Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp

Frostpunk 2 - poradnik do gry

Frostpunk 2 - poradnik do gry

SPIS TREŚCI

Frostpunk 2: Najlepsze prawa i idee Frostpunk 2 poradnik, porady

Implementacja praw oraz odblokowywanie idei to jeden z podstawowych filarów rozgrywki we Frostpunku 2. Na tej stronie poradnika przedstawimy Wam listę najciekawszych ustaw i odkryć, które warto wykorzystać w trakcie rozgrywki.

Ostatnia aktualizacja: 24 września 2024

Prawa oraz badane na Drzewie Idei technologie to podstawowe narzędzia służące do manipulowania rozwojem miasta we Frostpunku 2. Na tej stronie poradnika zebraliśmy listę najprzydatniejszych i najlepszych z nich. Dzięki naszym wskazówkom będziecie w stanie zainwestować w najpotrzebniejsze elementy już od samego początku rozgrywki.

Czym jest Drzewo idei?

Zagadnienia związane z Radą oraz ustanawianiem praw omówiliśmy już na osobnej stronie naszego poradnika, dlatego w tym miejscu krótko pochylimy się nad Drzewem idei, które mocno związane jest z mechaniką polityki.

By uzyskać odstęp do Drzewa idei konieczne będzie zbudowanie Instytutu badawczego (więcej na temat tego budynku przeczytacie na stronie Jak zbudować instytut badawczy?). Po zakończeniu budowy, w prawym dolnym rogu ekranu pojawi się ikona Drzewa idei. Przy jej pomocy zostaniecie przeniesieni na osobny ekran podzielony na 6 zakładek:

  1. Ogrzewanie;
  2. Zasoby;
  3. Frostland;
  4. Miasto;
  5. Społeczeństwo;
  6. Centra Miejskie.

W każdej z nich znajdziecie szereg rozgałęziających się koncepcji, których rozpracowania możecie się podjąć. Przeprowadzanie badań nie jest darmowe i zajmuje nieco czasu, w którym nie możecie podejmować żadnych innych działań na Drzewie. Ukończenie badanie odblokowuje jednak dla Was jakiś rodzaj usprawnienia, które może przyjąć formę np.:

  1. Nowego prawa do przegłosowania w radzie;
  2. Nowego budynku do wybudowania;
  3. Natychmiastowego ulepszenia wprowadzanego w życie automatycznie.

Zwróćcie uwagę, że rozchodzące się promieniście ramiona Drzewa idei wymuszają na Was zbadanie podstawowych koncepcji, by móc przejść do kolejnych, bardziej zaawansowanych.

Cykle pracy: Maszynowe cykle pracy

Wprowadzenie maszyn do powszechnego użytku w fabrykach sprawia, że w mieście spada zapotrzebowanie na siłę roboczą, co bardzo korzystne jest zwłaszcza na początku rozgrywki, gdy niewielka osada boryka się z problemem niewystarczającej ilości rąk do pracy. Co prawda ceną za ten przywilej jest nieznaczny wzrost poziomu degradacji, jednak ta rzadko bywa problemem na początku zabawy, a na późniejszych etapach istnieją sposoby na radzenie sobie z zanieczyszczeniami i niszczeniem infrastruktury (więcej na ten temat znajdziecie na stronie Jak zmniejszyć degradację?).

Przed wprowadzeniem maszynowych cykli pracy do prawodawstwa, konieczne będzie wcześniejsze zbadanie idei. Znajdziecie ją w zakładce "Zasoby" na Drzewie idei.

Wychowanie dzieci: Praktyki rodzinne

Innym sposobem na zwiększenie liczby osób aktywnie pracujących, jest wysłanie dzieci na obowiązkowe szkolenia zawodowe. Możecie tego dokonać uchwalając ustawę o rodzinnych praktykach w zakładce "Społeczeństwo". Gdy na późniejszym etapie odsetek osób zdolnych do pracy się ustabilizuje, możecie rozważyć zmianę obowiązującego prawa na Obowiązkową edukację, która przyspieszy szybkość badań.

Dodatki spożywcze

Dużym problemem dla rozwijającego się miasta może być wstępne ustabilizowanie produkcji żywności. By sobie w tym pomóc, na wczesnym etapie gry zaproponujcie jedno z dwóch praw związanych z urozmaicaniem diety mieszkańców. W zasadzie obie opcje, chemiczna oraz naturalna, są dość dobre i powinny poskutkować szybką poprawą stanu Waszych spiżarni. Podejmując decyzję sugerujcie się zatem kierunkiem rozwoju, ku której chcecie się zwracać.

Cieplarnie

Dodatkowym sposobem na poradzenie sobie z niedoborami jedzenia mogą być Cieplarnie, które zbadacie w zakładce "Zasoby" na Drzewie idei. Te specjalne budynki mogą zostać umieszczone bezpośrednio w dzielnicach spożywczych, co umożliwi Wam produkowanie znacznie większych ilości jedzenia na tym samym obszarze. Decyzję pomiędzy wariantem cieplarnianym oraz chemicznym musicie podjąć sami w oparciu o potencjalne efekty uboczne oraz preferowany przez Was kierunek rozwoju miasta.

Dyżury konserwacyjne: Konserwacja zadaniem ogółu

Jeżeli na jakimkolwiek etapie rozgrywki zauważycie, że macie problem z niedoborami materiałów, to dobrą opcją do rozważenia może być zbadanie idei Dyżurów konserwacyjnych (zakładka "Miasto" na Drzewie idei). Szczególnie polecamy Wam Konserwację zadaniem ogółu, która po wprowadzeniu jako prawo powinna znacząco zmniejszyć zapotrzebowanie Waszego miasta na materiały.

Zautomatyzowana siła robocza

Radykalna idea z zakładki "Zasoby" zakłada zastąpienie części pracowników w fabrykach przez zautomatyzowane systemy i pozwala na konstruowanie Fabryk zautomatyzowanej siły roboczej w dzielnicach przemysłowych. Idea ta przyda się zwłaszcza w 4 rozdziale kampanii, gdzie kluczowym staje się szybkie i skuteczne przełamywanie lodu wokół Winterhome. Zautomatyzowana siła robocza pozwala oddelegować ten proces maszynom, co stanowi najwydajniejszy sposób na pozbywanie się zmarzliny.

Organizacja pracy: Obowiązkowe związki zawodowe

Wykorzystanie pełni potencjału tej idei oraz prawa wymagać będzie od Was nieco cierpliwości. Z początku związki zawodowe tylko nieznacznie zwiększą Wasze zaufanie, a dodatkowo obniżą produktywność. Jeżeli jednak podczas dwóch losowych wydarzeń zapewnicie swoim pracownikom odrobinę więcej jedzenia oraz dóbr, to z czasem ich produktywność ulegnie poprawie i przekroczy stan początkowy, zapewniając Wam dwa, bardzo przydatne bonusy.

Okładzina azbestowa i Wybór upraw

Dwie idee z zakładki "Ogrzewanie", które natychmiastowo zmniejszają zapotrzebowanie na ciepło w dzielnicach mieszkalnych i spożywczych. Uważajcie jednak, bo azbestowa izolacja aktywować może losowe wydarzenie w przyszłości, które poskutkuje wzrostem zachorowań.

Mosty powietrzne i Terminale towarowe

Jeżeli na liście Waszych priorytetów znajduje się eksploracja, to zdecydowanie zainwestujcie w te dwie idee z zakładki "Frostland". Obydwie technologie znacząco ułatwiają transportowanie dóbr przez zamarznięte pustkowia, co umożliwia łatwiejsze zdecentralizowanie produkcji oraz wydobycia.