Baldur’s Gate – „czasem trzeba wymieniać kompakty”. 10 najlepszych gier 1998 roku
Spis treści
Baldur’s Gate – „czasem trzeba wymieniać kompakty”
Data premiery: 21 grudnia 1998
Producent: BioWare
Gatunek: RPG
Platforma: PC Windows (1998)
Jest coraz mniej dobrych gier RPG. W tym roku doczekaliśmy się dwóch Falloutów oraz Might & Magic VI. Jednakże, tak jak promienie słońca przecinają jesienny chłód i pozwalają rozbrzmiewać sonacie spadających liści, tak też Baldur’s Gate przekona nawet największego sceptyka.
[...]
W całym BG najbardziej jednak cenię sobie klimat. Grając w wersję komputerową, za pierwszym razem czułem się podobnie jak podczas przygód z żywym Dungeon Masterem. Dotąd w większości gier RPG potrafiłem przewidzieć, którędy się udać i jak powinienem postępować. W Baldur’s Gate autorzy bardzo często stawiają gracza w sytuacjach, w których naprawdę nie wiesz, czego się od ciebie żąda. Zaczynasz wtedy decydować według tego, jakiego charakteru postać chcesz odgrywać (dobrego paladyna, neutralnego druida czy złego czarownika), a nie według tego, jak uważasz, że autorzy od ciebie chcą.
[...]
Tak delikatnej grze człowiek potrafi sporo wybaczyć. Między innymi to, że w trakcie pełnej instalacji, wymagającej 2 GB, czasem trzeba wymieniać kompakty. Wyrok: przepiękna opowieść w pozbawionym skazy technicznym opracowaniu.
Recenzja gry Baldur’s Gate, „Secret Service” nr 63, ocena 9/10
Baldur’s Gate 3 jest obecnie najwyżej ocenianą grą pecetową w historii na platformie Metacritic, przebijając o jedno oczko wymienionego wyżej Half-Life’a i o dwa punkty drugą część Wrót Baldura. Opisywana tu „jedynka” znalazła się niżej, ale wciąż z wynikiem powyżej 90 na 100. To dużo mówi, zarówno o całej serii, jak i o pierwszej części, od której wszystko się zaczęło i która zdobyła zasłużone 9/10 w recenzji „SS”. Tak jak rok wcześniej Fallout przywrócił zainteresowanie graczy komputerowymi RPG, tak w 1998 roku opowieść z Zapomnianych Krain została uznana za tytuł, który wyznacza nowe standardy kolejnym produkcjom i jest najlepszą adaptacją AD&D na komputery, jaka się do tamtej pory ukazała.
Według jednego ze współzałożycieli BioWare – Raya Muzyki – ogromny sukces gry to po części efekt zainwestowania w licencję Dungeons & Dragons oraz słuchania komentarzy fanów podczas procesu tworzenia – co udało się nawet wtedy, bez tak powszechnego jak dziś internetu i wczesnego dostępu. Baldur’s Gate jest uważane za jedną z najlepszych gier w historii i inspirację dla wielu nowych tytułów. Godne podziwu wydaje się też to, że pomimo tak wysoko zawieszonej poprzeczki twórcy drugiej i trzeciej części zdołali wznieść się jeszcze wyżej, dostarczając jeszcze lepsze gry z tego cyklu.