Frostpunk 2: Jak ukończyć Prolog Tułacze? Frostpunk 2 poradnik, porady
Prolog jest pierwszym fragmentem gry Frostpunk 2 i może okazać się znacznie bardziej wymagający niż można się było spodziewać. Na tej stronie poradnika opisaliśmy jak ukończyć prolog, i zebrać zapasy na nadchodzącą zamieć.
Ostatnia aktualizacja: 24 października 2024
Frostpunk 2 to wymagająca gra, o czym przekonacie się już podczas Prologu. Waszym zadaniem jest założyć niewielką osadę i zmagazynować tyle jedzenia, by przetrwać nadchodzącą zamieć. Podczas przygotowań natraficie na wybór moralny, który wysokim kosztem może znacznie ułatwić zadanie. Na tej stronie poradnika opisaliśmy jak zbudować Waszą pierwszą osadę oraz zmagazynować wystarczająco dużo jedzenia przed przybyciem zamieci.
Porady dotyczące prologu
- Prolog od samego początku jest wyścigiem z czasem - pamiętajcie o pauzowaniu gry natychmiast po ukończeniu każdej czynności.
- Priorytetem jest dla Was budowanie dzielnic spożywczych - celem scenariusza jest zebranie dostatecznie dużo jedzenia przed przybyciem zamieci.
- Pamiętajcie, że źródła zasobów mogą zostać wyczerpane - pod koniec scenariusza będziecie musieli prawdopodobnie wykorzystać je wszystkie. Kolonia fok jest natomiast ogromnym źródłem jedzenia, przy którym powinniście zbudować dzielnicę spożywczą tak szybko, jak to możliwe.
- Jak najszybciej wydajcie nakaz zmiany awaryjnej w Waszych dzielnicach spożywczych. Znacznie przyspieszy to produkcję jedzenia za cenę spadku zaufania (żółty pasek na dole ekranu). Zaufanie możecie zaś podwyższyć rozdając złom Waszym osadnikom - zanim wydacie nakaz ciągłej pracy, upewnijcie się, że macie sporo zaufania lub macie w zapasie wystarczająco dużo złomu na jego dokupienie.
- Rozkażcie Waszym osadnikom zacisnąć pasa kiedy otrzymacie taki opcjonalny cel - choć populacja będzie przez to głodna, osadnicy będą konsumować mniej jedzenia, co ułatwi wam jego magazynowanie.
- Docierajcie do nowych złóż zasobów jak najwcześniej - lodołamacze kończą pracę dość szybko, lecz wymagają wielu pracowników. W późniejszej fazie scenariusza niemal wszyscy obywatele będą zajęci pracą w swoich dzielnicach i nie będziecie mogli docierać do nowych złóż bez tymczasowej dezaktywacji dzielnic - warto więc utworzyć drogi do wszystkich złóż jak najszybciej.
- Uważajcie na pojemność magazynów - gdy magazyny na jedzenie się zapełnią, nie będziecie mogli składować go więcej. Budujcie magazyny żywności by zwiększyć maksymalną pojemność - zbudowanie takowego tuż obok dzielnicy spożywczej zmniejszy ilość ludzi potrzebnych do jego operowania.
- Prefabrykaty są ważnym materiałem potrzebnym do konstrukcji wszystkich budynków. Wydobywajcie je z dedykowanych złóż - warto zbudować dzielnicę wydobywczą przy każdym złożu prefabrykatów. Jeśli te materiały się wam skończą, będziecie musieli rozmontować jeden z Waszych budynków by zdobyć ich więcej - możecie jednak śmiało rozmontowywać budynki, których zasoby zostały wyczerpane.
- W środku scenariusza dojdzie do obniżenia temperatury - możecie przeciwdziałać zimnu przeciążając generator, podczas gdy wydobywacie więcej ropy. Pamiętajcie by wyłączyć przeciążenie zanim generator eksploduje (czerwony pasek przeciążenia przy generatorze).
- W połowie scenariusza staniecie przed wyborem moralnym - możecie znacznie ułatwić sobie przetrwanie zabijając całą kolonię fok lub poświęcając sędziwą, niezdolną do pracy populację osady. By zdobyć najlepsze zakończenie prologu musicie odrzucić obie te opcje.
Jak założyć osadę?
