Mass Effect 3: Priorytet, Rannoch - solucja, opis przejścia Mass Effect 3 poradnik, solucja
Ostatnia aktualizacja: 23 kwietnia 2021
Na tej stronie poradnika do gry Mass Effect 3 znajdziesz opis przejścia głównego questu Priorytet - Rannoch. Poniższa solucja podpowiada m.in. jak znaleźć bazę Żniwiarzy na Rannoch, jak pokonać trzy behemoty, jak poprawnie wezwać nalot, jak pokonać bossa-Żniwiarza oraz jaki ważny wybór czeka Sheparda podczas rozmowy z Tali i Legionem/WI.
- Dotarcie do bazy Żniwiarzy na Rannoch
- Eksploracja bazy gethów
- Eliminowanie behemotów
- Pojedynek z bossem - Żniwiarz
- Spotkanie z Tali i Legionem/WI gethów - ważny wybór
Dotarcie do bazy Żniwiarzy na Rannoch
Zleceniodawca questu: Quariańscy admirałowie [Normandia SR-2: Centrum Informacji Bojowych]
Sposób odblokowania questu: Zadanie to otrzymasz automatycznie po zaliczeniu questu Priorytet: Pancernik gethów, aczkolwiek zanim będziesz mogł przystąpić do jego zaliczania musisz najpierw ukończyć quest związany z uratowaniem quariańskiego generała (Rannoch: Admirał Koris) lub zneutralizowaniem myśliwców gethów (Rannoch: Eskadry myśliwskie gethów).
Po spełnieniu przedstawionych powyżej wymagań, czyli po zaliczeniu zadania związanego z admirałem Korisem lub myśliwcami gethów, gra po powrocie na pokład Normandii automatycznie powinna zainicjować nową scenkę z rozmowy z udziałem quariańskich admirałów oraz Legionu/WI gethów.
W trakcie spotkania dowiesz się, że zlokalizowano na powierzchni planety Rannoch bazę Żniwiarzy. Warto dodać, że nie musisz już teraz podejmować ostatecznej decyzji w sprawie tego czy po zniszczeniu bazy pomożesz gethom czy też nie, choć temat ten zostanie poruszony i wstępnie należy opowiedzieć się po jednej ze stron.
Otwórz mapę świata i wybierz się do Mgławicy Perseusza. Po dotarciu do celu (system Tikkun) podleć do planety Rannoch.
Uwaga - Jeżeli na powierzchni planety znajdują się aktualnie inne interaktywne punkty, to upewnij się, że wybrałeś ten właściwy, czyli Bazę Żniwiarzy (powyższy screen).
Zauważ jednocześnie, że w misji tej musi wziąć udział Tali, tak więc właściwie dobierz drugiego sojusznika, tak by skład drużyny był odpowiednio zróżnicowany. Zaczekaj aż zostaniesz przetransportowany do lokacji [Rannoch: Baza gethów], wysłuchując po drodze rozmów z Legionem/WI Gethów oraz Tali.
Eksploracja bazy gethów
Po rozpoczęciu właściwej misji zostaniesz niemal od razu zmuszony do przystąpienia do walk z gethami. Wykorzystuj okoliczne obiekty w formie zasłony, starannie eliminując kolejne gethy i nie pozwalając maszynom zbliżać się do drużyny. Możesz też próbować zachodzić gethy od flanki, ale nie powinno to być konieczne. Pewnym pocieszeniem jest to, że chwilowo nie wpadniesz na żadne elitarne odmiany gethów.
Po zabezpieczeniu całej okolicy bazy rozejrzyj się za ulepszeniem broni [Lufa dużego kalibru III (pistolet maszynowy)].
Zlokalizuj metalowe obiekty, na które będziesz się mógł wspiąć z zamiarem dotarcia do widocznych w oddali dwóch drabinek. Polecam wybrać prawą drabinkę, bo po dotarciu na wyższy poziom łatwiej będzie schować się za zasłonami i wyeliminować okoliczne gethy.
Uważaj na rakietowych żołnierzy, którzy mogą prowadzić ostrzał z dużej odległości i z wyżej położonych balkoników, umiejętnie wykorzystując przede wszystkim moce Tali. Bądź też gotowy do zlikwidowania co najmniej jednego dodatkowego getha po zbliżeniu się do dalszej części balkoników. Po wygranej bitwie odszukaj nowe ulepszenie broni [Modyfikacja drążąca III (karabin szturmowy)] i fragment pancerza [Rękawice Kassa Fabrication].
