Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 4 sierpnia 2016, 14:20

Team Fortress 2 – od moda do mody. 7 historii o tym, jak free-to-play uratowało gry

Spis treści

Team Fortress 2 – od moda do mody

Team Fortress 2
  1. Gatunek: sieciowa strzelanka
  2. Twórcy: Valve Software

Team Fortress 2 to pozycja, która odniosła bodaj największy sukces spośród omawianych gier. Seria, która rozpoczęła swoją historię jako mod do Quake’a dokładnie 20 lat temu, dzisiaj jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych cykli wszech czasów. Barwna, komiksowa strzelanka nastawiona na współpracę i oferująca bohaterów z krwi i kości ciągle stanowi inspirację dla konkurencji – ostatnio wielką popularność zyskał Overwatch, czerpiący sporo z Team Fortress. Bo jak kopiować, to od najlepszych!

Droga Team Fortress 2 do darmowości nie była prosta. Produkcja Valve rozpoczęła swój żywot w 2007 roku jako tytuł płatny, a co więcej – dostępny w ramach pakietu gier twórców Steama. Trzy lata później, po wielu aktualizacjach, deweloperzy wprowadzili mikrotransakcje, za pośrednictwem których można było kupować różne kosmetyczne elementy. Co ciekawe, pozwolono w ten sposób zarabiać autorom modów – poprzez sprzedaż ich dzieł w znajdującym się w grze sklepiku. Rok później Team Fortress 2 przeszło na free-to-play – liczba graczy momentalnie wzrosła aż pięciokrotnie, a dochody się podwoiły. Sukces pełną gębą, ale czy był to ratunek?

Bez wprowadzenia mikropłatności tytuł po prostu wiele by nie zarabiał, a to znaczy, że jego twórcy przez te wszystkie lata nie wspieraliby go kolejnymi bogatymi aktualizacjami. Nie wyobrażam sobie, żeby w takiej sytuacji Team Fortress 2 było dzisiaj jedną z najbardziej znanych gier sieciowych, stale znajdując się wśród pięciu najpopularniejszych produkcji na Steamie.

CO STOI ZA SUKCESEM TEAM FORTRESS 2?

  1. to świetna strzelanka;
  2. bogata zawartość;
  3. możliwość zdobywania i sprzedawania kapeluszy;
  4. otwartość na modyfikacje.

Adam Zechenter

Adam Zechenter

W GRYOnline.pl pojawił się w 2014 roku jako specjalista od gier mobilnych i free-to-play. Potem przez wiele lat prowadził publicystykę, a od 2018 roku pełni funkcję zastępcy redaktora naczelnego. Obecnie szefuje działowi wideo i prowadzi podcast GRYOnline.pl. Studiował filologię klasyczną i historię (gdzie został szefem Koła Naukowego); wcześniej stworzył fanowską stronę o Tolkienie. Uwielbia gry akcji, RPG-i, strzelanki i strategie. Kiedyś kochał Baldur’s Gate 1 i 2, dziś najczęściej zagrywa się na PS5 i od myszki woli pada. Najwięcej godzin (bo blisko 2000) nabił w World of Tanks. Miłośnik książek i historii, czasami grywa w squasha, stara się też nie jeść mięsa.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Czy dla umierającej gry model free-to-play jest dobrym ratunkiem?

Tak
96,8%
Nie
3,2%
Zobacz inne ankiety