Konfiguracja Army na start - Ustawienia rozgrywki | ArmA 3 Arma III poradnik, tipy
Ostatnia aktualizacja: 18 września 2019
Rozgrywka w Arma 3 Contact posiada dziesiątki zmiennych opcji - od ich ustawienia zależy komfort i forma twojej zabawy. Na poniższej stronie poradnika omawiamy i radzimy, jak skonfigurować Armę 3 przed grą.
Ok, gdy profil mamy już gotowy warto przyjrzeć się jeszcze paru ustawieniom nim wskoczymy w bój.
Przejdźcie do "OPCJE", dalej "GRA". Wyświetli wam się kolejne menu ustawień związanych ze złożonością oraz obecnością niektórych elementów rozgrywki. Jesteśmy w zakładce "OGÓLNE" i ją omówimy. Dla optymalnej przyjemności z gry - zalecamy ustawić wszystko tak jak na screenie*.
Opisy opcji standardowo poniżej.
Zakładka "OGÓLNE"
- Język - ta opcja pozwala nam zmienić język w jakim jest gra. Wymaga restartu gry.
- Napisy - napisy do wszystkich kwestii dialogowych przekazywanych ustnie, nie radiowo. Wysoko zalecane ustawienie "Włącz".
- Napisy Radia - jak wyżej, ale z komunikatami radiowymi. Tym bardziej "Włącz".
- Krew - ustawienie pozwalające narzucić, czy ranieni i zabijani żołnierze będą zostawiać krwawe ślady, czy też nie. Teoretycznie kwestia osobistych preferencji, ale warto zauważyć że raz: gra jest bardzo subtelna z ukazaniem obrażeń (brak tu sugestywnych obrazów), a dwa: to niejednokrotnie powie nam czy jakaś postać jest ranna.
- Samouczek - czy gra będzie domyślnie wyświetlać podpowiedzi z klawiszologią, opisem systemów i tak dalej. Koniecznie "Włącz".
- Postać instruktora - włącza możliwość otrzymywania dodatkowych informacji i uwag od konsultanta wojskowego, ich historię można sprawdzić w dzienniku na mapie.
- Freelook Domyślnie - bezsensowne ustawienie wymuszające "rozglądanie" w pojazdach, blokujące wygodną kontrolę za pomocą myszki i klawiatury. "Wyłącz" koniecznie.
- Streamingowy UI - wyłączenie interfejsu z myślą o nagrywaniu filmików. "Wyłącz".
- Adaptacja Kursora - ustawienie definiujące czy kursor będzie pokazywać rosnące pole potencjalnego rozrzutu pocisków. Kwestia osobistej preferencji.
- Swobodne celowanie -nietypowy system tzw. "aiming deadzone". Dla większości graczy nieintuicyjny i zmniejszający responsywność na kontakty z boku. Ustaw na max w lewo.
- Kiwanie głowy - tzw. "headbob", czyli potrząśnięcia kamerą mające symulować ruchy głową podczas poruszania się czy biegu. Jedni je kochają (zwiększa immersję), inni nie znoszą (u niektórych nawet powoduje to nudności i zawroty głowy). My lubimy. Zalecane przesunięcie około 60 % w prawo (w sensie 60 paska zapełnione na biało). Jeśli poczujesz się gorzej grając w ArmA 3, to powinna być pierwsza opcja, którą wyłączysz.
Zdajemy sobie sprawę, że wielu z naszych rodaków preferuje grać po Polsku, ale z racji wątpliwej czasem jakości tłumaczenia (i problemu w dogadaniu się z ludźmi na serwerach, gdy nasz ekwipunek ma przetłumaczone, nierzadko dość nieporadnie, nazwy) zalecamy zabawę po Angielsku, jeśli tylko wasze umiejętności językowe na to pozwalają.
Z tego powodu zalecane "Włącz".
