autor: Piotr Szczerbowski
Anty Aliasing. nVidia vs ATi
Spis treści
Anty Aliasing
Anty Aliasing to jak zapewne większość już wie, funkcja zwiększająca jakość obrazu poprzez niwelowanie „schodków” w grach. Owe schodki to rzecz normalna, gdyż obraz na komputerze składa się z punktów (tzw. pikseli) i nie da się w ten sposób narysować linii ukośnej, by nie była choć trochę postrzępiona. A im niższa rozdzielczość, tym owa linia bardziej przypomina schody niż prostą kreskę.
Firmy od dłuższego czasu prześcigają się w tworzeniu własnych technik Anty Aliasingu, czyli wygładzania „schodków”. Jednak obliczenia wymagane do uzyskania zadawalającego rezultatu wymagają silnej karty graficznej, z których na dzień dzisiejszy najlepiej prezentuje się GF4 z serii Titanium.
Poniżej możecie porównać, jak prezentuje się gra wykorzystująca różne stopnie wygładzania, prezentowane przez GF4 Ti oraz Radeona 8500.
Pominąłem testy w trybie AA6x dla GF4Ti oraz w trybach AA3x, 5x oraz 6x dla Radeona. Głównie z powodów czasowych, gdyż testowanie wszystkich tych możliwości zajęłoby ładnych parę tygodni. Drugi czynnik to brak wsparcia AA6x dla nVidii pod OpenGL (tak mówią sterowniki).
Połączenie AA z filtrowaniem anizotropowym nawet na GF4Ti4600 powoduje niesamowity spadek wydajności, a ustawienia najwyższe nie pozwalają w ogóle na komfortowe granie. Dlatego mimo iż rozpocząłem testy w takiej konfiguracji, zarzuciłem je czym prędzej, z racji zupełnej nieprzydatności.
Jak wszystkie powyższe tryby wpływają na szybkość renderingu, dowiecie się już z samych testów.