Możesz już skorzystać z pobliskiej drabiny. Tu zacznij od wspięcia się na wyższy balkonik i następnie rozstaw się wraz z resztą drużyny za znajdującymi się wprost metalowymi balustradami. Zaatakuj z zaskoczenia gethy przebywające na dolnym poziomie, ale uważaj też na kolejne maszyny, które pojawią się bezpośrednio przed Tobą. Co ciekawe, gethy te możesz zaatakować z zaskoczenia, wykorzystując przejście po lewej stronie żeby w prosty sposób się do nich zbliżyć.
Doprowadź do zabezpieczenia całej tej okolicy i następnie zeskocz na niższy poziom, bo tylko w taki sposób dotrzesz do wejścia do głównej części bazy.
Rozejrzyj się za technologią Żniwiarzy [10000 kredytów] i ruszaj dalej. Po dotarciu do miejsca obejrzenia interaktywnej cut-scenki z zamykającą się osłoną skręć w lewo, odnajdując ulepszenie broni [Ultralekkie materiały III (pistolet maszynowy)].
Dopiero teraz wybierz się w przeciwną stronę, rozstawiając drużynę za pobliskimi zasłonami. Przystąp do atakowania pojawiających się w oddali gethów, nie ryzykując zbyt dużo i nie pozwalając maszynom się zbliżyć. Do niszczenia rozstawionych blisko siebie gethów radzę ponadto stosować granaty, które z racji wąskich balkoników mogą okazać się bardzo skuteczne.
Po zlikwidowaniu najbliżej rozstawionych gethów zbadaj obszar po swojej prawej stronie, natrafiając na ulepszenie broni [Stabilizator III (karabin szturmowy)]. Stopniowo przebijaj się teraz do przodu, docierając docelowo do nowych drzwi, przy których natrafisz na świetną strzelbę [Strzelba plazmowa gethów I] oraz na dane [5000 kredytów].
Otwórz drzwi i ruszaj dalej, odnajdując po drodze kolejne dane [10000 kredytów] i zestaw medyczny [100 PD]. Zapisz stan gry przed otwarciem drzwi prowadzących do kolejnego dużego obszaru.
Tuż po wkroczeniu do nowej lokacji powinieneś znaleźć się pod zmasowanym ostrzałem gethów, tak więc szybko rozstaw członków swojej drużyny za zasłonami. Zignoruj prawe przejście, bo wrogowie nie mogą użyć go by się do Ciebie zbliżyć. Zamiast tego broń się przy lewym przejściu. W zależności od upodobań możesz czekać aż gethy same do Ciebie przyjdą lub przystąpić do nieco bardziej agresywnego zabezpieczenia całej tej okolicy.
Niezależnie od wybranego wariantu zachowania zbadaj ten obszar z zamiarem odnalezienia zestawu medycznego [100 PD] i zapamiętaj miejsca, w których znajdują się składziki amunicji, bo zapasy te już wkrótce mogą Ci się bardzo przydać.
Na sam koniec podejdź do konsoli obejścia zabezpieczeń i wejdź z nią w interakcję. Szybko rozstaw teraz drużynę przy lewym korytarzu, bo z jednego z bocznych pomieszczeń zaczną wkrótce wyskakiwać gethy. Uważaj przede wszystkim na żołnierzy rakietowych i piro gethów. Warto także rozważyć skorzystanie z granatów, szczególnie na samym początku bitwy gdy maszyny będą jeszcze rozstawione blisko siebie. Prowadź walki do momentu zlikwidowania wszystkich gethów.
Eliminowanie behemotów
Powtórz teraz opisane powyżej czynności z oznaczoną przez grę drugą konsolą. Doprowadzi to do uaktywnienia widocznej w oddali windy, przy czym nie biegnij od razu w to miejsce, bo z windy wysiądą nowe gethy i będzie wśród nich między innymi behemot. Staraj się trzymać tę maszynę na dystans, pamiętając o wykorzystywaniu mocy Tali do jej osłabiania lub sabotowania. Po zakończonej bitwie pozbieraj amunicję i koniecznie zapisz stan gry. Dopiero teraz udaj się do windy i wejdź w interakcję z jej panelem sterowania.
Tuż po dotarciu na nowy poziom gra rozpocznie najtrudniejszą jak dotąd bitwę tego questu, w której jednocześnie będziesz musiał stawić czoła TRZEM behemotom.
Z pomocą przyjdą tu na szczęście unikalne bronie gethów [Ogniomiot gethów], być może znane Ci już z questu Rannoch: Admirał Koris. Jedną taką broń odnajdziesz na wprost od wyjścia z windy (powyższy screen), a dwie pozostałe są na lewo i na prawo od miejsca startu. Po zabraniu ogniomiota schowaj się za dowolną zasłoną i przystąp do ostrzeliwania wybranego przez siebie behemota. Wspomniana broń dysponuje na tyle dużą siłą rażenia, że nie będziesz musiał się nawet wspomagać mocami Tali czy innego członka drużyny.