- Model lotu śmigłowca - przełącznik między dwoma modelami latania, "standardowym" i "zaawansowanym"; Zaawansowany jest idealny dla pasjonatów (to ulepszona wersja silnika fizycznego z symulatora "Take on Helicopters"), dla wszystkich innych nawet standardowy będzie niejednokrotnie wyzwaniem. Jako nowicjusz ustaw "Standardowy". Co istotne: zmiana następuje dopiero w momencie ponownego załadowania do misji (innymi słowy, jeśli zmienisz to ustawienie w trakcie misji, nie przyniesie ono efektu).
- Pokazuj mierniki - pokazuje wskaźniki (jak np. sztuczny horyzont), prędkościomierz i tym podobne jako dodatkowy element interfejsu. Jest to może mało estetyczne, ale bardzo praktyczne: dopatrywanie się cyferek w kokpicie śmigłowca bez kombinowania z nachylaniem głowy pilota podczas lotu pod ogniem to kiepski pomysł. Zalecane: "Włącz".
- Twarde lądowanie - możliwość robienia "twardych" szybkich przyziemień, włączając w to zarówno normalne desantowe jak i awaryjne lądowania. Zdecydowanie "Włącz".
- Efekty wiatru - ustawienie definiujące wpływ wiatru na maszynę; ma wpływ na wydajność, dookreśla jak mocno wiatr będzie bujać, znosić i rodzić opór Twej maszynie. Jeśli tylko Twój komputer to wytrzyma - "Włącz". Problemy z FPS? "Wyłącz.
- Autotrym - automatyczne poprawki trymowania. Kwestia osobistych preferencji.
- Uszkodz. przez napr. - ustawienie definiujące czy nasza maszyna może odnieść uszkodzenia mechaniczne w związku z przeciążeniami przy zbyt gwałtownych manewrach. Ponownież jest to kwestia osobistych preferencji.
*chyba, że jesteś zaprawionym w bojach pilotem i kupiłeś Armę by latać - to wtedy śmiało ustaw sobie Zaawansowany model lotu po prawej stronie rzeczonego menu.
Konfiguracja Army na start - Wybór poziomu trudności
Poziom trudności w Arma 3 Contact jest określany przez kilka czynników. Możesz je dowolnie ustawiać i eksperymentować, ale pamiętaj o paru poradach. Poniższa strona poradnika do ArmA 3 pomoże ci dobrać poziom wyzwania do twoich umiejętności.
Przedostatni, acz jeden z najważniejszych przystanków: ustawienia poziomu trudności.
Dostępne są one w następnej "zakładce" w "OPCJE" i "GRA" - oto zakładka "TRUDNOŚĆ"
Istotny skrót: SI = Sztuczna Inteligencja (zazwyczaj tak określa się jednostki przez nią sterowane).
Z racji, że większość ustawień w tej zakładce to kwestia osobistych preferencji ograniczymy się głównie (poza paroma wyjątkami) do opisu za co dana opcja jest odpowiedzialna.
By skrócić czas konfiguracji do minimum radzimy ustawić w "ZDEFINIOWANY" jeden z predefiniowanych poziomów trudności ("Rekrut" lub "Żołnierz") po czym go przerobić (wtedy w ramce "ZDEFINIOWANY" wskoczy poziom "Niestandardowy" - to on właśnie pozwala nam dopasować wszystkie ustawienia wedle własnego widzi-mi-się.
Dla ludzi szukających wyzwania i bardziej autentycznego przeżycia - "Żołnierz" powinien być okej.
Dla ludzi chcących bardziej uproszczonej rozgrywki w stylu casual - "Rekrut" będzie w sam raz.
Miej na uwadze, że każde z tych ustawień warto zmodyfikować, mianowicie:
Jeśli wybrałeś "Żołnierz" - to obniż w "POZIOM SI" precyzję wroga do wartości 0.20-0.25.
Jeśli wybrałeś "Rekrut" - wyłącz opcję "Redukcja Obrażeń", ze względu na to, że opis jest niezgodny z faktycznym działaniem tej opcji: zwiększa wytrzymałość nie tylko gracza, ale i przeciwników i to do absurdalnego poziomu (regularne i masowe przeżywanie headshotów).
Zdecydowanie radzimy upilnować tych dwóch kroków, bo mają one kolosalny wpływ na wrażenia płynące z rozgrywki. Niezależnie od presetu jaki wybierzecie, jeśli nie chcecie walczyć z armią "aimbotów" upewnijcie się, że "PRECYZJA" w zakładce "POZIOM SI" nie przekracza 0.35.
