autor: Borys Zajączkowski
4. Gry strategiczne.. Klasyfikacja gier (część druga)
Spis treści
4. Gry strategiczne.
Gry strategiczne to bardzo zróżnicowana kategoria, którą łączy wspólny wymóg myślenia strategicznego lub taktycznego oraz planowania posunięć, a także brak lub stosunkowo niewielkie znaczenie elementów zręcznościowych. Istnieje wiele możliwych podejść do zobrazowania świata gry oraz rozwiązania upływu czasu, z czego omówić trzeba dwa podstawowe: czas dzielony na tury oraz czas rzeczywisty.
To bowiem, czy gra strategiczna rozgrywana jest w czasie rzeczywistym, czy z podziałem na tury nie kwalifikuje jej jednoznacznie do takiego, czy innego gatunku. Dla przykładu: drużynowe gry taktyczne bywają rozgrywane zarówno w turach (Jagged Alliance), jak również w czasie rzeczywistym (Fallout Tactics). Jednak zważywszy historię, trzeba rozgraniczyć klasyczne gry turowe od strategii czasu rzeczywistego, chociaż różnice pomiędzy nimi nie mają charakteru ściśle klasyfikacyjnego.
a. Turówki (gry turowe).
Zanim komputery posiadły wystarczającą moc obliczeniową, by być w stanie sensownie „myśleć” w czasie rzeczywistym, pośród strategii królowały turówki. Naprzemienne wykonywanie ruchów przez komputer i przez gracza (lub graczy) stanowiło poza tym proste przeniesienie na komputer zasad obowiązujących w grach planszowych. Nieco na siłę więc źródła wszystkich gier turowych upatrywać by można w szachach.
Z czasem jednak wykształcił się pewien schemat przejawiający się w większości gier z tej kategorii: dbałość o zaplecze ekonomiczne, pozyskiwanie terytorium, walka z przeciwnikami w oparciu o zgromadzone zasoby. Mimo iż z czasem turówki zaczęły być wypierane przez strategie czasu rzeczywistego, nadal posiadają one silną grupę zwolenników, gdyż nie każdy gracz lubi być popędzany przez ciągły upływ czasu. Nie bez znaczenia jest również to, iż nielimitowany ściśle czas na obliczenia pozwala grze wykazywać wyższą sztuczną inteligencję, niż ma to miejsce w erteesach.
Bezsprzecznie królową turowych gier strategicznych jawi się „Cywilizacja”, a prócz niej wymienić godzi się: „Age of Wonders”, „Battle Isle”, „Colonization”, „Europa Universalis”, „Heroes of Might & Magic”, „Master of Magic”, „Master of Orion”, „Warlords”.
Swego rodzaju odmianą gier turowych są strategie polityczne typu „Castles”, „Defender of Crown” czy „Kingmaker”. Odstąpiłem jednak od chęci umieszczenia ich w osobnej szufladce, gdyż nie odbiegają one znaczącą ideą od klasycznych turówek, a przy tym wydają się być gatunkiem wymarłym.