcy w wiosce, gdzie znaleźć rzeczy Rasputina w tawernie, jak zidentyfikować osobę ze Skazą w wiosce, jak użyć manipulacji na woźnicy, jak zbadać cmentarz i spalone domostwo, jak odblokować rozmowę z Vesną i jak odbyć podróż do lasu celem zaliczenia konfrontacji.
- Znalezienie cudotwórcy w wiosce
- Przeszukanie tawerny i znalezienie przedmiotów Rasputina
- Znalezienie osoby ze Skazą w wiosce
- Znalezienie Rasputina na cmentarzu
- Przeszukanie spalonego domostwa Wasilija
- Rozmowa z Vesną
- Dotarcie na leśną polanę
- Wysłanie telegramu i zakończenie questu
Znalezienie cudotwórcy w wiosce
- Grę rozpoczniecie na stacji kolejowej i pierwsze zadanie to wysłanie telegramu. Wybór opcji podczas rozmowy z pracownikiem poczty nie odgrywa żadnej roli.
- Możecie odnajdywać listy i gazety - ich zbieranie przyznaje niewielkie ilości XP. Wyjdźcie z budynku i udajcie się w dół ekranu, by spotkać się z woźnicą. Może on zawieźć Wiktora do wioski. Rozpoczniecie oficjalnie prolog.
- Woźnica skieruje Was w stronę tawerny w wiosce. Przed tawerną przesiaduje grupa dezerterów. Możecie po raz pierwszy użyć opcji dialogowej Dumny powiązanej ze skazą Wiktora. Może ona "naładować" skazę i wybieranie jej jest zawsze opcjonalne.
- Dezerterów trzeba pokonać w ramach pierwszej bitwy. Zapoznajcie się z głównymi samouczkami. Polecamy atakować wrogów po kolei, a szybciej doprowadzicie do konfrontacji jeden na jednego.
- Wydajcie pierwszy punkt Thaumaturgii na zakup dowolnej nowej umiejętności. Wejdźcie do tawerny. Poszukiwana postać to Rasputin - stoi we wschodniej części budynku.
Przeszukanie tawerny i znalezienie przedmiotów Rasputina
- Musicie udowodnić Rasputinowi, że potraficie władać thaumaturgią. Odblokujecie automatycznie spostrzeżenie Sznur modlitewny i pierwszy wniosek.
- Używajcie percepcji do skanowania wnętrza tawerny. Możecie odnajdywać kolejne ślady - spostrzeżenia. Są nimi Modlitewnik, Włosiennica i Brudna miska.
- Wiktor nie może w pełni zbadać wszystkich śladów i będę one oznaczone kłódką - problem ten opisaliśmy na stronie Co oznacza za mała siła Wymiaru?. Po odkryciu śladów powróćcie do Rasputina. Po rozmowie znajdziecie się w innym wymiarze - podążajcie jedyną możliwą ścieżką.
Znalezienie osoby ze Skazą w wiosce
- Otrzymacie jednocześnie 2 nowe cele misji. Możecie przełączać się pomiędzy nimi (klawisz E). Z poszukiwaniami osoby z wioski powiązany jest czerwony okrąg na mapie symbolizujący obszar poszukiwań. To nowa część wioski, która została odblokowana po spotkaniu z Rasputinem.
- Skanujcie nowe obszary z pomocą percepcji, a możecie odkrywać nowe ślady-spostrzeżenia. W okolicy do odkrycia jest ślad Amulet ochronny (wisi nad bramą).
- Pierwszy kluczowy ślad to Upuszczone jabłko i jest obok studni i tawerny (powyższy obrazek). Próba zbadania go załączy krótkie spotkanie z Vesną, która uda się w stronę swojego domu.
- W środkowej części wioski jest chatka Szeptuchy - staruszki. Znajdźcie tam spostrzeżenie Martwa gęś i dołączcie do rozmowy (ślad Skłóceni sąsiedzi). Możecie opowiedzieć się po dowolnej ze stron. Jedna z opcji to uspokojenie Anatoliego - jest to możliwe dzięki 1 punktowi Wymiaru Serce. Wybór wariantu nie ma wpływu na dalsze wydarzenia.
- Wejdźcie do chatki Szeptuchy. Możecie w niej znaleźć ślad Ikona świętego. Nie wszystkie opcje dialogowe są jeszcze dostępne dla spotkania z Szeptuchą - musicie najpierw znaleźć ślady w innych miejscach. Porozmawiajcie na jedyny dostępny temat, a dowiecie się o Salutorze Bukavac.
- Po wyjściu z chatki znajdźcie dodatkowy ślad Sól na progu.
- Dom Vesny jest na wzgórzu w zachodniej części wioski. Znajdziecie tu spostrzeżenie Drewniane pudełeczko.
