Mass Effect 3: Priorytet, Mars - solucja, opis przejścia Mass Effect 3 poradnik, solucja
Ostatnia aktualizacja: 23 kwietnia 2021
Na tej stronie poradnika do gry Mass Effect 3 znajdziesz opis przejścia głównego questu Priorytet - Mars. Nasza solucja podpowiada m.in. gdzie przebywa Liara T'Soni, jak pokonywać żołnierzy Cerberusa, jak unikać wieżyczki obronnej, jak zachować się podczas spotkania z Człowiekiem Iluzją i jak rozegrać pościg za Evą.
- Dotarcie na Marsa i walki ze szturmowcami Cerberusa
- Spotkanie z Liarą T'Soni i kolejne walki z żołnierzami Cerberusa
- Stróż i centurion - pierwsze konfrontacje
- Zagadka z protokołami dekontaminacyjnymi
- Unikanie wieżyczki obronnej
- Samouczek z wydawania drużynie poleceń
- Rozmowa z Człowiekiem Iluzją
- Pościg za doktor Evą
Dotarcie na Marsa i walki ze szturmowcami Cerberusa
Zleceniodawca questu: Admirał Hackett [Normandia SR-2]
Sposób odblokowania questu: Zadanie to otrzymasz automatycznie po zaliczeniu questu Priorytet: Ziemia.
Wyjdź z transportera i przystąp do eksploracji lokacji [Mars: Archiwa Proteańskie], docierając do miejsca, w którym można zeskoczyć na niższy poziom. Zainteresuj się ciałem sierżanta Reevesa i zabierz należący do niego karabin snajperski [M-92 Modliszka I], który warto od razu ustawić jako aktywną broń (lewy górny slot).
Ruszaj w przeciwną stronę, a wkrótce zauważysz szturmowców Cerberusa rozstrzeliwujących niewinnych naukowców. Ustaw się za zasłoną i zaatakuj wrogów z zaskoczenia, w miarę możliwości nie pozwalając na to żeby zaalarmowali swoich kolegów. W trakcie tej bitwy polecam skorzystać ze zdobytej niedawno snajperki, ale nie jest to absolutnie wymagane.
Po wygranej bitwie kontynuuj podróż do kompleksu marsjańskiego. Jeżeli pokonani szturmowcy Cerberusa zdołali podnieść alarm, to przy wejściu do placówki spotkasz kolejną ich grupę. Podobnie jak wcześniej, ustaw się za zasłoną i nie pozwalaj wrogom się zbytnio zbliżać.
Zabezpiecz okolicę i skieruj się do głównego wejścia, gdzie musisz wejść w interakcję z panelem sterowania windy. W trakcie podróży windą czeka Cię rozmowa z członkami drużyny.
Spotkanie z Liarą T'Soni i kolejne walki z żołnierzami Cerberusa
Gdy tylko winda dotrze na nowy poziom gra załączy scenkę przerywnikową z udziałem doskonale znanej z poprzednich części serii Liary T'Soni. Zaczekaj aż rozprawi się ona z żołnierzami Cerberusa i porozmawiaj z nią (polecam wypytać ją o szczegóły urządzenia, które ma rzekomo pomóc w zniszczeniu Żniwiarzy, choć nie jest to absolutnie wymagane).
Rozmowa zostanie przerwana wraz z pojawieniem się nowej grupy żołnierzy Cerberusa. Zauważ jednocześnie, że James tymczasowo odłączył się od drużyny, a na jego miejsce "wskoczyła" właśnie Liara [150 PD].
Gra zasugeruje w tym miejscu skorzystanie z jednej z mocy Liary o nazwie Osobliwość i warto się na to zdecydować (o ile sam nie grasz biotykiem i nie dysponujesz identyczną zdolnością) [150 PD], bo wrogowie mogą się dzięki niej stawiać łatwymi celami.
Rozpraw się w dowolny sposób ze szturmowcami Cerberusa, którzy pojawili się na górnym balkoniku, najlepiej pozostając przez cały czas za wybraną przez grę zasłoną. Po wygranej bitwie [150 PD] rozejrzyj się za zestawem medycznym [100 PD] oraz za modułem sterowniczem windy (normalna winda jest uszkodzona).
