Mortal Kombat X: Słowniczek Mortal Kombat X poradnik
Ostatnia aktualizacja: 26 października 2021
Niniejszy słowniczek zawiera zwroty i skróty używane w poradniku, jak i te z którymi gracz może spotkać się w trakcie rozgrywki, w Internecie lub w trakcie oglądania streamów/filmików. Poznanie terminologii obowiązującej w bijatykach znacznie ułatwi uczenie się nowych kombinacji ciosów. Słowniczek, dla łatwiejszej orientacji, został stworzony w kolejności alfabetycznej.
Air Throw - Część bohaterów ma możliwość wykonania rzutu w powietrzu.
Anti Air - Atak, który ma na celu powstrzymanie przeciwnika skaczącego na Ciebie i nie dopuszczenie go do rozpoczęcia ataku z powietrza.
Armor - Niektóre ciosy mają tzw. armor czyli uderzenie przeciwnika nie jest w stanie ich przerwać. Przeważnie są to wzmocnione ciosy EX.
Baiting - Podpuszczanie przeciwnika do wykorzystania jakiejś techniki lub ruchu, który możesz wykorzystać do własnych celów. Baiting polega na wciągnięciu przeciwnika w pułapkę.
Battle Cry - Zdania wypowiadane przez poszczególnych bohaterów przed rozpoczęciem rozgrywki. Przeważnie związane są z ich historią lub podejściem do określonego przeciwnika.
Blocking - Blokowanie ciosów.
Boss - Określenie ostatniego przeciwnika, którego gracz musi pokonać, aby np. ukończyć historię lub przejść wieżę. Boss jest zazwyczaj znacznie trudniejszym przeciwnikiem od jego poprzedników.
Breaker - Ruch, który momentalnie przerywa atak przeciwnika - np. jeśli przeciwnik chce Cię złapać lub jest w trakcie wyprowadzania kombo, możesz przerwać tę akcję i przejść do ofensywy.
Brutality - Popisowe lecz brutalne wykończenie przeciwnika popularne w grach Mortal Kombat. Każda z postaci dysponuje unikalnym Brutality.
Cancel - Jest to czynność mająca na celu przerwanie ataku zanim dojdzie on do skutku lub anulować którąś sentencję komba żeby wyprowadzić inny atak. Jeśli np. chcesz zadać kombinację złożoną z trzech ciosów z czego ostatni z nich wybija przeciwnika daleko do tyłu to możesz użyć cancel po drugim ciosie i kontynuować atak. Dzięki temu można w znaczny sposób zwiększyć zadawane obrażenia.
Charge - niektóre umiejętności można dodatkowo naładować, jak np. pociski lub ciosy specjalne. Dłuższe ładowanie ciosu skutkuje większymi obrażeniami.
Chip Damage - Obrażenia które przyjmujesz na blok.
Combo - Kombinacja ciosów danego bohatera złożona w ten sposób, aby tworzyć spójną całość i płynnie przechodzić z jednego ruchu do drugiego nie dając przeciwnikowi chwili wytchnienia i szans na obronę.
Counter - Niektóre z postaci mają możliwość kontrowania przeciwnika czyli przechwytu jego ciosu i wykorzystanie jego impetu na własną korzyść.
Damage - Siła ciosów lub kombinacji określana jest poprzez współczynnik damage - obrażenia.
Dash - Szybko doskok do przeciwnika lub odskok od niego.
Faction - Frakcja.
Faction kill - Po wygranej walce frakcyjnej możesz użyć specjalnego zabójstwa przypisanego do danej frakcji.
Fatality - Najbardziej widowiskowe wykończenie przeciwnika na koniec meczu. Gdy lektor wypowie słowa "Finish Him/Her" masz szansę na użycie ruchu kończącego i zabicie swojego przeciwnika. Są dwa rodzaje Fatality - prostsze, które zazwyczaj wymaga naciśnięcia kombinacji 2 konkretnych przycisków i trudniejsze, których sentencja przycisków jest bardziej złożona.
Frame - klatka animacji. Każdy cios ma określoną ilość klatek czyli długość trwania wykonywania ciosu. Niektóre ciosy są szybsze (mają mniej klatek), a inne wolniejsze (więcej klatek). Ciosy mają też przydzieloną ilość klatek kary, jeśli cios trafi na blok i jest to czas w którym Twój bohater jest wystawiony na kontratak.
