Gangstar. Jak skończyli konkurenci GTA?
Spis treści
Gangstar
Produkowana przez Gameloft seria Gangstar jest jednym z najpopularniejszych „klonów GTA” na świecie, mimo że wielu zaprawionych w bojach graczy nie ma pojęcia o jej istnieniu. Wynika to z faktu, że zapoczątkowany w 2006 roku cykl zadomowił się wyłącznie na platformach mobilnych, zaczynając od telefonów wykorzystujących technologię Java, aktualnie zaś ciesząc się uznaniem użytkowników urządzeń wyposażonych w systemy operacyjne z rodziny Android oraz iOS. Pierwsze dwie części serii, Gangstar: Crime City oraz wydane w 2008 roku Gangstar 2: Kings of L.A., wzorowano na pierwszych, dwuwymiarowych odsłonach cyklu Grand Theft Auto, w których akcja przedstawiona została z lotu ptaka.
Część trzecia, Gangstar: West Coast Hustle z 2009 roku, oferowała już w pełni trójwymiarowy świat, stylistycznie bardzo podobny do gier Rockstar North z ery PlayStation 2. Również mechanizmy rządzące rozgrywką mocno czerpały z tego źródła. Wydane rok później Gangstar: Miami Vindication dodało możliwość używania łodzi, helikopterów i motorów, Gangstar Rio: City of Saints z 2011 roku podrasowało oprawę graficzną, natomiast najnowsza jak dotąd odsłona, Gangstar Vegas z 2013 roku, okazała się nieznacznym krokiem wstecz dla całego cyklu. Cyklu, który wprawdzie nigdy jakościowo nawet nie zbliżył się do gatunkowej czołówki, ale dzięki skupieniu się na rynku mobilnym, na którym konkurencja pojawiła się dopiero lata później, odniósł całkiem spory sukces.