Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 4 sierpnia 2016, 14:20

EverQuest II oraz Lineage II – starsze klasyki dwie. 7 historii o tym, jak free-to-play uratowało gry

Spis treści

EverQuest II oraz Lineage II – starsze klasyki dwie

Na koniec dwie produkcje sieciowe, które łączy zaskakująco wiele. Obie zadebiutowały w 2004 roku, na krótko przed premierą World of Warcraft, gry, która na zawsze zmieniła MMORPG. Oba te tytuły, po wielu latach trwania w abonamentowym modelu, przeszły na free-to-play w 2011 roku. Oba też są kontynuacjami starszych, kultowych dzieł, tworzących podwaliny pod cały gatunek.

EverQuest II dzisiaj, po dwunastu latach rozwoju, to ogromnie rozbudowana produkcja. Ponad dwadzieścia ras i klas postaci oraz dwanaście dużych rozszerzeń – to mówi samo za siebie. Tym, co obecnie stanowi największą wadę tej pozycji, jest dość leciwa oprawa graficzna – stworzona na tym samym silniku co inne świetne MMO (zamknięte już Star Wars Galaxies). Tym bardziej więc szkoda, że po wielu latach produkcji wstrzymano prace nad EverQuest Next, które miało zrewolucjonizować cały gatunek.

Fani Lineage II mają to szczęście, że zapowiedziana przed pięcioma laty kontynuacja kultowego cyklu ciągle powstaje i nie została odwołana – przynajmniej oficjalnie. Filmy z Lineage Eternal: Twilight Resistance wyglądają bardzo zachęcająco, mamy więc nadzieję, że projekt nie podzieli losu EverQuest Next. Za tym, że tak się nie stanie, przemawia ogromna dochodowość całego cyklu – już w 2013 roku tytuły spod znaku Lineage zarobiły niemal 2 miliardy dolarów, a raporty firmy NCSoft pokazują, że gry te ciągle przynoszą masę pieniędzy – znacznie więcej niż Guild Wars 2, nie mówiąc o WildStarze.

Dzięki przejściu na model free-to-play oba tytuły nie tylko ciągle bawią tysiące graczy, ale także dostępne są „od kopa”. Warto w wolnej chwili po nie sięgnąć, żeby przekonać się na własnej skórze, czemu miliony osób straciły dla tych gier głowę.

CO ŁĄCZY EVERQUEST II ORAZ LINEAGE II?

  1. data premiery – 2004 rok;
  2. dwanaście lat ambitnego rozwijania przez twórców;
  3. obie gry są kontynuacjami kultowych produkcji;
  4. data przejście na model free-to-play – 2011 rok;
  5. kontynuacje obu gier mają/miały kłopoty (EverQuest Next został skasowany, Lineage Eternal: Twilight Resistance powstaje już pięć lat).

Adam Zechenter

Adam Zechenter

W GRYOnline.pl pojawił się w 2014 roku jako specjalista od gier mobilnych i free-to-play. Potem przez wiele lat prowadził publicystykę, a od 2018 roku pełni funkcję zastępcy redaktora naczelnego. Obecnie szefuje działowi wideo i prowadzi podcast GRYOnline.pl. Studiował filologię klasyczną i historię (gdzie został szefem Koła Naukowego); wcześniej stworzył fanowską stronę o Tolkienie. Uwielbia gry akcji, RPG-i, strzelanki i strategie. Kiedyś kochał Baldur’s Gate 1 i 2, dziś najczęściej zagrywa się na PS5 i od myszki woli pada. Najwięcej godzin (bo blisko 2000) nabił w World of Tanks. Miłośnik książek i historii, czasami grywa w squasha, stara się też nie jeść mięsa.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Czy dla umierającej gry model free-to-play jest dobrym ratunkiem?

Tak
96,8%
Nie
3,2%
Zobacz inne ankiety