Na początku scenariusza musicie podążać za poleceniami gry - przełamać lody do najbliższego wagonu z ropą, zbudować tam dzielnicę wydobywczą po czym uruchomić generator w porzuconym drednocie.
Następnie przełamcie lody do pobliskiego wagonu budowlanego i zbudujcie tam dzielnicę wydobywczą by zapełnić sobie napływ prefabrykatów. Tuż potem zbudujcie dwie dzielnice mieszkalne - polecamy zbudować jeden tuż na północ od drednota, a drugi tuż na południe. Budowanie tych dzielnic obok drednota lub obok siebie zmniejszy ich zapotrzebowanie na ciepło.
Teraz musicie zdobyć Wasze pierwsze źródło jedzenia. Polecamy dotrzeć do źródła na lewo od drednota - jest ono dostatecznie blisko by sięgnąć go pojedynczym lodołamaczem, znajduje się w pobliżu wielu innych cennych zasobów oraz kolonii fok, która okaże się później niezwykle istotna.
Jak się przygotować do burzy?
Zdobycie pierwszego źródła jedzenia zakończy okres, w którym gra "trzyma Was za rękę". Musicie teraz zmagazynować 40,000 jednostek jedzenia zanim skończy się czas - jest to Wasz główny cel podczas Prologu, dlatego Waszym priorytetem powinno stworzenie większej ilości dzielnic spożywczych. Skupcie się szczególnie na kolonii fok na południu mapy - jest to największe źródło jedzenia w tym scenariuszu i nie ma raczej szans na jego wyczerpanie. Pamiętajcie również o budowaniu magazynów żywności - potrzebujecie więcej jedzenia niż możecie zmagazynować, zaś te budynki zwiększą maksymalną pojemność Waszego magazynu.
Podczas procesu oszczędzania jedzenia będziecie musieli również dbać o pozostałe potrzeby osadników - zazwyczaj są one poprzedzone wiadomością i opcjonalnym celem od gry. Priorytetem zawsze powinno pozostawać jedzenie, lecz nie lekceważcie tych celów, mogą one bowiem znacznie wam zaszkodzić. Większość celów spełnicie budując nowy budynek, np. nową dzielnicę mieszkalną gdy ludziom zabraknie domów lub dzielnicę wydobywczą przy kontenerze konserwacyjnym gdy zabraknie wam części wymaganych do utrzymywania budynków w funkcjonalnym stanie.
W prologu natraficie również na wydarzenie, podczas którego będziecie musieli wybrać jaką doktryną - Porządkiem czy Religią - będzie kierował się Nowy Londyn, Wasze miasto z pierwszej części serii. Wybór nie ma żadnego znaczenia podczas prologu, lecz później to się zmieni - jeśli graliście w pierwszego Frostpunka polecamy wybrać doktrynę, jaką wy kierowaliście się podczas rozgrywki. W innym przypadku wybierzcie to, co brzmi ciekawiej lub pozwólcie grze zdecydować za Was.
Mniej więcej w połowie scenariusza temperatura spadnie. Będziecie potrzebowali większej ilości ropy by ogrzać osadników. Do czasu rozpoczęcia eksploatacji wszystkich złóż możecie też przeciążyć generator - jest to jednak tylko tymczasowe rozwiązanie, ponieważ jeśli generator zostanie przeciążony na zbyt długo, eksploduje on i natychmiast zakończy grę porażką.
Pierwszy ważny wybór
Po jakimś czasie staniecie przed głównym wyborem moralnym tego scenariusza. Możecie znacznie ułatwić sobie przetrwanie, lecz wymaga to jednej z dwóch ofiar:
- poświęcenie sędziwych, niezdolnych do pracy osadników, by zmniejszyć wymaganą ilość jedzenia.
- wyrżnięcie całej kolonii fok, by znacznie zwiększyć produkcję jedzenia.
Wybór jednej z tych opcji uczyni zwycięstwo znacznie łatwiejszym - decyzja należy jednak do Was.
Wygrana
Scenariusz automatycznie dobiegnie końca wraz z upływem limitu czasowego. Co ciekawe, nie musicie w pełni osiągnąć celu by zwyciężyć - jeśli byliście o krok od zmagazynowania wymaganej ilości jedzenia w chwili upływu czasu, Wasi osadnicy spędzą ostatnie dnie burzy wygłodniali, lecz ostatecznie przeżyją. W następnym rozdziale przejmiecie opiekę nad Nowym Londynem.