Przechodząc dalej już do samych ustawień...
Znakomita większość tych opcji ma 3 ustawienia:
- "Wyłącz"
- "Zanikanie" (element interfejsu będzie znikać jeśli nie będzie w użyciu)
LUB
- "Ograniczona odległość" (element interfejsu będzie znikać jeśli odległość od wskazywanej jednostki lub rzeczy jest zbyt duża; wystarczy otworzyć mapę, by przywołać wskaźniki ponownie)
- "Wyświetl" (włącza opcję na stałe, element jest widoczny cały czas)
Warto wytestować sobie, które ustawienia pasują nam najbardziej: osobiście, do ładnych nagrań i screenshotów zwłaszcza polecamy ustawienia "Zanikanie" lub "Ograniczona odległość" w większości opcji; Są one najbardziej intuicyjne i estetyczne, niemniej jeśli dopiero zaczynasz z ArmĄ prawdopodobnie wygodniej będzie Ci trzymać się ustawienia "Wyświetl" dla większości opcji.
Zakładka "TRUDNOŚĆ":
Sekcja "SYMULACJA"
- Redukcja obrażeń - niezgodna z opisem opcja zwiększająca znacznie wytrzymałość na obrażenia wszystkich jednostek w świecie gry. Skutkuje masą głupich sytuacji i frustracji - zdecydowanie radzimy: WYŁACZ ją (tak kwadracik był pusty).
- Poziom SI \ Umiejętność - ogólny poziom umiejętności (taktycznych i indywidualnych, jak np. spostrzegawczość, czas reakcji i tak dalej) i morale przeciwnika. Zalecane ~0.60.
- Poziom SI \ Precyzja - maksymalny poziom umiejętności strzeleckich przeciwnika. Jedyne w miarę realistyczne i strawne w normalnej rozgrywce liczby to przedział 0.20-0.35. 0.50 to już odpowiednik walki z siłami specjalnymi, a powyżej praktycznie nie da się grać, bo SI zabija pierwszymi kulami z pół kilometra: zabawy ani realizmu w tym nie ma.
Należy pamiętać, że jest tak też m.in. dlatego, że jest to ustawienie celności także dla jednostek w pojazdach, które z natury są dużo celniejsze, nawet z daleka...
Sekcja "ŚWIADOMOŚĆ SYTUACYJNA"
- Znaczniki Grupy - ustala, czy na jednostkach z Twojego oddziału będą widoczne romby oznaczające ich pozycje (są one widoczne nawet, gdy zasłania ich teren).
- Identyfikatory Sojusznika - pokazuje małe ramki z podpisami jednostek sojuszniczych.
- Identyfikatory Nieprzyjaciela - pokazuje takie same małe ramki z podpisami jednostek wrogich. Doradzamy wyłączenie, ze względu na to, że czasem "kursor" wykrywa jednostki nawet przez krzaki i przeszkody, ujmując z immersji i ewentualnego zaskoczenia.
- Wykryte miny - stawia graficzne znaczniki na interfejsie gracza informujące gdzie znajdują się zauważone miny.
- Rozkazy - wyświetla dodatkowe oznaczenia wyznaczonych rozkazami celów typu "cel", "podążaj", "wsiądź". Zalecamy byście zostawili je włączone.
- Pkt. Nawigacyjne - wyświetla oznaczenia głównych punktów nawigacyjnych wyznaczonych dla oddziału. Zalecamy byście zostawili je włączone.
- Sygnał Takt. - mylna nazwa dla "Tactical Ping" czyli opcji pozwalającej wskazać cele bądź punkt docelowy innym graczom na serwerze. W "singlu" nieprzydatna, ale ta opcja zawsze i u każdego powinna być włączona.
Sekcja "ŚWIADOMOŚĆ OSOBISTA"
- Informacja o broni - ustala, czy na jednostkach z Twojego oddziału będą widoczne romby oznaczające ich pozycje (są one widoczne nawet, gdy zasłania ich teren). Zdecydowanie odradzamy wyłączanie tego - ustaw najlepiej na "Wyświetl" lub "Zanikająca".
