Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 27 czerwca 2002, 13:41

autor: Piotr Szczerbowski

Filtrowanie Anizotropowe. nVidia vs ATi

Spis treści

Filtrowanie Anizotropowe

Filtrowanie anizotropowe to specjalny tryb filtrowania tekstur, dający doskonałe rezultaty. Poprawia się nie tylko ostrość, ale co najważniejsze – szczegółowość oddalonych od obserwatora bitmap. Filtrowanie anizotropowe najlepiej porównać z normalnym bilineranym lub trilineranym filtrowaniem patrząc na podłoże w jakiejkolwiek grze. Przy dwóch ostatnich tekstury będą rozmyte, ale przy aniso – zależnie od wybranego trybu pracy (2x, 4x, 8x czy tylko dla kart Radeon 16x) zobaczymy bardziej szczegółowe i ostre grafiki.

Poniższe zrzuty ekranu przedstawiają problem w całej jego okazałości. Korzystając z programu Comanche 4 porównałem filtrowanie nVidii oraz ATi.

Pod względem wydajności najszybciej filtrują anizotropowo karty ATi, gdzie Radeon 8500 zyskuje sporą przewagę nawet nad najszybszym GF4Ti4600! Inżynierowie z nVidii niedawno rozpoczęli prace nad sterownikami poprawiającymi tę część obróbki sceny, jednak na dzień dzisiejszy wszystkie GeForcey są daleko w tyle. Nie wspominając już o GF4MX, na którym za nic w świecie nie mogłem wymusić filtrowania anizotropowego.

Na zakończenie dodam, że widoczne na dole filtrowanie point sampling to najgorszy możliwy do wymuszenia tryb, pomagający uzyskać parę cennych punktów w programach testowych, jak 3DMark2001SE (z racji tego, iż jest ono dostępne tylko pod Direct3D).

Fanów nVidii ucieszy zapewne fakt, iż firma ta zapowiedziała jakiś czas temu optymalizacje na poziomie sterowników, mające przyśpieszyć generowanie obrazu z filtrowaniem anizotropowym. Może wtedy zobaczymy naprawdę, na co stać nowe GeForce’y.

Karty graficzne ATI – konfiguracja sterownków

Wielu posiadaczy sprzętu komputerowego nie ma czasu lub też wystarczającej wiedzy, by odpowiednio skonfigurować swoją kartę graficzną. Tracą przez to możliwość płynnego grania w gry na kartach, które już nowe nie są.