Po zlikwidowaniu pierwszego behemota ulecz swoich sojuszników i zmień w razie potrzeby lokalizację. Jeżeli do zlikwidowania pierwszego behemota wyczerpałeś prawie cały magazynek ogniomiota, to dobrze byłoby też się rozejrzeć za "świeżą" bronią.
Przystąp teraz do atakowania pozostałych behemotów, skupiając się zawsze na jednym celu i lecząc się gdy tylko pasek zdrowia bohatera zostanie uszczuplony. Ignoruj jednocześnie latające wieżyczki gethów towarzyszące behemotom, bo znikną one wraz z pokonaniem "bossów".
Pojedynek z bossem - Żniwiarz
Jako że w okolicy nie ma żadnych interesujących przedmiotów ruszaj w stronę widocznej w oddali półki (to też ostatnia okazja w trakcie tej misji do zapisania stanu gry!). Po dotarciu na miejsce Shepard automatycznie wyjmie z inwentarza unikalną broń [Laser celowniczy], której będziesz musiał użyć do wezwania nalotu. Popatrz mianowicie w dół, wyceluj w Żniwiarza i przytrzymaj lewy przycisk myszy do momentu, w którym proces celowania dobiegnie końca.
Po obejrzeniu eksplozji i nowej cut-scenki ruszaj w stronę poduszkowca. Nie musisz tu biec ani obawiać się ataków odnóżami Żniwiarza podobnych do tych znanych Ci z wizyty na Tuchance. Równie łatwa jest ucieczka poduszkowcem. Prowadź jedynie ogólny ostrzał ze stacjonarnego działka, nie celując w żadne określone punkty na pancerzu Żniwiarza.
Po kilku chwilach wyświetlony zostanie jeszcze jeden filmik przerywnikowy, w trakcie którego Shepard postanowi przystąpić do pojedynku ze Żniwiarzem.
Cały pojedynek ze Żniwiarzem składa się z dwóch rodzajów czynności, które musisz wykonywać na przemian. Pierwsza czynność to namierzanie Żniwiarza z użyciem lasera celowniczego i odbywa się to poprzez przytrzymywanie lewego przycisku myszy. Wykonuj to jednak wyłącznie do momentu, w którym zauważysz, że Żniwiarz zaczyna odpalać wymierzone w Sheparda działo laserowe.
Gdy tylko zauważysz, że proces odpalania działa laserowego na dobre się rozpoczął przerwij proces namierzania i pobiegnij w lewo lub w prawo (powyższy screen). Nie radzę ograniczać się do wykonywaniu jedynie drobnych uskoków na boki, bo może to nie wystarczyć. Po oddaleniu się od strefy, która zostanie ostrzelana laserem Żniwiarza wznawiaj proces namierzania (przytrzymywanie lewego przycisku myszy). Warto w tym miejscu dodać, że namierzanie nigdy w takiej sytuacji nie jest rozpoczynane od początku, a kontynuowane.
Za każdym razem gdy udało Ci się dokończyć proces namierzania Żniwiarz zostanie ostrzelany, a Ty awansujesz do kolejnej części pojedynku. Opisane powyżej czynności musisz jeszcze powtórzyć około trzy-cztery razy. Warto dodać, że po rozpoczęciu namierzania po raz ostatni gra załączy automatycznie spowolnienie czasu (powyższy screen) i w tym przypadku nie musisz już uciekać, bo zdążysz dokończyć cały proces zanim działo Żniwiarza rozpocznie ostrzał.
Przed Tobą efektowna cut-scenka ze zmasowanego ataku floty, po zakończeniu której załączy się scena z "rozmowy" z pokonanym Żniwiarzem.
W zależności od upodobań możesz wybrać neutralne pytanie (lewa środkowa opcja dialogowa), bądź też opcję dialogową prawości (prawa górna) lub egoizmu (prawa dolna). W tych dwóch ostatnich przypadkach gra dodatkowo pozwoli Ci na odpalenie specjalnej akcji zachowania prawości (prawy przycisk myszy) lub egoizmu (lewy przycisk myszy).
Spotkanie z Tali i Legionem/WI gethów - ważny wybór
To nie koniec, bo czeka Cię teraz rozmowa z Tali i Legionem/WI gethów, w trakcie której należy podjąć bardzo istotną decyzję.