- Wskaźnik postawy - pokazuje w której z ponad 15 możliwych postaw (filmik poniżej) jest Twoja jednostka. Przydatne dla nowicjuszy, zwłaszcza, że niektóre serwery blokują widok z 3-ciej osoby, dlatego najlepiej ustaw sobie "Wyświetl" lub "Zanikająca".
- Pasek wytrzymałości - tłumaczenie może być dość mylące; wytrzymałość to w tym wypadku poziom kondycji (zmęczenia) naszego żołnierza, informujące nas ile jesteśmy w stanie np. jeszcze biegać sprintem. Zalecamy byś ustawił "Wyświetl" lub "Zanikająca"
- Celownik - ustawienie dot. obecności "stucznego", interfejsowego krzyżyka na środku ekranu. Kwestia indywidualnych preferencji.
- Wsparcie widzenia - tzw. "peripheral vision", system który takimi małymi kolorowymi "chmurkami" z boku ekranu wskazuje nam, że z naszego boku są jakieś jednostki - miał on symulować zauważanie rzeczy kątami oczu i przede wszystkim świadomość jednostki, ale w praktyce wygląda to dość nieestetycznie. Zalecamy zatem ten "ficzer" wyłączyć.
Sekcja "WIDOK"
- Perspektywa 3 osoby - określa czy w dowolnej chwili będziemy mogli się przełączać między widokiem z pierwszej i trzeciej osoby. Kwestia indywidualnych preferencji gracza.
- Wstrząsy kamery - opcja definiująca czy eksplozje, trafienia i tym podobne będą wpływać na nasz punkt widzenia. Dla immersji zalecany zostawić tę opcję włączoną.
Sekcja "GRA WIELOOSOBOWA"
- Tablica wyników - ustawienie określające czy gracz ma dostęp do tabeli wyników w grze wieloosobowej, czy też nie; opcja ta powstała głównie z myślą o serwerach i ograniczeniu "latania za fragami" przez tych mniej skorych do współpracy graczy. Ustaw wedle uznania.
- Zabity przez - opcja definiująca czy graczowi (lub graczom, jeśli jest to ustawienie serwera) będą wyświetlane informacje o tym kiedy gracze są zabijani (zarówno przez innych graczy jak i jednostki kontrolowane przez SI). Kwestia indywidualna, ale wyłączenie dodaje immersji.
- Identyfikator VON - opcja definiująca czy w grze wieloosobowej będziemy widzieć identyfikatory graczy nadających przez system komunikacji głosowej wbudowany w grę (VON, Voice-Over-Net). Jeśli chcecie grać w sieci, to koniecznie zostawcie tę opcję włączoną.
Sekcja "ROSZERZONA ZAWARTOŚĆ MAPY"
- Sojusznicy - ustawienie określające czy gracz będzie widzieć pozycje "wykrytych" (tych, o których wie) sojuszników na mapie. Ustaw wedle osobistych preferencji.
- Przeciwnicy - ustawienie określające czy gracz będzie widzieć na mapie pozycje "wykrytych" przez niego lub kompanów przeciwników; niemniej może to być ustawienie mylące, ze względu na to, że nie śledzi ruchów wroga na bieżąco, a jedynie odświeża je na podstawie posiadanych przez jednostkę informacji, dlatego zalecamy je wyłączyć.
Sekcja "RÓŻNE"
- Automatyczne raportowanie - określa, czy postać gracza ma automatycznie raportować o takich sytuacjach jak bycie rannym czy kończąca się amunicja bądź paliwo.
- Wielokrotny zapis - opcja definiująca czy gracz będzie w stanie dokonywać wielokrotnych zapisów w trakcie misji, czy tylko jednego (+ autosave zawsze gdy wychodzisz z gry). O ile nie szukasz ewidentnie staroszkolnego wyzwania, upewnij się, że opcja ta będzie włączona.
Gdy skończycie z ustawianiem poziomu trudności, sugerujemy zajrzeć jeszcze do ustawień klawiszy.