Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 23 lipca 2004, 12:49

autor: Borys Zajączkowski

b. RTS’y (Real Time Strategies, strategie czasu rzeczywistego).. Klasyfikacja gier (część druga)

Spis treści

b. RTS’y (Real Time Strategies, strategie czasu rzeczywistego).

Ze strategii turowych wyewoluowały erteesy. Schemat dbania o zaplecze gospodarcze i ekonomiczne oraz walkę z przeciwnikami w oparciu o zgromadzone zasoby oraz opracowane technologie pozostał bez zmian, natomiast poszczególni gracze przestali wykonywać swoje posunięcia naprzemiennie. W erteesach, jak sama nazwa wskazuje, zmagania toczone są w czasie rzeczywistym i chociaż często pojawia się w nich możliwość zatrzymania gry i wydawania rozkazów podległym sobie jednostkom na podczas pauzy, zyskały one aspekt zręcznościowy. Dzieje się tak dlatego, że na skuteczność walki ma wpływ nie tylko taktyczne myślenie, lecz również szybkość jego realizowania, czyli wydawania rozkazów.

Za prekursora strategii czasu rzeczywistego zwykło się uważać „Dune 2”, jej następców zaś jest bez liku: „Age of Empires”, „Age of Mythology”, „American Conquest”, „Command & Conquer”, „Earth 2140”, „Empire Earth”, „Fate of the Dragon”, „Homeworld”, „Praetorians”, „Real War”, „Starcraft”, „Warcraft”.

c. RTWG (Real Time War Games, gry wojenne czasu rzeczywistego).

Znudzenie graczy erteesami, w których przyjemność zmagań z przeciwnikami zaczął z czasem pomniejszać nieodłączny schemat rozbudowy zaplecza oraz rozwoju naukowego, zaowocowało pojawieniem się gatunku RTWG. W grach tej kategorii zmagania z przeciwnikiem toczone są również w czasie rzeczywistym, lecz gracz nie musi się zbytnio martwić o kwestie natury ekonomicznej, wydobycie surowców, ich przetwarzanie etc. Zwykle odgórnie dane mu są środki, które powinny wystarczyć do wykonania zadania lub ich produkcja jest bardzo uproszczona.

Ponieważ ambicją gier wojennych jest wyeksponowanie taktycznej strony zmagań, zwykle gracze dowodzą znacznie większą ilością jednostek, niż ma to miejsce w erteesach, a zasady rządzące rozgrywką są bardziej realistyczne.

Gry wojenne reprezentują takie tytuły jak: „Blitzkrieg”, „Medieval”, „Shogun”, „Sudden Strike”.

Klasyfikacja gier (część pierwsza)

Zadania polegającego na sklasyfikowaniu gier mogł podjąć się tylko szaleniec - i mieliśmy to szczeście, że trafiliśmy na takiego jednego co się zowie Shuck. Czy mu się to udało? A może popisał zupełne bzdury, z którymi w żadnym wypadku sie nie zgadzacie?