Frostpunk 2: Ekonomia Frostpunk 2 poradnik, porady
Ekonomia we Frostpunk 2 jest nieco bardziej złożona niż w poprzedniej części serii. Na tej stronie poradnika opisaliśmy wszystkie surowce, waluty oraz potrzeby obywateli, jak je spełniać i jakie konsekwencje ma ich niedobór.
Ostatnia aktualizacja: 17 września 2024
Ekonomia w grze Frostpunk 2 jest nieco bardziej złożona niż w pierwszej części serii i składa się z większej ilości surowców, walut i potrzeb. Wszystkie z nich znajdują się na samej górze ekranu, są wymagane do skutecznego funkcjonowania miasta, a ich niedobór ma poważne konsekwencje. Na tej stronie poradnika opisaliśmy wszystkie surowce w grze, jak zdobywać ich ciągły napływ oraz co dzieje się, jeśli ich zabraknie.
- Gdzie są surowce?
- Ciepło i paliwo
- Liczba ludności i siła robocza
- Ciepłowniki
- Prefabrykaty
- Rdzenie
- Schronienie
- Żywność
- Materiały
- Dobra konsumpcyjne
- Oddziały strażników
- Ekipy frostlandowe
Gdzie są surowce?
Wszystkie surowce, potrzeby oraz waluty znajdziecie na samej górze ekranu. Jeśli pod ikoną surowca znajduje się mały pasek, oznacza to, że jest na niego popyt - musicie zapewniać mieszkańcom stałą ilość tego surowca by spełnić jego zapotrzebowanie. Jeśli dostarczacie go za mało i nie macie już nic w magazynach, część paska będzie czerwona, zaś wasze miasto spotykać będzie konkretna kara. Jeśli dostarczacie go za dużo, część paska będzie złota, a nadmiar będzie magazynowany na później (wyjątkiem są, oczywiście, miejsca zamieszkania). Jeśli wasze magazyny wypełnią się nadmiarem surowca, możecie powiększyć je budując dedykowane centrum.
Ciepło i paliwo
Najważniejsze zasoby w całej grze - paliwo (węgiel, ropa i para) napędza wasz generator, który z kolei ociepla miasto. Im większe miasto, tym większe zapotrzebowanie na ciepło, a zarazem tym więcej paliwa spala generator by spełnić owo zapotrzebowanie. Zapotrzebowanie na ciepło można zmniejszyć budując dzielnice obok siebie (starajcie się nie stawiać dzielnic mieszkalnych obok dzielnic wydobywczych i przemysłowych, bowiem zwiększa to poziom brudu miasta) oraz stawiając centra grzewcze w pobliżu dzielnic. W przeciwieństwie do pierwszej części serii, nie ulepszacie tutaj mocy generatora (zawsze w pełni ogrzeje on całe miasto jeśli tylko macie na tyle paliwa), tylko jego wydajność. Paliwo zdobywać możecie dzielnicami wydobywczymi lub eksploracją Frostlandów.
Jeśli zabraknie wam paliwa, generator przestanie ogrzewać niektóre budynki lub całkiem zgaśnie - chłód zacznie powoli zabijać waszych mieszkańców. Zmiany temperatury także wpływają na zużycie paliwa. W chwili potrzeby możecie przeciążyć generator by zwiększyć jego moc i zmniejszyć zapotrzebowanie - musicie jednak wyłączyć przeciążenie zanim zapełni się pasek przeciążenia, w innym wypadku bowiem skutkować to będzie ofiarami śmiertelnymi.
Liczba ludności i siła robocza
Symbolizują ogólną populację waszego miasta oraz liczbę ludzi zdolnych do pracy. Siły roboczej potrzebujecie do obsługiwania dzielnic, budowania oraz lodołamania. Ludzie obsługujący dzielnice pracują tam, póki nie oddelegujecie ich gdzie indziej. Ludzie budujący oraz łamiący lód powracają zaś do puli siły roboczej w chwili zakończenia swojego zadania. Siłę roboczą zwiększycie powiększając populację miasta, np. przegłosowując prawo przyjmowania nieznajomych lub znajdując ludzi na Frostlandach. Większa populacja zwiększa ilość siły roboczej i przyrost ciepłowników, ale także zapotrzebowanie na wszystkie inne surowce.