Zacznij od wysłuchania argumentów obu stron. Legion/WI gethów będzie pragnął żeby przesłać kod Żniwiarzy wszystkim gethom, obdarzając je w ten sposób inteligencją i gwarantując im wolną wolę. Otrzymasz jednocześnie zapewnienie, iż gethy pragną dołączyć do wojny ze Żniwiarzami. Tali jako reprezentantka rasy quarian będzie temu pomysłowi stanowczo przeciwna, widząc w nim ogromne zagrożenie dla bezpieczeństwa całej galaktyki.
Oto trzy główne sposoby rozwiązania tego konfliktu:
Wariant 1 - Opowiedzenie się po stronie gethów. W celu wybrania tego wariantu zachowania musisz dwukrotnie zdecydować się na prawą górną opcję dialogową. Wynikiem tego działania będzie pozwolenie Legionowi/WI gethów na przesłanie kodu Żniwiarzy do wszystkich gethów. Maszyny zwrócą się jednocześnie przeciw quarianom, pokonując ich w wielkiej bitwie. To nie wszystko, bo na widok zniszczonej floty quarian Tali rzuci się w przepaść i nawet jeżeli odpalisz na czas specjalną opcję zachowania prawości (prawy przycisk myszy) nie zdołasz uratować jej życia. Podsumowując, wybierając ten wariant zdobędziesz sojuszników w postaci gethów, ale jednocześnie stracisz zasoby wojenne związane z quarianami i doprowadzisz do pomniejszenia składu drużyny o Tali.
Wariant 2 - Opowiedzenie się po stronie quarian. W celu wybrania tego wariantu zachowania musisz dwukrotnie zdecydować się na prawą dolną opcję dialogową. Wynikiem tego działania będzie powstrzymaniem Legionu/WI gethów przed wysłaniem kodu Żniwiarzy do wszystkich gethów. Pozwoli to jednocześnie flocie quarian na rozprawienie się z gethami w wielkiej bitwie. Warto w tym miejscu dodać, że Legion/WI gethów na wieść o Twojej zdradzie spróbuje Cię zabić i możesz użyć specjalnej opcji zachowania egoizmu (lewy przycisk myszy) lub zaczekać aż zareaguje Tali. Podsumowując, wybierając ten wariant zdobędziesz sojuszników w postaci quarian, ale jednocześnie stracisz zasoby wojenne związane z gethami.
Wariant 3 - Nakłonienie gethów i quarian do współpracy - To zdecydowanie najlepszy wariant zachowania, albowiem pozwala on na zdobycie zasobów wojennych związanych zarówno z gethami jak i quarianami i w celu jego wybrania musisz na samym początku rozmowy skorzystać ze specjalnej opcji dialogowej prawości lub egoizmu. Niestety, wspomniane opcje dialogowe pojawiają się na kole wyboru reakcji Sheparda dopiero po spełnieniu ściśle określonych kryteriów. Oto lista czynników, które zwiększają prawdopodobieństwo udostępnienia omawianego wariantu zachowania:
- granie postacią z wysoko rozwiniętą reputacją,
- uratowanie admirała Korisa (główny quest Rannoch: Admirał Koris),
- awans Tali do rangi admirała (Mass Effect 2),
- ocalenie Legionu przed zniszczeniem (Mass Effect 2),
- wykonanie osobistego questu Legionu i doprowadzenie do zniszczenia bazy heretyków (Mass Effect 2),
- załagodzenie konfliktu między Legionem i Tali pod koniec osobistego questu Legionu (Mass Effect 2).
Podsumowując, wybierając wariant 3 zdobędziesz zasoby wojenne związane zarówno z quarianami jak i gethami.
Już po podjęciu decyzji w sprawie wyboru sojusznika czeka Cię kilka końcowych filmów oraz rozmów. Najważniejsza rozmowa to ta z radną asari, która poprosi Sheparda o stawienie się na Cytadeli, albowiem doprowadzi to do uaktywnienia kolejnego głównego questu gry - Priorytet: Cytadela #3. Opcjonalnie możesz też porozmawiać na nowe tematy z admirałem Hackettem.
Nagrody za ukończenie questu:
- Odblokowanie questu Priorytet: Cytadela #3
- [25000 kredytów]
- Zasób wojenny [Korpus gethów] (tylko jeśli flota gethów nie została zniszczona)
- Zasób wojenny [Flota gethów] (tylko jeśli flota gethów nie została zniszczona)
- Zasób wojenny [Admirał Daro'Xen] (tylko jeśli flota quarian nie została zniszczona)
- Zasób wojenny [Quariańska flota cywilna] (tylko jeśli flota quarian nie została zniszczona)
- Zasób wojenny [Quariańska ciężka flota] (tylko jeśli flota quarian nie została zniszczona)
- Zasób wojenny [Quariańska flota patrolowa] (tylko jeśli flota quarian nie została zniszczona)