Frame Advantage - Określenie to oznacza, że masz przewagę klatek nad przeciwnikiem czyli jesteś bezpieczny po zagraniu na blok przeciwnika.
Grab - Złapanie przeciwnika i np. uderzenie jego głową o jakiś element otoczenia lub wyprowadzenie ciosu. Łapanie zazwyczaj przebija się przez obronę przeciwnika.
Guard - Inaczej obrona. Przed ciosami można (a nawet trzeba!) bronić się poprzez blokowanie. Ciosy przyjęte na gardę zadają znikomy damage, ale trzeba mieć na uwadze, że przez obronę przebija się throw i grab. Aby dobrze radzić się w starciu z przeciwnikami należy dobrze opanować funkcję bloku.
Ground Bounce - Ciosy wykonywane z neutralnego skoku odbijają przeciwnika od ziemi w taki sposób, że bezwładnie leci w powietrze. Taki efekt nazywa się ground bogunce i jest wstępem do rozpoczęcia żonglerki.
High - Ciosy zadawane na głowę przeciwnika.
Hitbox - Obszar zadawania ciosów na ciele zawodnika (Overhead, High, Mid, Low).
Hit Stun - Efekt, który powstrzymuje przeciwnika od wyprowadzenia ciosu.
Juggle - Czyli popularna żonglera. Utrzymywanie przeciwnika w powietrzu poprzez zadawanie ciosów.
Jump - Skok. Skakać można do tyłu, do przodu lub do góry.
Low - Ciosy zadawane na nogi przeciwnika.
Mid - Ciosy zadawane na korpus przeciwnika.
Neutral Jump - Podskok pionowo w górę z którego można wykonać atak rozpoczynający żonglerkę. Rozróżniamy następujące rodzaje Neutral Jump: Neutral Punch (Pięść), Neutral Kick (Kopnięcie).
Nerf - osłabianie/balansowanie postaci.
Overhead - Ciosy zadawane na tył głowy przeciwnika.
Punish - Jeśli przeciwnik wykonał zły ruch lub został zablokowany masz wtedy okazję na wykonanie kombo w odpowiedzi czyli ukaranie przeciwnika. Jest to tzw. Punish czyli kara za zły lub nieodpowiednio wykonany ruch po którym przeciwnik staje się bezbronny.
Re-stand - Efekt ponownego postawienia przeciwnika na nogi w momencie, gdy przeciwnik bez wątpienia upadłby na plecy. Niektóre umiejętności mają możliwość ponownego ustawienia przeciwnika w pozycji pionowej w trakcie opadania na ziemię dzięki czemu można kontynuować atak.
Reversal - Ruch wykonywany po obaleniu. Możesz wstać z ziemi wyprowadzając cios.
Run - Bieg.
Skin - Dodatkowa skórka dla postaci, którą można odblokować w trakcie gry.
Stamina Bar - Pasek staminy znajdujący się pod paskiem życia postaci.
Teleport - Niektóre z postaci potrafią się teleportować.
Throw - Rzut.
Trade - Sytuacja w której obydwoje zawodników zada cios w tym samym momencie i obie postaci otrzymają obrażenia.
Wake Up - Zagranie po którym postać od razu wstaje z ziemi z wykonaniem wzmocnionej wersji ciosu.
Wall jump - na większości z map możesz odbić się od ściany i przeskoczyć z niewygodnej pozycji za plecy przeciwnika czyli z powrotem na środek mapy.
X-Ray - Ruch specjalny, który każda z postaci może wykonać po uzbieraniu 3 pasków Metera. X-Ray konsumuje wszystkie 3 paski. Animacji tego ruchu nie da się zatrzymać, ale sam cios może zostać zablokowany.
Zoning - Trzymanie przeciwnika na dystans za pomocą np. ataków zasięgowych, pocisków etc.
Skróty
FP - Front Punch (Przednia Pięść)
BP - Back Punch (Tylna Pięść)
FK - Front Kick (Przedni Kop)
BK - Back Kick (Tylny Kop)
JP - Jump Punch (Atak pięścią z wyskoku)
NJP - Neutral Jump Punch (Atak Pięścią z pionowego podskoku)
JK - Jump Kick (Kopnięcie z wyskoku)
NJK - Neutral Jump Kick (Kopnięcie z pionowego wyskoku)
BLK - Blok