Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 29 maja 2017, 16:15

autor: Amadeusz Cyganek

Towns. Wpadki Wczesnego Dostępu Steam

Spis treści

Towns

Towns w pigułce:
  1. Premiera we wczesnym dostępie: 7 listopada 2012
  2. Data premiery pełnej wersji: nigdy jej nie poznaliśmy (ale powstaje kolejna gra tych samych twórców!)

To jedna z najgłośniejszych wpadek wczesnego dostępu ostatnich lat – co do tego nie ma żadnych wątpliwości. Ta utrzymana w klimatach Dungeon Keepera produkcja to połączenie strategii z RPG wykorzystujące realia fantasy. Gracz wciela się w burmistrza niewielkiej wioski, którego celem jest nie tylko jej rozwój, ale również zabezpieczenie potrzeb zgłaszanych przez bohaterów poszukujących przygód. To w prostej linii pociąga za sobą konsekwencje w postaci regularnych ataków na nasze włości ze strony potworów, którymi również musimy się zająć. Założenia brzmią ciekawie, ale jak się okazało, jest to także projekt niezwykle „gotówkochłonny” – i to chyba ponad miarę.

Mimo 200 tysięcy kopii, które trafiły do rąk graczy, i ponad 2 milionów dolarów zysku ekipa stojąca za tym dziełem zakomunikowała jasno – sprzedaż jest słaba, pieniążków nam nie wystarczy, więc zawieszamy produkcję i tytuł nie zostanie już w jakikolwiek sposób rozwinięty. To sytuacja tym bardziej dziwna, że Towns swego czasu stało się niezwykle popularne, trafiając na szczyty list sprzedaży. Jestem też skłonny zaryzykować stwierdzenie, że wielu twórców gier indie dałoby się pokroić za takie wyniki zbytu. To jednak nie satysfakcjonowało twórców, którzy zostawili projekt w nieruszanym stanie na Steamie, zwinęli kasę i stwierdzili, że zajmą się kolejną grą, utrzymaną w podobnych klimatach. Tylko kto teraz im zaufa?

CYTAT ZE STRONY GRY NA STEAMIE:

„Gra wnosi powiew świeżości do gatunku city-builderów (...)”.

Gry które obiecano naprawić, ale słowa nie dotrzymano
Gry które obiecano naprawić, ale słowa nie dotrzymano

Czy deweloperzy zawsze dotrzymują słowa? Oczywiście, że nie! Zdarza się, że twórcy obiecują długotrwałe wsparcie i poprawę premierowych błędów, a zamiast tego porzucają swoje wadliwe dzieła.

Koniec wiecznego wczesnego dostępu nastąpi w 2018 roku?
Koniec wiecznego wczesnego dostępu nastąpi w 2018 roku?

Rust, The Forest, H1Z1, DayZ – przez ostatnie lata wielu graczy doszło do wniosku, że tytuły te nigdy nie zostaną ukończone. Tymczasem 2018 rok udowadnia, że lepiej nigdy nie mówić „nigdy”.

Dinozaury wczesnego dostępu – 10 najstarszych gier w Steam Early Access
Dinozaury wczesnego dostępu – 10 najstarszych gier w Steam Early Access

Early Access nie cieszy się zbyt dobrą renomą wśród graczy – jest to „zasługa” głównie tych gier, które powstają w nieskończoność, nadużywając cierpliwości użytkowników Steama. Postanowiliśmy przyjrzeć się najstarszym rezydentom wczesnego dostępu.