Przystąp do wspinaczki w miejscu, w którym winda podniosła jedną z maszyn. Przeskocz na maszynę i z niej przedostań się na górne balkoniki. Wybierz się w prawo, docierając do nowych drzwi [150 PD].
Gra zaproponuje Ci w tym miejscu przetestowanie opcji silnego ciosu wręcz z zaskoczenia. Zbliż się w tym celu do oznaczonej zasłony i po "przyklejeniu" się do niej [150 PD] przesuń się w prawo. Ustaw się przy jednym z żołnierzy Cerberusa i przytrzymaj klawisz F by wykonać na nim egzekucję. Błyskawicznie rozpraw się teraz z pozostałymi szturmowcami, nie pozwalając im się zbliżyć do Sheparda (pomocna może się tu okazać strzelba lub moce spowalniające/zatrzymujące wrogów).
Ruszaj do sąsiedniego pomieszczenia. Rozejrzyj się tu za datapadem [75 PD], po czym wejdź do pomieszczenia kontrolnego (powinna już tam przebywać Liara). Zaopiekuj się tu amunicją, fragmentem pancerza [Rękawice Ariake Technologies], pistoletem maszynowym [M-4 Shuriken I] oraz zestawem medycznym [100 PD]. Na koniec wejdź w interakcję z konsolą bezpieczeństwa celem obejrzenia zapisu wideo i odblokowania dalszego przejścia [150 PD].
Kieruj się prosto aż dotrzecie do wyjścia na powierzchnię [150 PD]. Skorzystaj tu z lewej drabiny i udaj się w lewo, odnajdując po drodze nowy fragment pancerza [Napierśnik Kassa Fabrication]. Wyjdź po drabinie na górę, przeskocz na sąsiednią półkę i przejdź przez otwartą śluzę, docierając do pomieszczenia, w którym panują ciemności [150 PD]. Przystąp do eksploracji tej sali, natrafiając po drodze na datapad [75 PD].
Zejdź po schodach na dół i zauważ, że opuściły się osłony szyb. Wrogowie Cię nie widzą, tak więc możesz zaatakować ich z zaskoczenia. Co więcej, w zależności od upodobań możesz zlikwidować całą grupę lub odczekać aż rozmowa dobiegnie końca i część szturmowców Cerberusa opuści to miejsce.
Zanim opuścisz nieoświetloną salę rozejrzyj się na parterze za ulepszeniem broni [Celownik I (pistolet maszynowy)]. Przeskocz przez zniszczoną szybę i udaj się do sterowni środowiskowej, podnosząc amunicję i wchodząc w interakcję ze stacją medyczną [150 PD].
Po zbadaniu okolicy skorzystaj z konsoli sterowania warunkami środowiskowymi. Doprowadzi to do odblokowania dostępu do laboratorium, wyświetlenia kolejnego nagrania i zainicjowania rozmowy z Liarą [300 PD].
Stróż i centurion - pierwsze konfrontacje
Ruszaj do centrum transportowego. Po znalezieniu się w nowym pomieszczeniu rozejrzyj się za ulepszeniem broni [Ultralekkie materiały I (pistolet maszynowy)] i rozważ skorzystanie ze stacji modyfikacji broni. Wyjdź po schodach na górę. Po otwarciu drzwi ustaw swoich podwładnych za zasłonami i przystąp do atakowania widocznych w oddali żołnierzy Cerberusa.
W trakcie tej bitwy spotkasz dwie nowe odmiany przeciwników. Pierwszą z nich są stróżowie i chowają się oni za metalowymi tarczami. Najlepszą metodą na pozbywanie się tych wrogów jest używanie na nich mocy biotycznych (Liary lub Sheparda), choć możesz też podejmować próby oddawania celnych strzałów ze snajperki.
Stopniowo przebijaj się przez kolejne pomieszczenia, pamiętając o tym żeby na bieżąco dobierać dobre zasłony dla wszystkich członków drużyny. Nie zapomnij też obejrzeć odnalezionego po drodze datapada [75 PD].
