Ori and the Blind Forest: Definitive Edition. 15 najlepszych metroidvanii w historii
Spis treści
Ori and the Blind Forest: Definitive Edition
W SKRÓCIE
- Platforma: PC, Xbox One
- Producent: Moon Studios
- Rok premiery: 2016
Przygody ducha lasu Oriego to kwintesencja porządnej metroidvanii. Otwarty świat pełen niebezpieczeństw pokonujemy wraz z zyskiwaniem przez głównego bohatera kolejnych umiejętności. Zostały one pogrupowane w trzy drzewka rozwoju, wobec czego mamy pewną kontrolę nad rozwojem postaci. Na eksplorację czeka wielki las Nibel, który przemierzamy od jego głębokich korzeni aż po korony drzew, czemu towarzyszy przepiękna oprawa audiowizualna i pierwszorzędna narracja.
Tytuł ten od pierwszych chwil potrafi dosłownie oszołomić. Emocjonalny początek i poznawanie sił rządzących światem przedstawionym wykonano w mistrzowski sposób. Przygoda z każdą kolejną lokacją nabiera tempa, staje się coraz trudniejsza, a mimo to nie powoduje zniechęcenia. Wręcz przeciwnie. Gra wciąga do tego stopnia, że nawet kilkudziesięciokrotna próba ucieczki z drzewa Ginso sprawia, że zaciskamy zęby i kombinujemy aż do skutku.
Ori and the Blind Forest doczekało się poprawionej wersji sprzedawanej oddzielnie i wzbogaconej o podtytuł Definitive Edition oraz sporo dodatkowej zawartości związanej z mechanicznymi aspektami rozgrywki. Za produkcję odpowiada austriackie Moon Studios, które w czasie, gdy piszę te słowa, intensywnie pracuje nad kontynuacją przygód sympatycznego ducha.
Unepic
W SKRÓCIE
- Platforma: PC, PS4, Xbox One PSV, WiiU, Switch
- Producent: Francisco Téllez de Meneses
- Rok premiery: 2011
Unepic wykorzystuje wielokrotnie sprawdzony pomysł przenosin bohatera ze świata nam współczesnego w realia fantasy. Tym razem trafiło na Daniela, jednego z uczestników sesji papierowego RPG. Co prawda nie chodzi o tę słynną sesję, czy też kampanię Dungeons & Dragons, dzięki której Johnowi Carmackowi przyszedł do głowy pomysł na Dooma, ale dla protagonisty przenosiny z łazienki wprost do lochu pełnego potworów były jak wyrok. A właściwie byłyby, gdyby Daniel nie okazał się pomysłowym chłopcem, który przy współudziale gracza jest w stanie doskonale poradzić sobie z wszelkimi przeciwnościami losu.
Jak to w metroidvaniach, naszym zadaniem jest eksploracja świata dokonywana przy pomocy coraz nowszych gadżetów. W tym przypadku głównie broni i mikstur, z użyciem których bohater pokonuje przeciwników i odblokowuje kolejne obszary.
Pomysłodawcą i programistą Unepic jest Francisco Téllez de Meneses, niezależny hiszpański twórca, który aktualnie pracuje nad kolejną metroidvanią, zatytułowaną Ghost 1.0, inspirowaną pod względem oprawy graficznej mangą i anime Ghost in the Shell. Jej bohaterem ma być tajemniczy agent, wynajęty przez hakerów, by zinfiltrować stację kosmiczną Nakamura w celu poznania jej przemysłowych sekretów.