- Przy próbie spotkania się z Vesną zatrzymają Was sąsiedzi - musicie stoczyć bitwę z 2 przeciwnikami. Zawiera ona samouczek z wyczerpywania skupienia. Odblokujecie spostrzeżenie Ludzie w wiosce.
- Niestety Vesna początkowo nie chce wyjść z chatki, by odpowiedzieć na pytania Wiktora. Obok chatki Vesny do odnalezienia są spostrzeżenia Skorupy naczynia i Zniszczone stylisko topora. Odblokujecie nowy wniosek Domowe kłótnie.
Znalezienie Rasputina na cmentarzu
- Wyruszcie z powrotem do woźnicy, a więc na południe od głównej części wioski. Porozmawiajcie z mężczyzną, który nie będzie chętny do podróży. Przerwijcie rozmowę.
- Odblokowaliście spostrzeżenie Woźnica. Użyjcie percepcji, by znaleźć obok powozu ślady Łopata i Szmata. Odblokujecie wniosek Woźnica i możecie użyć manipulacji na woźnicy (macie już 1 punkt Wymiaru Serce).
- Dotrzecie na cmentarz. W okolicy jest do odkrycia spostrzeżenie Grób starosty Wasilija (wymagany 1 punkt Wymiaru Czyn - w razie potrzeby powróćcie tu później po rozwinięciu postaci).
- Porozmawiajcie z Raspitunem, którego znajdziecie obok żałobników. Odblokujecie ślady Fatum, Śmierć starosty i Zabobony.
Przeszukanie spalonego domostwa Wasilija
- Powróćcie do woźnicy i jako cel podróży wybierzcie nową lokację - Spalone domostwo.
- Do zbadania jest cały nowy obszar oznaczony czerwonym okręgiem i używajcie intensywnie percepcji. Znajdziecie spostrzeżenia Framuga drzwi, Miejsce śmierci, Szmaciana laleczka (pojawi się w inwentarzu jako przedmiot questowy) i Pas (wymagany 1 punkt Wymiaru Czyn).
- Na środku gospodarstwa pojawi się Upyr (powyższy obrazek) - wejdźcie w interakcję z podległym Salutorem. Obejrzycie rekonstrukcję, a także odblokujecie spostrzeżenie Ślad Vesny i wniosek Vesna.
- Pojawi się grupa dezerterów i trzeba pokonać ich w walce. Po ukończonej bitwie pogadajcie z Raspitunem i powróćcie do wioski.
Rozmowa z Vesną
- Raz jeszcze dotrzyjcie do chatki Vesny w zachodniej części wioski. Przed chatką powinien pojawić się Upyr - wykonajcie interakcję. Odblokujecie spostrzeżenie Ślad Luki. Zapukajcie ponownie do drzwi - otrzymacie ślad Vesna o Luce oraz wniosek Luka.
- Trzeba przekonać kobietę do wyjścia - użyjcie opcji dialogowej Wymiaru Serce (1 punkt) lub powiedzcie jej o szmacianej laleczce zabranej ze Spalonego domostwa. W obu przypadkach Vesna wyjdzie z chatki i porozmawiacie z nią.
- Zanim opuścicie wioskę warto raz jeszcze zajrzeć do chatki Szeptuchy. Możecie teraz wybrać 2 nowe opcje dialogowe - odblokowało je dotychczasowe śledztwo. Zdobędziecie ślady Wspomnienia Szeptuchy, Temperament starosty i Morderczyni, a także odblokujecie wnioski Starosta Wasilij i Zguba. Przy próbie powtórnej rozmowy z Vesną dowiecie się, że zniknęła z wioski.
Dotarcie na leśną polanę
- Od Vesny dowiedzieliście się, że Luka przebywa na leśnej polanie. Powróćcie do woźnicy i poproście go o podróż w to miejsce.
- Po dotarciu do lasu czeka Was konfrontacja z Vesną, po której nastąpi pojedynek z bossem Bukavac - pokonanie tego Salutora opisaliśmy w rozdziale Bossowie. Po wygranej bitwie odblokujecie skazę Porywczość, a także zniewolicie Bukavaca, który od tej pory będzie mógł wspierać Wiktora w walkach.
Wysłanie telegramu i zakończenie questu
- Kontrolę nad Wiktorem odzyskacie na znanej już stacji kolejowej. Wejdźcie do środka. Przy próbie wysłania nowego telegramu otrzymacie ważną wiadomość od siostry głównego bohatera.
- Porozmawiacie z Raspitunem (odpowiedzi nie mają znaczenia) i wyruszycie w podróż kolejową do Warszawy. W tej nowej lokacji rozpocznie się akt 1 oraz nowy główny quest Syn Syreniego Grodu.