W dalszej części przemarszu gra pozwoli Ci wybierać pomiędzy dwoma korytarzami. Osobiście polecam ustawiać członków drużyny przy górnych korytarzach, a samemu wybierać dolne korytarze żeby zaskakiwać przeciwników od flanki. Powinieneś zauważyć, że w tej części bitwy udział wezmą centurioni i oni korzystają już z tarcz technologicznych. Najlepszy sposób na niszczenie tego typu tarcz to korzystanie z mocy takich jak Przeciążenie, ale możesz też pomagać sobie innymi mocami czy granatami i specjalnymi odmianami amunicji.
Zagadka z protokołami dekontaminacyjnymi
Kontynuuj przemarsz aż dotrzecie do pomieszczenia, w którym uaktywniono protokoły dekontaminacyjne. Z miejscem tym związana jest prosta zagadka, która polega na umiejętnym używaniu dwóch konsol, zlokalizowanych na lewo i na prawo od drzwi. Konsole te sterują sterylizatorem pomieszczenia i musisz je zatrzymać w takich miejscach żeby odblokować sobie przejście.
Po wejściu do pomieszczenia zainteresuj się zestawem medycznym [100 PD], datapadem [75 PD] i dwoma ulepszeniami broni [Lufa dużego kalibru I (strzelba)] [Wydłużona lufa I (karabin snajperski)]. Uwaga - W przypadku drugiego z wymienionych ulepszeń konieczne może się okazać ponowna zmiana pozycji sterylizatorów. Po załatwieniu wszystkich praw odblokuj sobie dostęp do prawych drzwi (powyższy screen) [150 PD].
Unikanie wieżyczki obronnej
Skręć w lewo, kierując się do centrum sterowania kolejką. Po dotarciu na miejsce przywita was wieżyczka obronna. Wieżyczki nie można zniszczyć, a należy jej unikać i jest to bezpośrednio związane z wykorzystywaniem opcji chowania się za zasłonami.
Zgodnie z przedstawionymi przez grę wskazówkami przytrzymuj klawisz W i następnie SPACJĘ, zmuszając Sheparda do dobiegania do kolejnych zasłon (powyższy screen). Uwaga - Pamiętaj o tym żeby dobrze "celować" w każdą kolejną zasłonę i nie puszczać SPACJI do momentu aż Shepard się za nią schowa.
Po znalezieniu się w pomieszczeniu z wieżyczką musisz zacząć przesuwać się w lewo. W tym przypadku trzeba przytrzymywać klawisz A i jedynie wciskać SPACJĘ (bez konieczności jej przytrzymywania). Ponadto po dotarciu do narożnika musisz wcisnąć środkowy przycisk myszy. Starannie wykonuj kolejne czynności aż dotrzesz do miejsca, w którym wieżyczka nie będzie Cię już mogła dosięgnąć.
Wejdź teraz do pomieszczenia kontrolnego i rozpraw się z obecnymi tu żołnierzami Cerberusa. Nie powinni oni stanowić dużego wyzwania, choć warto uważać na pojedynczego centuriona, pamiętają o konieczności zniszczenia jego tarcz. Po wygranej bitwie rozejrzyj się za amunicją, zestawem medycznym [100 PD], datapadem [75 PD] i ulepszeniem broni [Moduł koncentracji I (karabin snajperski)].
Na koniec wejdź w interakcję z konsolą sterowania autowieżyczką, co doprowadzi między innymi do wyświetlenia nowego materiału wideo i cut-scenki obrazującej przechytrzenie sił Cerberusa [150 PD].
Samouczek z wydawania drużynie poleceń
Gra w oczekiwaniu na przybycie sił Cerberusa zaproponuje Ci przetestowanie opcji wydawania drużynie poleceń i jeżeli do tej pory ich nie stosowałeś, to warto się teraz zdecydować i wysłać swoich podwładnych (klawisze Q i E) za oznaczone skrzynie.
Proponuję żeby Shepard pozostał na piętrze lub w okolicach schodów prowadzących na parter. Po przybyciu żołnierzy Cerberusa przystąp do ich atakowania, nie pozwalając przeciwnikom się zbliżać i w szczególności pilnując się podczas atakowania stróżów i centurionów. Po zakończonych walkach udaj się wraz z resztą drużyną do kolejki i wejdź w interakcję z jej panelem sterowania [225 PD].
Podróż kolejką nie obejdzie się niestety bez problemów, bo zostanie ona sabotowana. Zauważ, że w Twoją stronę wyruszył drugi wagonik i warto jak najszybciej przystąpić do ostrzeliwania przebywających w środku przeciwników.
