Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Źródło fot. Interplay Entertainment / Sierra
i
Publicystyka 20 sierpnia 2023, 11:30

Commandos: Behind Enemy Lines – „każda misja to nowe wyzwanie”. 10 najlepszych gier 1998 roku

Spis treści

Commandos: Behind Enemy Lines – „każda misja to nowe wyzwanie”

Data premiery: 24 czerwca 1998

Producent: Pyro Studios

Gatunek: taktyczna gra akcji

Platforma: PC Windows (1998)

Po obszernych zapowiedziach pora przyjrzeć się końcowej wersji komandosów, a jest na czym oko zaczepić. Commandos prezentował się wspaniale już na pierwszych screenach. Pojawienie się zestawu próbnych misji nie przyniosło rozczarowania. Wręcz przeciwnie – jeszcze bardziej kazało czekać na więcej. Gra nie dość, że wygadała prześlicznie, to jeszcze miała dar przykuwania do komputera na długie godziny.

[...]

Długie wywody w tym momencie wydają się zbędne. Gra broni się sama. Posiada wszystkie atuty dobrej produkcji: jest dynamiczna, wciągająca, wspaniale zrealizowana. Każda misja to nowe wyzwanie, które podejmuje się z nowym entuzjazmem. Jeśli jakaś gra ma szansę zostania przebojem, to jest to właśnie Commandos.

Recenzja gry Commandos: Behind Enemy Lines, „Secret Service” nr 59, ocena 9/10

Commandos: Behind Enemy Lines, Square Enix, 1998 - Otwarcie Wrót Baldura i Valve na tronie - 10 najlepszych gier 1998 roku - dokument - 2023-08-20
Commandos: Behind Enemy Lines, Square Enix, 1998

Mimo zapewnień z recenzji, że Commandos: Behind Enemy Lines od początku zapowiadało się na hit, sukces gry okazał się ogromnym zaskoczeniem – zwłaszcza w Hiszpanii, skąd pochodzili twórcy z Pyro Studios. Komandosi pojawili się na rynku bez praktycznie żadnej kampanii marketingowej, z wielką nadzieją na sprzedaż choćby 15 tysięcy kopii. Tymczasem do listopada gra znalazła ponad 600 tysięcy nabywców, okupując tygodniami pierwsze miejsce listy przebojów w Niemczech i Wielkiej Brytanii. Do 2002 roku był to największy hit w historii gier powstałych w Hiszpanii.

Recenzenci i gracze zachwycali się prześliczną oprawą graficzną, wciągającym, oryginalnym gameplayem, który stanowił spore wyzwanie, ale oferował też mnóstwo frajdy i satysfakcji. Na chwilę przed wybuchem wielkiej popularności na gry FPP osadzone w realiach drugiej wojny światowej Commandos: Behind Enemy Lines pozwalało wykazać się taktycznie i poczuć jak prawdziwy żołnierz sił specjalnych. Pod względem oryginalności rozgrywki grę porównywano nawet do Rainbow Six, wspominając, że w podobny sposób odmieniła strategie jak R6 gatunek FPS-ów. Ten ponadczasowy hit doczekał się rozszerzenia i kilku sequeli.

Więcej o grze Commandos: Behind Enemy Lines

Dariusz Matusiak

Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Jaka jest Twoja ulubiona gra 1998 roku?

Fallout 2
16,5%
Half-Life
18,8%
The Legend of Zelda: Ocarina of Time
1,3%
Falcon 4.0
0,5%
Baldur's Gate
19,3%
Colin McRae Rally
3,8%
Commandos: Behind Enemy Lines
5,1%
Grim Fandango
0,8%
Thief: The Dark Project
8,4%
StarCraft
13,2%
Unreal
4,9%
Tom Clancy’s Rainbow Six
0,9%
Resident Evil 2
2,6%
Metal Gear Solid
3,7%
Zobacz inne ankiety
10 najlepszych gier 1995 roku: Wipeout zasuwa, a Dark Forces pokonuje Dooma mocą Gwiezdnych Wojen
10 najlepszych gier 1995 roku: Wipeout zasuwa, a Dark Forces pokonuje Dooma mocą Gwiezdnych Wojen

W 1995 roku na wielką scenę wkroczyło pierwsze PlayStation i od razu trochę namieszało w niewzruszonym do tej pory bastionie pecetów. Mocne Pentium nagle zaczęło odstawać grafiką w takich hitach jak Rayman czy Wipeout. A w co jeszcze graliśmy w 1995 roku?

Lara i Duke wstrząśnięci, nie zmieszani - 10 najlepszych gier 1996 roku
Lara i Duke wstrząśnięci, nie zmieszani - 10 najlepszych gier 1996 roku

Kontynuujemy naszą podróż w czasie po latach 90. Tym razem wracamy do roku 1996 – czasów, w których rządzili Quake, Lara Croft i Duke Nukem, a wszystkie te gry razem wzięte i tak rozstawiał po kątach Mario.

Doomni trzydziestolatkowie - 10 najlepszych gier 1993 roku
Doomni trzydziestolatkowie - 10 najlepszych gier 1993 roku

Trzydzieści lat temu powstały tytuły, które albo wychodzą do dziś w odświeżonej wersji i nadal robią duże wrażenie, albo przywołują same miłe wspomnienia. Oto dziesięć jednych z najlepszych gier, które mają już trzydziestkę na karku.