Skrzydłowi | Podstawy rozgrywki Need for Speed Carbon poradnik Need for Speed Carbon
Ostatnia aktualizacja: 8 sierpnia 2019
W NFS: Carbon po raz pierwszy zdecydowano się na wprowadzenie możliwości tworzenia i zarządzania drużyną, która będzie razem z nami uczestniczyć w wyścigach - jako nasi skrzydłowi. W jej skład będą wchodzić "NPC-e", których będziemy odblokowywać w miarę naszych postępów w trybie kariery. Ich dobór jest istotny z kilku powodów. Przede wszystkim, w trakcie wyścigu będziemy mogli korzystać z pomocy tylko jednego skrzydłowego naraz. Oprócz tego wszyscy pomocnicy posiadają unikalne zestawy umiejętności. Są one niejako podzielone na dwie kategorie. Podstawowa określa funkcję, jaką dany kierowca pełni podczas wyścigu. Funkcja dodatkowa opisuje jego specjalne umiejętności, właściwe tylko temu jednemu skrzydłowemu - przynajmniej w danej kombinacji. Generalnie w grze mamy do wyboru cztery "rodzaje" pomocników:
- Stoperzy. Według mnie najbardziej przydatna grupa. Ich zadaniem jest blokowanie szczególnie natrętnych przeciwników, co w znaczący sposób ułatwia nam płynną jazdę i wygrywanie.
- Zwiadowcy. To jedyny typ pomocnika, którego nie trzeba aktywować. Jedzie sobie taki gdzieś w stawce i zaznacza nam na mapie wszystkie dostępne skróty. Przydatny głównie wtedy, gdy chcemy do maksimum rozpracować jakąś trasę.
- Drafterzy. Na ogół zasiadający za kierownicami wyjątkowo szybkich bryk, ich rolą jest tworzenie przed nami tunelu aerodynamicznego tak, byśmy mogli atakować przeciwników bądź też punkty kontroli ze znacznie większą prędkością. Jak łatwo się domyśleć, są pomocni zwłaszcza w Próbach prędkości
Drugi podział określa, jak już wspomniałem, umiejętności dodatkowe danego pomocnika. Niektóre z nich są bardzo przydatne, inne średnio, ale wypada wiedzieć, czym charakteryzują się ludzie z którymi przyjdzie nam współpracować.
- Wtyka. Oznacza specjalne konszachty z policją. Mogą się one uwidaczniać w różny sposób, na przykład przez zmniejszenie zainteresowania glin naszymi terytoriami. W zasadzie, biorąc pod uwagę przeciętny poziom zagrożenia ze strony niebieskich, to średnio przydatna umiejętność.
- Stylista. Coś dla fanatyków tuningu. Styliści umożliwiają nam dostęp do jednej z najciekawszych opcji w NFS: Carbon - Autosculpt. Warto więc mieć w swojej drużynie przynajmniej jednego stylistę, w zależności od tego które elementy swojego auta chcemy poddawać modyfikacjom.
- Mechanik. Też tuning, tyle że mechaniczny. Ta klasa pomocników umożliwia nam wpływanie na elementy mechaniczne naszego samochodu, a w efekcie na dodatkowe "dopakowanie" go paroma ekstra kucami. Warto w tym względzie zwrócić uwagę na Nikki.
Ja przez całą swoją kampanię korzystałem głównie z pomocy stoperów - Neville'a i Samsona, w niektórych wyścigach zastępując ich Colinem lub Nikki. Z pomocnikami trzeba jednak uważać, bo nie do końca grzeszą sztuczną inteligencją i jeśli taki w jakiś sposób nas wyprzedzi, to do czasu wydania mu polecenia może czasem z uporem maniaka zajeżdżać nam drogę, co jest naprawdę wkurzające. Ale dość narzekania, poniżej lista wszystkich ludzi, z których możecie stworzyć drużynę.
Neville
Klasa: Stoper / Wtyka
Dodatkowe umiejętności: zagrożenie w strefie nie zwiększa się po wyścigach, +200 do wygranych pieniężnych
Auto: zmienne
Neville to wesoły gość o nieco "rubensowskich" kształtach, który towarzyszy nam od samego początku gry. Jako jedyny nie ma ustalonego od początku samochodu, jeździ autem uzależnionym od naszego wyboru (zawsze ta sama klasa i poziom), choć niekoniecznie tym samym modelem. Bardzo dobry i przydatny stoper, który dzięki swoim dodatkowym umiejętnościom dodatkowo napełnia nam kieszenie, co jest szczególnie istotne na początku gry.
