Najczęściej zadawane pytania (FAQ) w ArmA 3 Arma III poradnik, tipy
Ostatnia aktualizacja: 18 września 2019
Nasz poradnik do ArmA 3 Contact nie byłby kompletny bez sekcji dotyczącej "najczęstszych pytań". Poniżej znajdziecie odpowiedzi na najbardziej nurtujące Was pytania.
- ArmA 3 to gra FPP czy TPP?
- Czy to gra tylko dla cierpliwych?
- Czy ArmA 3 jest trudna?
- Czy ArmA 3 wspiera VR?
- Jakie tryby rozgrywki gra oferuje?
- Co to znaczy, że gra jest "sandboksowa", albo że jest "otwarta"? Że mogę iść gdzie chcę?
- I trzeba tak biegać kilometrami? Czy to nie jest męczące?
- Skąd wiadomo jak odnaleźć się na mapie?
- Czy to prawda, że ArmA 3 ma kiepską optymalizację?
- Czy mogę sobie dobrać sprzęt jaki chcę?
- Jak odblokowuje się bronie w grze?
- Czy jest walka wręcz?
- Czy w grze jest broń X?
- Czy mogę używać broni lub pojazdu z moda X na serwerach publicznych?
- Nie ważne na jaki serwer wchodzę, gra mnie wyrzuca, co jest nie tak?
ArmA 3 to gra FPP czy TPP?
Gra oferuje oba tryby. Przykład poniżej.
Czy to gra tylko dla cierpliwych?
Nie (na szczęście). Jedną z najpiękniejszych rzeczy w ArmA 3 jest konfigurowalność i pełne wsparcie dla scenariuszy społeczności - a nie każdy z niej lubi spacerować trzy kilometry tylko po to by potem postrzelać przez 10 minut. Dlatego zarówno sama gra oraz wiele dostępnych na Steam Workshop scenariuszy koncentruje się na szybko następujących potyczkach, pozwalających momentalnie zażyć akcji i odprężyć się po ciężkim dniu.
Czy ArmA 3 jest trudna?
Nie musi być - gra jest wysoce konfigurowalna i da się w niej sporo rzeczy ustawić tak, by nawet nowicjusze potrafili się w niej odnaleźć. Więcej informacji nt. dostępnych opcj poziomów trudności - w sekcji "Konfiguracja na start".
Czy ArmA 3 wspiera VR?
Nie, jeśli mowa o grze jako takiej.
Jednakże według niektórych opinii, program VorpX po odpowiednim skonfigurowaniu pozwala na przyjemną i wygodną rozgrywkę w ArmA 3 na googlach VR - niektórzy kombinowali także z goglami "DIY" ze smartfonów oraz systemami typu FreeTrack i pochodnymi - z powodzeniem.
...tylko swoją drogą po co, skoro ArmA 3 sama z siebie pozwala obracać nam głową?
Jakie tryby rozgrywki gra oferuje?
Dla pojedynczego gracza:
- Kampanie i mini-kampanie
- Misje-"prezentacje" ("Showcase")
- Wyzwania (Tory strzeleckie do strzelania dynamicznego, wyścigi Time-Trial)
- Trening VR
- Scenariusze społeczności (ściągane ze Steam Workshop)
Charakter scenariuszy może być kompletnie różny w zależności od jego zamysłu. W jednym będziemy się skradać i dokonywać sabotażu, w innym poprowadzimy pluton pancerny w natarciu, w jeszcze innym naprowadzimy ogień lotnictwa na pozycje wroga.
Gra posiada również tryb wieloosobowy z trybem współpracy i rywalizacji.
Co to znaczy, że gra jest "sandboksowa", albo że jest "otwarta"? Że mogę iść gdzie chcę?
Dokładnie to. Często by ograniczyć niezbyt immersywne bieganie po pustej mapie scenariusze stosują zagrywki a'la Call of Duty "uważaj, tam są snajperzy, jak pójdziesz dalej to Cię zabiją!", ale nie zmienia to faktu, że w ArmA3 nie biegasz "korytarzem" jak w wielu grach, a "otwarta" i dostępna do harców strefa działań liczy zazwyczaj co najmniej parę kilometrów.
I tak - to od nas zależy, którędy pójdziemy i jak rozwiążemy przydzielone zadanie. Określenie "sandboksowa" tyczy się dwóch rzeczy:
- to, że gracz poniekąd "sam organizuje sobie zabawę" dostępnymi środkami w obrębie zadania
- tego, że przy pomocy edytora można rozbudowywać grę dowolnymi scenariuszami
Powiedzmy sobie wprost, działania wojenne to nie jest szalenie zróżnicowany kawałek chleba - rozpoznaj, oczyść z wroga, zniszcz - ale gdy już masz do tego dostępne różne środki i pełną swobodę kierunku i sposobu natarcia, a wróg za każdym razem działa trochę inaczej (dynamiczne AI i nierzadko randomizowane siły przeciwnika) to każde starcie jest unikatowym doznaniem.
Przykładowo: masz sprawdzić bazę wroga, znaleźć wrogiego oficera i go wyeliminować?
