Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Źródło fot. Interplay Entertainment / Sierra
i
Publicystyka 20 sierpnia 2023, 11:30

Thief: The Dark Project – „szalenie oryginalna gra przygodowa”. 10 najlepszych gier 1998 roku

Spis treści

Thief: The Dark Project – „szalenie oryginalna gra przygodowa”

Data premiery: 1 grudnia 1998

Producent: LookingGlass Technologies

Gatunek: przygodowa gra akcji, skradanka

Platforma: PC Windows (1998)

Historia Garreta to, wydawać by się mogło, klasyczna gra FPP z rozbudowanym (przeszło tuzin poziomów) wątkiem fabularnym. Jest inaczej, to szalenie oryginalna gra przygodowa, wykorzystująca najnowsze osiągnięcia techniki tworzenia komputerowego obrazu i wykorzystująca engine 3D. Na oryginalność gry składa się wiele elementów, ale podstawowym atutem, niespotykanym dotąd w grach tego typu, jest fakt, że tym razem naszym głównym zadaniem nie będzie widowiskowa eksterminacja wrogów przy użyciu eksplodujących i robiących olbrzymie zamieszanie arsenałów. W TTDP nasz bohater będzie musiał przede wszystkim wykonywać powierzone mu zadania, jak najdłużej pozostając w ukryciu.

[...]

Niestety, ceną [za oryginalność – przyp. red.] jest niedokładne wykonanie. Podczas gry zdarzyły się zgrzyty. Nieraz wrogowie nie zachowywali się tak, jak wynikałoby to z opisywanej w instrukcji reguły. Zdarzają się kardynalne błędy, między innymi taki, że zastrzelonego z łuku strażnika możemy przeciągnąć na drugą stronę drzwi przez szczelinę nad progiem. Przez tych kilka – czasami poważnie niszczących zabawę – błędów oraz brak trybu multiplayer, mogącego ubarwić rozgrywkę, gra nie otrzymuje oceny 10 – a szkoda.

Recenzja gry Thief: The Dark Project, „Secret Service” nr 64, ocena 9/10

Thief: The Dark Project, Square Enix, 1998 - Otwarcie Wrót Baldura i Valve na tronie - 10 najlepszych gier 1998 roku - dokument - 2023-08-20
Thief: The Dark Project, Square Enix, 1998

Zatem gdyby nie błędy techniczne, Thief w 1998 roku był bliski oceny 10/10 – wyższej niż nota Baldur’s Gate, Half-Life’a, StarCrafta i całej reszty „dziewiątek” z tego zestawienia. I to biorąc pod uwagę późną, grudniową premierę, gdy większość wspomnianych hitów była już ograna i zrecenzowana. Ale jeśli weźmie się pod uwagę, że za grą stało studio LookingGlass Technologies, znane z takich rewolucyjnych przebojów, jak Ultima Underworld czy System Shock, nie wydaje się to już aż tak dziwne. Thief nie tylko wykorzystywał najnowsze rozwiązania w grafice komputerowej i dźwięku, będąc jedną z pierwszych gier używających akceleracji dźwiękowej 3D.

Największą zaletą tego tytułu było to, że do tych wszystkich sztuczek ze światłem, cieniem i mnóstwem odgłosów tła kapitalnie dobrano mechaniki rozgrywki i ogólny klimat całości. Gdzie najlepiej wykorzystać mroczne zaułki, uważne nasłuchiwanie, jeśli nie w historii o złodzieju? A po tylu latach niezwykłym doświadczeniem jest czytanie o tym, jak duże problemy miał recenzent z zakwalifikowaniem Thiefa do jakiegoś gatunku. W tekście nie pada ani razu słowo „skradanka” – zamiast tego mamy „oryginalna grę przygodową”, która – jak widać – przetarła szlaki całemu gatunkowi gier stealth, jakie znamy dzisiaj. Thief: The Dark Project był największym sukcesem komercyjnym studia LookingGlass Technologies, a dziś uważany jest za jedną z najlepszych produkcji wszech czasów.

Więcej o grze Thief: The Dark Project

Dariusz Matusiak

Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Jaka jest Twoja ulubiona gra 1998 roku?

Fallout 2
16,7%
Half-Life
18,7%
The Legend of Zelda: Ocarina of Time
1,3%
Falcon 4.0
0,5%
Baldur's Gate
19,2%
Colin McRae Rally
3,8%
Commandos: Behind Enemy Lines
5,4%
Grim Fandango
0,8%
Thief: The Dark Project
8,4%
StarCraft
13,2%
Unreal
4,9%
Tom Clancy’s Rainbow Six
0,9%
Resident Evil 2
2,6%
Metal Gear Solid
3,7%
Zobacz inne ankiety
Dante i Claude płaczą na gotyckim, cichym wzgórzu - 10 najlepszych gier 2001 roku
Dante i Claude płaczą na gotyckim, cichym wzgórzu - 10 najlepszych gier 2001 roku

Wejście w XXI wiek w historii gier to istny zalew kultowych, rewolucyjnych tytułów, których legenda albo trwa do dziś, albo ich najnowsze odsłony są na liście najbardziej popularnych lub najbardziej wyczekiwanych produkcji. Trudno było wybrać tylko 10!

10 najlepszych gier 1995 roku: Wipeout zasuwa, a Dark Forces pokonuje Dooma mocą Gwiezdnych Wojen
10 najlepszych gier 1995 roku: Wipeout zasuwa, a Dark Forces pokonuje Dooma mocą Gwiezdnych Wojen

W 1995 roku na wielką scenę wkroczyło pierwsze PlayStation i od razu trochę namieszało w niewzruszonym do tej pory bastionie pecetów. Mocne Pentium nagle zaczęło odstawać grafiką w takich hitach jak Rayman czy Wipeout. A w co jeszcze graliśmy w 1995 roku?

Lara i Duke wstrząśnięci, nie zmieszani - 10 najlepszych gier 1996 roku
Lara i Duke wstrząśnięci, nie zmieszani - 10 najlepszych gier 1996 roku

Kontynuujemy naszą podróż w czasie po latach 90. Tym razem wracamy do roku 1996 – czasów, w których rządzili Quake, Lara Croft i Duke Nukem, a wszystkie te gry razem wzięte i tak rozstawiał po kątach Mario.