Sal
Klasa: Zwiadowca / Stylista
Dodatkowe umiejętności: zwycięstwo oznacza mniejsze zainteresowanie policji, udostępnia Autosculpt (karoserie, maski, dachowe wloty powietrza)
Auto: Toyota Supra
Sal - jak dowiemy się z filmu prezentującego jego sylwetkę - jest naszym wielkim fanem. Widać to zresztą po jego zdenerwowaniu towarzyszącemu wizycie w garażu, ale na trasie bardzo dobrze wykonuje swoje obowiązki. Tym niemniej jest przydatny głównie ze względu na Autosculpt, który jako pierwszy pomocnik udostępnia.
Yumi
Klasa: Zwiadowca / Mechanik
Dodatkowe umiejętności: 25% lepsze nitro, 10% zniżki na części
Auto: Subaru Impreza WRX STi
Ta niebieskowłosa panienka jest tak przerysowana, że aż zęby bolą. Doprawdy, panowie z EA nieco za mocno popuścili wodze fantazji przy kreacji jej postaci, a aktorce wcielającej się w jej rolę należy się najprawdziwsza Plastikowa Malina. Tym niemniej 25% dodatkowej mocy w nitro może okazać się wystarczającym powodem do zatrudnienia jej.
Samson
Klasa: Stoper / Wtyka
Dodatkowe umiejętności: nagrody za wygrane wyższe o 10%, zmniejsza zainteresowanie policji naszym terytorium
Auto: Plymouth Hemi Cuda
Nie wiem czy nie mój ulubiony pomocnik. Samson to wielki, groźny facet poruszający się równie wielkim i groźnym muscle carem. W prostej linii następca (i zastępca) Neville'a, choć pod względem umiejętności ich przydatność jest bardzo podobna, a raczej równoważy się, bo Neville zapewnia lepszy "bonus" policyjny, natomiast Samson w drużynie oznacza najczęściej większe przychody.
Colin
Klasa: Drafter / Stylista
Dodatkowe umiejętności: większy strumień powietrza za drafterem, udostępnia Autosculpt (felgi, wydechy, spoilery i obniżenie dachu)
Auta: Porsche Carrera GT
Podobnie jak Sal para się Autosculptem, a jego zakres umiejętności zainteresuje przede wszystkim fanatyków muscle carów - ze względu na obniżenie dachu. Porusza się niemożliwie szybkim Porsche Carrera GT co jest o tyle istotne, że przecież pomocnicy mogą dla nas wygrywać wyścigi.
Nikki
Klasa: Drafter / Mechanik
Dodatkowe umiejętności: 50% lepszy spowalniacz i nitro, 10% zniżki przy zakupie samochodów
Auto: Ford GT
Nasza była dziewczyna dołącza do nas, gdy tylko szwindle Dariusa wyjdą na jaw. Polecam od razu włączyć ją do drużyny - 50% lepsze nitro to potężny bonus, który nierzadko umożliwi nam wyjście z ciężkiej opresji. A poza tym, bądźmy szczerzy. Który z nas nie chciałby jeździć zderzak w zderzak z ubraną w minispódniczkę Emmanuele Vaugier? :)
OK., kiedy już wiemy kto od czego jest, pora się zastanowić jak stworzyć z tych ludzi drużynę. Trzeba pamiętać, że jednorazowo możemy mieć pod swoją kontrolą tylko trzech pomocników, przy czym jeden z nich będzie nam towarzyszyć podczas wyścigów. Tylko ten jeden pomocnik będzie nam więc służyć pełnią swoich umiejętności. Pod koniec gry zdecydowanie warto postawić na Nikki. Jej 50% dodatkowej mocy do nitro stanowi siłę nie do przebicia względem innych skrzydłowych. Jako dodatkową dwójkę proponuję Samsona i kogoś z duetu Sal/Colin, w zależności od tego, które części naszego auta zamierzamy modyfikować oraz czy mamy w planach korzystanie z pomocy zwiadowcy. Policją raczej nie ma sensu się przejmować, więc w końcowej fazie gry zdolności Neville'a przydadzą nam się raczej średnio. Na koniec jeszcze jedna ważna uwaga, o której wspominałem już we wstępie do poradnika. Auta naszych pomocników możemy dowolnie modyfikować ZA DARMO i nie wahajmy się z tego korzystać. Szybszy skrzydłowy to większy pożytek z jego umiejętności, zwłaszcza że "NPC-e" nie mają w zwyczaju zmieniać samochodów - jedynym wyjątkiem jest tu Neville.