Możesz:
- Użyć latającego drona by przepatrzeć z powietrza bazę wroga. Gdy już ustalisz lokalizację celu, ubrać się w ciuchy i sprzęt snajpera, przejechać parę kilometrów Quadem, wejść na wzgórze, które daje dobry widok na bazę wroga i poczekać aż cel się pojawi w obliczu celownika.
Jeden strzał i po wszystkim, uciekasz, zadanie wykonane.
Ale zakładając, że możesz wykorzystać inny dostępny sprzęt...
- ...czemu nie wjechać tam po prostu transporterem opancerzonym z szybkostrzelnym działkiem 20 mm, upewniając się, że nie tylko oficer, ale i każdy z jego świty nie ujrzy zachodu słońca?
- ...czemu bazy wroga po prostu nie zrównać z ziemią artylerią, w tym naprowadzaną laserowo?
Takie i wiele podobnych taktyk to chleb powszedni w ArmA 3.
I trzeba tak biegać kilometrami? Czy to nie jest męczące?
Dla tysięcy graczy nie jest - pomaga tutaj naprawdę ładne, stosunkowo żywe otoczenie (ptactwo, króliczki, węże, owady, czasem cywile) oraz swobodnie oddane do użytku pojazdy, który możemy pojechać, popłynąć lub polecieć gdzie chcemy, skracając znacznie czas podróży. <br>Na wypadek długiej przebieżki na piechotę, twórcy gry zawarli też w trybie dla pojedynczego gracza opcję przyśpieszania czasu (świat - a więc i my - też wtedy funkcjonuje szybciej).
Skąd wiadomo jak odnaleźć się na mapie?
Na niższych poziomach trudności masz pomocnicze markery i oznaczenia pokazujące Twą pozycję oraz pozycję celów w świecie gry. Można się obyć bez używania dodatkowych narzędzi.
Na wyższych poziomach trudności brak jest tego typu pomocy i zdajesz się na własne umiejętności nawigacji w terenie - jak w świecie rzeczywistym - a GPS i kompas zostają Twoimi wiernymi przyjaciółmi - i to z ich pomocą ustalasz jak dostać się tam, gdzie chcesz. <br>Więcej na ten temat napisaliśmy w sekcji "Nawigacja w terenie".
Czy to prawda, że ArmA 3 ma kiepską optymalizację?
Chociaż pewne rzeczy mogły by działać lepiej, to obecnie grając na współczesnym komputerze w tryb dla pojedynczego gracza tego nie odczujesz (chyba, że grasz w kampanię Contact), bo gra jest naprawdę nieźle zoptymalizowana. W rozgrywce dla wielu graczy bywa różnie, a dlaczego i jak sobie z tym oraz optymalizacją gry poradzić - opisujemy w rozdziale "Optymalizacja Gry".
Czy mogę sobie dobrać sprzęt jaki chcę?
Jeśli tylko misja daje taką możliwość, to jak najbardziej - nic też nie stoi na przeszkodzie byś obrobił zabitych wrogów lub poległych towarzyszy.
Uważaj jednak w trybie dla wielu graczy używając broni i ciuchów wroga - łatwo zostać przez nie źle zidentyfikowanym i oberwać od swoich, przekonanych, że strzelają właśnie do przeciwnika.
Jak odblokowuje się bronie w grze?
Nie ma w ArmA 3 jako takiej tego typu sztucznych ograniczeń - wszystko co oferuje gra masz do dyspozycji od razu, albo poprzez system Virtual Arsenal (więcej o nim w rozdziale "Od czego zacząć?") albo gdy znajdziesz to w którymś pojeździe lub przy jednym z trupów.
Niektóre tryby gry wieloosobowej wprowadzają własne systemy progresji, więc tam może to wyglądać inaczej; Poza tym w kampanii singlowej "East Wind" zyskujemy dostęp do niektórego sprzętu w miarę postępów i tego co przyniesiemy "na sobie" do bazy.
Czy jest walka wręcz?
Nie ma takiej opcji w grze bez modów.
Czy w grze jest broń X?
Nawet jeśli nie ma, to na pewno jest w jednym z tysięcy modów dostępnych na Steam Workshop. Chociaż ArmA nie jest typowym shooterem to każdy może tu znaleźć coś dla siebie.
Czy mogę używać broni lub pojazdu z moda X na serwerach publicznych?
Niestety tylko jeśli serwer posiada te same mody. Wyjątkiem są oficjalne dodatki.
Nie ważne na jaki serwer wchodzę, gra mnie wyrzuca, co jest nie tak?
Najprawdopodobniej serwery wyrzucają Cię za odpalone, niekompatybilne mody - ze względu na ryzyko przemycenia przez system modu cheatów lub modów-trainerów pozwalających zepsuć rozgrywkę innym, 99 % serwerów wymaga używania tych samych modów co serwer.
Ewentualnie wyłączony lub niezainstalowany program anty-cheaterski "BattlEye".
Więcej informacji na temat obu tych kwestii znajdziecie w sekcji "Rozgrywka wieloosobowa (FAQ)".