Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 20 listopada 2015, 16:30

Just Cause. Jak skończyli konkurenci GTA?

Spis treści

Just Cause

Just Cause (2006) - 2015-11-20
Just Cause (2006)

Trzeba przyznać pracownikom szwedzkiego studia Avalanche, że tworząc swe debiutanckie dzieło, obrali sobie ambitny cel. Chcieli bowiem zrobić własne GTA, tylko że większe i bardziej szalone. Oba te założenia zresztą spełnili – wydane w 2006 roku Just Cause pozwalało zwiedzić prawie czterysta kilometrów kwadratowych tropikalnej dżungli i wykonać szereg niedostępnych u konkurencji czynności, jak chociażby wdrapywanie się na dach własnego samochodu i przeskakiwanie w trakcie jazdy na wehikuły przeciwników. Niedoświadczenie ekipy dało jednak o sobie znać w postaci powtarzalnych misji pobocznych, krótkiego wątku fabularnego, zmarnowania części potencjału drzemiącego w ogromnym świecie i przeszkadzających w zabawie błędów. Gra podzieliła graczy i krytyków na tych, którzy się nią zachwycili, oraz takich, którzy szybko zrazili się jej monotonnością.

Just Cause 2 (2010) - 2015-11-20
Just Cause 2 (2010)

Szwedzi wyciągnęli jednak wnioski i zabrali się do pracy nad kontynuacją, która ukazała się cztery lata później. Just Cause 2, podobnie jak „jedynka”, wyróżniało się olbrzymim światem, dynamiczną rozgrywką i szalonymi możliwościami głównego bohatera, przywodzącymi na myśl najbardziej niepoważne sceny z filmów akcji. Jednocześnie poprawiono największe niedociągnięcia poprzedniej części, z powtarzalnymi misjami pobocznymi na czele. Gra zachwyciła krytyków i świetnie się sprzedała – dane z 2013 roku mówią o sześciu milionach egzemplarzy. Nic więc dziwnego, że cykl ma się dobrze i jeśli nic się nie zmieni, już na początku grudnia zagramy w trzecią odsłonę Just Cause, która kontynuować ma chlubną tradycję serii i cechować się przede wszystkim wybuchową akcją oraz nietraktowaniem siebie nadmiernie poważnie.

Michał Grygorcewicz

Michał Grygorcewicz

W GRYOnline.pl najpierw był współpracownikiem, w 2023 roku został szefem działu Produktów Płatnych, a od 2024 roku zarządza działem sprzedaży. Tworzy artykuły o grach od ponad dwudziestu lat. Zaczynał od amatorskich serwisów internetowych, które sam sobie kodował w HTML-u, potem trafiał do coraz większych portali. Z wykształcenia inżynier informatyk, ale zawsze bardziej go ciągnęło do pisania niż programowania i to z tym pierwszym postanowił związać swoją przyszłość. W grach przede wszystkim szuka opowieści, emocji i immersji, jakich nie jest w stanie dać inne medium – stąd wśród jego ulubionych tytułów dominują produkcje stawiające na narrację. Uważa, że NieR: Automata to najlepsza gra, jaka kiedykolwiek powstała.

więcej

Siedem klonów GTA tak złych, że goni je policja
Siedem klonów GTA tak złych, że goni je policja

Wiemy dobrze, jak dobrze sprzedaje się GTA. Nic dziwnego, że wielu chciało stworzyć własny przebój w tym samym stylu. Niestety, wielu poległo próbując.