Po tym jak dwa wagoniki ustawią się obok siebie radzę z kolei przełączyć się na strzelbę i w taki sposób zacząć likwidować kolejnych wrogów. Nie musisz się na szczęście obawiać tego, że dokonają oni abordażu. Po zakończonych walkach przeskocz do sąsiedniego wagonika i skorzystaj z jego konsoli sterowania.
Po dotarciu w nowe miejsce od razu będziesz musiał wziąć udział w nowej bitwie. Radzę jak najszybciej rozkazać członkom drużyny by opuścili wagonik i ustawili się przy pobliskich zasłonach, bo wrogowie lubią podrzucać granaty.
Podobnie jak wcześniej, staraj się likwidować przeciwników z dystansu, pamiętając o "elitarnych" odmianach żołnierzy Cerberusa. Uważnie obserwuj też te strefy, w których wrogowie skorzystali z granatów dymnych, nie dając się nikomu zaskoczyć. Po zakończonych walkach zbadaj okolicę, odnajdując amunicję, ulepszenie broni [Modyfikacja rozszarpująca I (strzelba)], karabin szturmowy [M-15 Windykator I] i stację medyczną [100 PD].
Rozmowa z Człowiekiem Iluzją
Skieruj się do pobliskich drzwi i spróbuj je otworzyć, co doprowadzi do wyświetlenia kilku dłuższych cut-scenek. Przed Tobą przede wszystkim "spotkanie" z Człowiekiem Iluzją. Godne odnotowania jest to, że w trakcie tej rozmowy po wybraniu lewej środkowej linii dialogowej będziesz mógł skorzystać ze specjalnej opcji dialogowej prawości (lewa górna) lub egoizmu (lewa dolna). Nie zmieni to w żaden sposób nastawienia Człowieka Iluzji, ale pozwoli Ci zdobyć większą ilość punktów prawości lub egoizmu.
Na sam koniec czeka Cię scenka z udziałem doktor Evy, która po ściągnięciu danych z jednej z konsol rzuci się do ucieczki.
Pościg za doktor Evą
Zgodnie z sugestią gry przytrzymaj SPACJĘ celem uaktywnienia biegu i ruszaj za doktor Evą. W trakcie pościgu staraj się unikać elementów otoczenia, tak by nie nakłonić przypadkowo Sheparda do przyklejenia się do jakiejś zasłony. Nie marnuj też amunicji ani nie korzystaj z posiadanych mocy, bo gra nie pozwoli Ci przedwcześnie zatrzymać pani doktor. Po dotarciu do zbadanego już wcześniej pomieszczenia otwórz drzwi, a następnie skorzystaj z konsoli celem opuszczenia zasłony. Możesz kontynuować pościg.
W dalszej części pościgu staraj się unikać wypuszczanych przez Evę sond, choć trafienie przez sondę nie zabije ani nie zrani poważnie sterowanej postaci. Wkrótce powinieneś zauważyć prom z dwoma szturmowcami Cerberusa na pokładzie i w zależności od upodobań możesz ich zastrzelić lub zignorować, skupiając się jedynie na pościgu. Scena ta dobiegnie końca po dotarciu na lądowisko.
Przed Tobą cała seria cut-scenek. Jedynym ważnym momentem jest konieczność dobicia doktor Evy już po kraksie. Skorzystaj w tym celu z pistoletu, nie pozwalając się jej zbliżyć do Sheparda (oznaczałoby to natychmiastową śmierć). Zauważ jednocześnie, że straciłeś (tymczasowo) jednego członka drużyny, a mianowicie Kaidana Alenko lub Ashley Williams.
Już po dotarciu na Cytadelę komandor Bailey zapyta się czy chcesz od razu spotkać się z Radą czy najpierw odwiedzić rannego towarzysza i wybór odpowiedzi nie odgrywa żadnej roli, bo ostateczną decyzję w tej sprawie podejmiesz we własnym zakresie (akcja nie przenosi się automatycznie do sali obrad). Możesz przystąpić do zaliczania głównego questu Priorytet: Cytadela.
Nagrody za ukończenie questu:
- Odblokowanie questu Priorytet: Cytadela
- Nowy członek drużyny: Liara T'Soni
- [35000 kredytów]