Jeśli zabraknie wam siły roboczej, będziecie musieli zwiększyć populację albo tymczasowo oddelegować pracowników wybranej przez was dzielnicy korzystając z suwaka po kliknięciu takowej. Zmniejszy to produktywność tej dzielnicy lecz zwróci wam nieco siły roboczej. Wasi robotnicy mogą także zachorować i stać się niezdolni do pracy - zadbajcie o to, by mieli szpital, w którym mogą wyzdrowieć.
Ciepłowniki
Główna waluta gry, wymagana do budowania dzielnic, budynków oraz prowadzenia badań. Gracz cotygodniowo dostaje ich określoną ilość - im większa populacja, tym więcej ciepłowników. W razie potrzeby szybkiego napływu ciepłowników możecie zebrać je od jednej ze społeczności na dole ekranu w zamian za spadek relacji - im większa społeczność, tym więcej ciepłowników. Możecie też wręczać społecznościom ciepłowniki by zwiększyć relacje z nimi, co może okazać się bardzo przydatne w chwili potrzeby.
Prefabrykaty
Główny budulec gry, wymagany do budowania oraz naprawiania dzielnic i budynków. Początkowo prefabrykatów nie otrzymujecie pasywnie - zdobywacie je budując dzielnice wydobywcze na złożach prefabrykatów lub produkując je w dzielnicach przemysłowych. Powinniście szybko zabezpieczyć sobie pasywny przyrost prefabrykatów poprzez prawa, wydobycie lub produkcję - jeśli ich wam zabraknie, więcej możecie zdobyć niszcząc jedną ze stworzonych dzielnic.
Rdzenie
Rzadki i cenny surowiec, którym powinniście zacząć się przejmować w późniejszej fazie gry. Wymagany do tworzenia zaawansowanych budynków i ulepszeń. Nie można ich wyprodukować - rdzenie zdobędziecie wyłącznie eksplorując Frostlandy, rozważnie więc zastanówcie się, czy to co budujecie jest tego warte. W późniejszej fazie gry zaczniecie zdobywać więcej rdzeni dzięki określonej kolonii, którą trzeba stworzyć w ramach fabuły.
Schronienie
Ilość mieszkań, jaką do dyspozycji mają miastowi. Zwiększycie ją budując dzielnice mieszkalne oraz stawiając bloki mieszkalne. Starajcie się zawsze mieć pewien nadmiar schronień w razie nagłego przyrostu mieszkańców - niedobór schronień zwiększa poziom zimna w mieście.
Żywność
Ilość jedzenia, jakim żywią się miastowi. Zwiększycie ją budując dzielnice spożywcze na złożach jedzenia. Niedobór jedzenia wywołuje głód i czyni ludzi podatniejszymi na choroby.
Materiały
Ilość materiałów używanych do utrzymywania miasta w dobrym stanie oraz do produkcji prefabrykatów i dóbr konsumpcyjnych. Zwiększycie ją budując dzielnice wydobywcze na złożach materiałów. Niedobór materiałów wywołuje brud i sprawia, że dzielnice okazjonalnie psują się - musicie wtedy wydać prefabrykaty by je naprawić i przywrócić im funkcjonowanie.
Dobra konsumpcyjne
Przedmioty ułatwiające codzienne życie. Można je produkować w dzielnicach przemysłowych, przerabiając na nie materiały. Niedobór dóbr konsumpcyjnych zwiększa przestępczość w mieście oraz zmniejsza cotygodniowy przyrost ciepłowników.
Oddziały strażników
Uzbrojona straż chroniąca miasta, obywateli oraz waszej władzy. Im więcej strażników, tym bardziej zmniejsza się przestępczość - możecie ich też wykorzystywać do tłumienia protestów i w sytuacjach kryzysowych. Strażników rekrutujecie głównie budując wieże strażnicze.
Ekipy frostlandowe
Zwiadowcy eksplorujący tereny wokół miasta w poszukiwaniu zasobów, miejsc na posterunki oraz kolonie. Eksploracja nowych terytoriów wymaga określonej ilości ekip frostlandowych. Jeśli założycie zaś posterunek dostarczający zasoby, kilka ekip musi przy nim zostać póki ten pozostaje aktywny. Więcej ekip frostlandowych zdobędziecie budując dzielnice logistyczne.