Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 4 sierpnia 2016, 14:20

RIFT – pogromca World of Warcraft. 7 historii o tym, jak free-to-play uratowało gry

Spis treści

RIFT – pogromca World of Warcraft

RIFT
  1. Gatunek: MMORPG
  2. Twórcy: Trion Worlds

„Nie jesteś już w Azeroth” – takim hasłem reklamowali swoje MMORPG w 2011 roku autorzy z Trion Worlds. Odważna kampania zwiastować miała kolejnego pogromcę kasowego hitu Blizzarda. Twórcy World of Warcraft wcale się jednak nowym konkurentem nie przejęli i jak pokazała przyszłość – było to słuszne podejście.

RIFT zadebiutował w pełnej cenie (ok. 160 zł), a miesięczny abonament wynosił ok. 45 zł. Pół roku po premierze twórcy pochwalili się, że kupiono ponad milion sztuk gry, a firma Trion zarobiła ponad 100 milionów dolarów. Wydawało się więc, że to MMO czeka świetlana przyszłość, a deweloperzy, pytani o model free-to-play, odpowiadali, że „mocno zaszkodziłoby to jakości rozgrywki i wymusiłoby niekorzystne modyfikacje w mechanizmach zabawy”. Kilkanaście miesięcy później, a dwa lata po premierze RIFT-a, było już po wszystkim – tytuł oficjalnie stał się darmowy.

Pojawienie się RIFT-a na Steamie zwieńczyło ten proces. Dzisiaj to ciągle żywe MMO, gromadzące stale po kilka setek graczy na samej platformie Valve. Wielka próba zdetronizowana WoW-a zakończyła się porażką, ale całkiem przyzwoity RIFT tę klęskę przetrwał, także dzięki przejściu na free-to-play.

CZYM JEST RIFT?

  1. MMORPG utrzymane w klimatach fantasy w zachodnim stylu;
  2. akcja toczy się w krainie Telara, a tło fabularne stanowi konflikt ze złym bóstwem – Niszczycielem Regulosem;
  3. pod wieloma względami przypomina World of Warcraft;
  4. atrakcyjna – nawet po latach – oprawa graficzna;
  5. model free-to-play z możliwością opłacania abonamentu.

Adam Zechenter

Adam Zechenter

W GRYOnline.pl pojawił się w 2014 roku jako specjalista od gier mobilnych i free-to-play. Potem przez wiele lat prowadził publicystykę, a od 2018 roku pełni funkcję zastępcy redaktora naczelnego. Obecnie szefuje działowi wideo i prowadzi podcast GRYOnline.pl. Studiował filologię klasyczną i historię (gdzie został szefem Koła Naukowego); wcześniej stworzył fanowską stronę o Tolkienie. Uwielbia gry akcji, RPG-i, strzelanki i strategie. Kiedyś kochał Baldur’s Gate 1 i 2, dziś najczęściej zagrywa się na PS5 i od myszki woli pada. Najwięcej godzin (bo blisko 2000) nabił w World of Tanks. Miłośnik książek i historii, czasami grywa w squasha, stara się też nie jeść mięsa.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Czy dla umierającej gry model free-to-play jest dobrym ratunkiem?

Tak
96,8%
Nie
3,2%
Zobacz inne ankiety